2020-03-21, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Beror på hur mycket du vill lägga ut, men är en Porsche 911 ett alternativ så antar jag att några hundratusen inte är några problem att lägga ut.

MX-5 har med åren fått både mer vikt och effekt liksom blivit allt mer ombonad. Så handlar ju lite om vad du vill ha också. Alla årsmodeller har sina fans, men det är klart att ju nyare bil desto mindre service bör den kräva. Personlig tycker jag att modellerna som började säljas 2015(?) har ett betydligt trevligare utseende än de tidigare, detta samtidigt som de ökade effekten på motorn med omkring 20 hästar. Men du kan lägga ut så lite som några tiotusen och få en vansinnigt rolig bil och som dessutom håller väldigt hög kvalitet, till viss del eftersom de första modellerna var väldigt avskalade.

Min budget är mellan 80 000 - 150 000
Då jag tycker det är en lagom summa
Citera
2020-03-21, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Snacket om att Mazda Miata är så kul, förstår jag inte, har haft en själv, första generationen. En undermotoriserad bil blir aldrig kul. Däremot är Miatan rejält charmig, men det är en helt annan grej.

TS väver in sol och sommar i sin fråga så då är det en cab som gäller. För de pengarna hade jag kollat på en Porsche Boxster, BMW Z4 eller BMW 325/330. De är kul sommarbilar

Porsche boxster är dessvärre inte intressant.
Känner mig som en liten kärring i rosa klänning när jag kör en sådan
Jag vet inte varför det är på det viset hahah. Kanske traumatiska barndomsminnen eller nåt.
Citera
2020-03-21, 20:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Missade att du hade angett budget i första inlägget. Hur länge planerar du att behålla bilen och hur mycket vill du lägga i månaden på att äga den, detta inklusive värdeminskning, skatt, försäkring, service etc?
Citera
2020-03-21, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Missade att du hade angett budget i första inlägget. Hur länge planerar du att behålla bilen och hur mycket vill du lägga i månaden på att äga den, detta inklusive värdeminskning, skatt, försäkring, service etc?

Tanken är att ha bilen i tre år.
Det är så det har varit innan iaf. Jag brukar byta efter ca 3 år.

All service är något jag sköter själv.
Har en del erfarnhet att meka med bilar. Och kan jag inte något så lär jag mig det haha

Är bosatt i norge så försäkring osv skiljer sig säkert mot Sverige. Men det spelar inte så stor roll
Citera
2020-03-21, 20:43
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
En kompis skulle ha sagt Alfa Romeo.

Citat:
Om jag inte minns fel så har Alfa Romeo mer än en bilmodell
Så vilken modell tänker Herrskapet på?

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Man skulle kunna säga 116-bil, alltså chassit som introducerades på 70-talet och dog med Alfa 75. Det är roliga bilar, särskilt med Busso-sexa, jag har en, men kvalitetsmässigt är de lite ... tveksamma. Nyare Alfor kan väl vara roliga de med, men inte så mycket roligare än nåt annat samtida, bara snyggare, men med tveksam kvalitet.

Jag skäms. Vet inget om bilar och detta är mitt sista inlägg i denna tråd. Kan bara säga att en gammal klasskompis var helt bessat av bilar typ han hade kassettband av Lamborghini Countach ljud som han lyssnade på och prenumerade på de fyra-fem bilmagasin som fanns: då de ofta kom ut i kiosken före postleverans brukade han springa och köpa dom och ha dom i två exemplar. Ni hajar...
Alltså han blev alltid super förbannad för varje bil som åkte förbi och sa då det gällde vissa Porsche modeller alltså: Ser du! Där har du en jävla smaklös tönt! Har du råd att köpa den bilen då bör du till exempel hellre köpa en Alfa Romeo Spider.. Tack vare honom har jag sett en hastighetsmätare nå 300 km i timmen under mindre en en minut. Fast rädd var jag. En Porsche 911 Roof(?) special tillverkad i Schweiz?
Senast redigerad av TuffRobban 2020-03-21 kl. 20:57.
Citera
2020-03-21, 20:52
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Tack vare honom har jag sett en hastighetsmätare nå 300 km i timmen under mindre en en minut. Fast rädd var jag. En Porsche 911 Roof(?) special tillverkad i Schweiz?

Det är förmodligen RUF du tänker på. Det är en tysk customfirma som specialbygger om "vanliga" Porschar till monstermodeller, eller snarare köper in chassin, motorer etc från Porschefrabriken och sedan bygger det till "sina egna" bilar, betydligt mer extremare än "vanliga" Porschemodeller även om de ser relativt lika ut för den icke insatte.
Citera
2020-03-21, 20:54
Medlem
TuffRobbans avatar
(nu blir det mitt sista inlägg i detta ämne) Ja så var det RUF! 300 KM i timmen! Såg det med mina egna livrädda ögon.
Citera
2020-03-21, 21:02
Medlem
Citat:
Får du inte en 911 för den budgeten? Har ägt 944s och 944 turbo.Skapligt vassa och hänger av mycket pga väghållningen.
Citera
2020-03-21, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Får du inte en 911 för den budgeten? Har ägt 944s och 944 turbo.Skapligt vassa och hänger av mycket pga väghållningen.

Nein.
Här i Norge så startar en billig 911 1998 års modell på runt 250k
Sen går det bara uppåt uppåt uppåt
Citera
2020-03-21, 21:07
Medlem
Citat:
Nein.
Här i Norge så startar en billig 911 1998 års modell på runt 250k
Sen går det bara uppåt uppåt uppåt
Ok. Dyrt med bil i Norge i övrigt med eller? Nissan 300zx kan det va nått
Citera
2020-03-21, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Ok. Dyrt med bil i Norge i övrigt med eller? Nissan 300zx kan det va nått

Ja allt förutom TESLA är något dyrare än Sverige.
Och import av motorstark bil är inte en någon ide att tänka på.
Skatter och avgifter blir fort 2-3-400 000:-
Citera
2020-03-21, 22:03
Medlem
Satsa på en Nissan 350z.
280hk, sugmotor och bakhjulsdrift. Otroligt driftsäkra. Och så nära en Porsche du kan komma för 80-130k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in