2020-03-21, 20:18
Medlem
Vasterass avatar
Jag antar att vi redan är i en mer kritisk situation än vi egentligen kan acceptera tyvärr.
Citera
2020-03-21, 20:18
Medlem
Mörkar Iran något enormt eller har dom stängt igen allt? Italien, Spanien vi ser siffror som stegrar i dödstal medans Iran stadigt ligger runt 150 döda dagligen och har gjort så ganska länge nu? Vad händer?

Och kan vi konstatera att viruset sprids ordentligt även i varma länder nu? Fillipinerna, Indonesien osv där har det ju gått ganska fort. Så..hur sjutton kommer det gå för Indien? Ett land med enormt stor befolkning, usel hygien och urkass sjukvård.
Citera
2020-03-21, 20:19
Medlem
dubbelpost
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Tycker du 793 döda på en dag i Italien är domedagen? För att så många dog eller för att dödsorsaken anges vara just det aktuella viruset? Du vet att det dör ungefär så många varje dag i Italien även utan viruset? Runt 310 000 per år. Folk dör hela tiden, på alla platser. Italien har också ett lite lustigt sätt när de redovisar döda till följd av Covid-19; alla som avlider på sjukhus och som vid test påvisar viruset registreras som avlidna i just Covid-19 även om den egentliga orsaken är en helt annat. Tveklöst dör massor av italienare just i detta nu av Covid-19, det är en naturlig följd sv att viruset har kunnat sprida sig ohejdat i en miljö där redan svårt sjuka och döende människor befinner sig, t ex på äldreboende och sjukhus.

I Tyskland är de döda i viruset mycket låg, trots många fall. Orsaken är att de som smittats huvudsakligen är medelålders och yngre som smittats just i Italien. Dessa är mestadels friska och klarar sjukdomen på ett annat sätt en de äldre och sjuka som dör i Italien.

Och ja, alla, oavsett ålder och hur frisk man tidigare var, kan dö av Covid-19, men risken är ofantligt mycket lägre än för de som nu dör i t ex Italien. Om vi får en ohejdad smittspridning på svenska sjukhus och äldreboenden kommer sjuka och äldre svenskar att dö i stora skaror även i Sverige, men vi är inte där ännu. Och för att få lite perspektiv även på de svenska dödstalen; i Sverige dör det runt 90 000 personer varje år, helt utan någon Covid-19.

Sitt nu ner i båten och ta ett djupt andetag; ingen domedag är i sikte, åtminstone inte på grund av antal döda i Covid-19.

domedagen kanske inte var rätt ord. En väldigt allvarlig situation.
Ja just nu på denna hajpen känns det som att det är enda sättet att dö på.
Corona har blåsts upp något oerhört, men visst är det en stor ansträngning vi har framför oss.
Verkar som dom styrande börjar inse allvaret när dom ska rigga upp fältsjukhus osv.
Citera
Medlem
Troians avatar
Baserat på 33 nya diagnoser i region Stockholm...

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vilket statistiskt betyder 3 intensivvårsplatser om en dryg vecka.

Ovanstående skrevs den 14 mars.

Jag besvarade det, och tyckte tre lät lite mycket. SLL skriver idag:

Citat:
23 patienter med covid-19 vårdades på lördagen i intensivvård vid akutsjukhus, varav en patient från annat län som vårdas i ECMO vid Karolinska Universitetssjukhuset. ECMO är en konstgjord lunga som syresätter blodet utanför kroppen. Förutom de som får intensivvård är det 158 patienter som vårdas på sjukhusmed covid-19.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/21-mars-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är tvärtom min mamma som har ryggrad, och jag respekterar henne för det.

Inget kan bli läskigare än alla människor i den här tråden, som inte fattar att en nedstängning av landet i 18 månader skulle leda till:

- Varannat svenskt företag i konkurs.
- 50% arbetslöshet.
- Inget välfärdssystem kvar, eftersom vi inte ha några skatteintäkter eller export.
- Bostadspriserna kommer sjunka 70%, och ingen kommer kunna få ett lån.

18 månader? Var kommer det numret ifrån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Ja men vi har sett de i övriga Europa och världen, är man verkligen "sjuk" i en månad ?

De som blir så sjuka att de behöver sjukhusvård är ofta sjuka i en månad.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fantastiskt att du vet hur många som har sjukdomen.

Sluta ljuga med siffror, du är en samhällsfara

Om du inte fattat det så är Covid-19 så allvarlig, att de flesta kommer att uppsöka sjukvård.
Citera
Medlem
I Stockholm nu festar folk ungefär som vanligt, lite mindre folk ute kanske.
Citera
2020-03-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är just detta som är problemet. Om man inte dör så tar det väldigt lång tid att bli frisk. Dessutom verkar det som att man kan bära på viruset långt efter att man känner sig frisk.
Detta är f r ågor vi fortfarande vet fans ka lite om.

Häri finns min största rädsla och farhåga. Att virusets förmåga att ligga kvar i kroppen är okänd. Och att misstankar kring hur det förhåller sig kring detta ligger till grund för ländernas extrema åtgärder. Hur blir det om viruset likt herpes och hiv gömmer sig i cellerna, som man sett vissa Coronavirus hos fladdermöss göra. Så fort man får annan infektion och försvagat immunförsvar kan viruset bryta ut igen?

Om man om och om får hög viral laddning i kroppen ökar ju sannolikheten att man tillslut drabbas av virus-lunginflammation.

Kan någon debunka detta vore jag tacksam...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Sverige kommer aldrig få bukt på spridningen.

Men vi måste se till att inte så många blir smittade samtidigt för att sjukvården ska hinna med. Alla kommer säkert få skiten till slut men inte alla på en gång
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Jag undrar om inte Kina fick bukt med det hör genom en total lockdown som innebär att de smittade helt enkelt fick dö.

Sannolikt bedömde de snabbt att sjukvårdsresurserna omöjligen skulle räcka till, och det var då de började svetsa igen ytterdörrar. De som sedan levde efter 1 dryg månad, var friska.

Jag fick dåliga vibbar direkt jag förstod att Kina var maktlösa i att tysta och gräva ner problemen. När kinesiska samhällsproblem blir offentliga, då är de inte små.

Jag tror på en total nedsättning, men byggd på milt tvång. Det fungerade i Kina, det skulle fungera här också om bara folk hade överlevnadsinstinkt och lite empati för riskgrupperna. Det funkar även om de är nog egoistiska, vem vill vara nr 20 i kö till en respirator..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in