2020-03-21, 17:10
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Del 2

De tre opublicerade cacherna är(om jag fattat det rätt)
Aktbilaga 150/690 Förhör H*elena Å*ström 4/6-18:
---------------------------------------------------------------------------------------------
1. "Katt åt racerbil"

Vid S:t Mikaelskyrkan (N5917.412 E0 l5 11.459)

St Mikaelskyrkan ligger nära den nordligaste gång/cykelbanan som leder mot Vivalla. Mellan cykel/gångbron och kyrkan ska cachen ligga i en dunge.

https://www.google.se/maps/place/Hj%C3%A4rstav%C3%A4gen+33,+703+58+%C3%96rebro/@59.2911446,15.1906582,568m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c153abfd43355:0xd8ff1 673d4223df3!8m2!3d59.290358!4d15.193556

Förhör Helena Åström 15 maj-18, dagen efter mordet, god vän med L*ena och reviewer:

"Geocash plattform messenger via mobil, hade en formell konversation kring cashing
utplacering via geocashing.com. Jonas och Lena hade också en egen konversation mera
privat.
Jonas Dahlin, bor i Örnsköldsvik, känner Lena på ett närmare plan. Hade kontakt med henne
igår sen kväll. Lena hade då sagt att hon skulle sätta upp en fågelholk vid ett träd vid
Mikaelskyrkan, vid en dunge mellan kyrkan och gång och cykelbron
. Det ska vara i närheten
av en hägg som åskan hade slagit ner i. Det ska vara mindre än 400 meter ifrån hennes bostad
fågel vägen.
"

Aktbil 150/689
Förhör H*elena Å*tröm

""Tora Norik", Jonas Dahlin, skriver 2018-05-13 att cachen är reserverad. Helena säger att
Jonas och Lena sannolikt hade en privat chatt gällande den cachen. Jonas har berättat att det
var den sista cachen som Lena arbetade aktivt i
, vilket Helena förde vidare till polisen.
Cachen är kopplad till ett träd som blixten slog ner i vid ett oväder i närtid."
"

Aktbil 150/710-711
Förhör L*ars Å*ström:

"Den cachen hade ett tema kopplat till ett blixtnedslag. Hon ville få ut cachen så fort som möjligt så att
temat, blixtnedslag, och ett oväder som varit veckan innan skulle kopplas ihop. Lars och
Helena uppfattade det som att det var den cachen som Lena arbetade med och att den nästan
var redo att läggas ut, den var väldigt "färdigarbetad
"

Det är ju intressant, får gräva vidare sen. Men det handlar alltså om en av hennes opublicerade cacher; Katt åt racerbil".

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
2. "Home sweet home"

Vid mordplatsen, där tidigare "My real six string" legat. (N59 17.334 E 015 11.186 )

Loggremsan som L*ena skickade bild på kommer från "ord som beskriver världen).
Den har HTD gjort FTF på.

Aktbilaga 150/690 Förhör H*elena Å*ström 4/6-18:

"Cachnamn: "My real six string"

Cachen är publicerad 28:e februari. På platsen finns tidigare "mysteryfinalen" men den
flyttades då någon hade sönder den. Det finns en lång chatt kopplad till cachen. Bland annat
har Stefan lagt ut en cach för att störa Lenas cach. Kommunikationen är sedan 16:e februari.
23-24 februari finns en ordväxling mellan Lena och Jonas gällande problemen kopplade till
cachen. Fyndplatsen, där Lena hittades, kan vara upptrampad av geocachare som varit på
platsen.
"

Aktbil 150/710 Förhör L*ars Å*ström (reviewer):

" Den cachen kallas "My real six string" och hon flyttade den till annan plats den I 0:e mars -18 till
koordinaterna N59 16.879 E0l5 09.856.
"

https://www.google.se/maps/place/Skytteparken/@59.2711473,15.2343804,273m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c14ffc10120eb:0x84bd4 1aab1654d00!8m2!3d59.270846!4d15.235985

Aktbil 150/690 Förhör Helena Åström

"[...] Anledningen att den cachen flyttades är att den hade förstörts av någon okänd. Platsen kan då "återanvändas" till en annan cach."

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----

3. "Katt åt klocka"

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Källor:
Aktbilaga 150/689-690
Aktbilaga 150/682
Aktbilaga 150/710-711
Aktbilaga 145/99-102
Aktbilaga 145/155

Jag tror att vi aldrig kommer att få hela lösningen på hur detta hänger ihop men du kommer nog iallafall väldigt nära. Jag tror att där är en slags poetiskt rättvisetänk från SD's sida beträffande att försöka mörda henne på pojkens födelsedag/kalas och på platsen där nästa cache skulle placeras. Jag tänker att det också är ett lätt sätt att få ut henne dit också. Bilden på en logg remsa som hon skickade till SD tror jag snarare beror på att HD loggat hennes cachar flera ggr utan att fysiskt vara där som ett slags bevis - så hela denna härvan beror nog på att LW bråkade med HD - loggning av cachar - och att det blev för mycket för SD och att han inte längre klarade av att bolla runt båda kvinnor som han gjort.
Citera
2020-03-21, 17:19
Medlem
Smhfs avatar
Nästa vecka är det vittnesförhör med start 23/3. SD har redan förhörts under rättegången tidigare.

Lägger ut denna länk där vittnena ingår, kan givetvis ändras under tid.

https://www.docdroid.net/PvvYNO1/aa-huvudforhandlingsplan.pdf

Lägger även med denna länk, https://imgur.com/l6Qfxy4

Till de som läser och inte är aktiva i tråden även nytillkomna.
Senast redigerad av Smhf 2020-03-21 kl. 17:40.
Citera
2020-03-21, 17:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tror att vi aldrig kommer att få hela lösningen på hur detta hänger ihop men du kommer nog iallafall väldigt nära. Jag tror att där är en slags poetiskt rättvisetänk från SD's sida beträffande att försöka mörda henne på pojkens födelsedag/kalas och på platsen där nästa cache skulle placeras. Jag tänker att det också är ett lätt sätt att få ut henne dit också. Bilden på en logg remsa som hon skickade till SD tror jag snarare beror på att HD loggat hennes cachar flera ggr utan att fysiskt vara där som ett slags bevis - så hela denna härvan beror nog på att LW bråkade med HD - loggning av cachar - och att det blev för mycket för SD och att han inte längre klarade av att bolla runt båda kvinnor som han gjort.

Du har förmodligen helt rätt i vi aldrig får svar.
Loggremsan misstänker jag inte handlar om hot, utan misstänker att det är en kombination av symbol och att de har kommunicerat tidigare under dagen(dagarna?) om att han ska hjälpa henne. Jag tror att han har planerat mordet och därför smörat mycket för henne för att hon ska följa med ut i mörkret.

Detta är ju en mycket vild spekulation, och jag fattar knappt vad de pysslar med. Deras relation är så störd så det går inte att förstå att de kan hålla på i de långa konversationerna. Själv skulle man ju bara lägga på.

Jag får nästan en känsla av att SD är svartsjuk på pojken, LW verkade väldigt fäst vid honom. SD har ju både dödshotat honom och vid ett tillfälle också sagt till L*ena att om barnet inte utvecklas som det ska, kan man "ta bort det" (fritt ur minnet från förhör med vän till L*ena). Sonens cache blir förstörd (den också!) och lagas av SD på årsdagen av mordet (och barnets födelsedag). Och L*ena dödas inför barnets födelsedag...

Sjukt alltihop.
Citera
2020-03-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Får man verkligen jobba på akuten om man har en psykisk sjukdom ?

Så länge man är normalfungerande så spelar det ingen roll. Om det stämmer som tidigare skrivits i tråden så har hon haft en lång tids sjukskrivning bakom sig och återgått till arbete på 85%. Som syrra så krävs det en hel del skills och om jag förstod det rätt i förhör med hennes kollegor så skötte hon arbetet klanderfritt.
Man kan då tänka att under den långa tiden för sjukskrivning så har läkare kommit fram till rätt medicinering för henne så hon kan fungera optimalt. Kanske även samtalsterapeutiska insatser har funnits där som stöd.
Så mitt svar är Ja. Som tidigare skrivits så jobbar hon på neurologen och inte inom akut eller IVA-sjukvården, vilket är väldigt stressigt och troligen inte skull passa hennes mentala status.

Sen kan jag undra hur hon mår i detta nu med tanke på hennes agerande i polisförhören under hösten 2019 och det påställ som nu är med rättegången.
Mitt stalltips är att hon medicinerar mer nu än tidigare, och möjligen med andra preparat, helt enkelt för att klara av den långa tidens stress som varit och nu når sin kulmen med rättegången.

Det finns dock ingen som helst ursäkt för HD att inte svara på polisens frågor eller på annat vis inte vara behjälplig i utredningen. Rimligtvis borde det inte finnas någon som betvivlar att HD inte har sagt allt hon vet kring mordet på LW.
Som du kanske sett i ett tidigare inlägg har jag grottat ner mig i HD:s förhör och hur hon svarat. Eller snarare inte svarat. Och T34Panzer synliggjorde svaren med en annan synvinkel.
Det är 5 delar + Panzers tydliga vinkel. Här kommer länk till de 6 delarna: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19).

Vi kommer re-posta det här med ojämna mellanrum så att ingen missar/glömmer bort att HD bär ett stort ansvar i utredningen.
Senast redigerad av Beh.ass. 2020-03-21 kl. 18:03. Anledning: korrigering av ordval
Citera
2020-03-21, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Advokatfirman
Backman & Bergström.

Aktbilaga 279 skriftlig bevisuppgift från st.pdf

10. Fotografi på Stefan med blod på benet, bild tagen från facebook messenger konversation Stefan Davisson Lena Wesström någon gång under 2017 oklart vilket datum..

Åberopas till verderläggande att Lena Wesströms DNA i Stefan Davidssons skor har avsatts i samband med aktuell gäring..

--------------------
#TeamSanningen
Lite underligt att de inte vet datum.
Hittade iallafall att skorna med hennes blod på köpte han 2017-07-27.
Citera
2020-03-21, 17:53
Medlem
"Nattväktar-Steffe" mannen som ville skydda alla från ondskan, men det jobbet klarade vederbörande inte av, LW blev ju trots allt mördad bakom ett bullerplank.

Det är en sak att vilja bli en folkets skyddande hjälte, men det är en helt annan sak att klara av det i verkligheten, det gjorde inte våran gode "Trädgårds-smygar-Steffe" likt "Peeping Tom" med kameran alltid redo för sköna tagningar på sitt offer.

St*fan Davidss*n har egendomliga behov av att tillfredsställa sig själv på de mest märkligaste sätten.

SD och HD = Murder by consensus or in concert ... jag tycker det osar katt lång väg.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-03-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Är det någon som sitter på Aktbilaga 147 – Förhören med SD som skulle kunna tänka sig ladda upp den? Har det mesta annars men just den får jag inte tag på då länken som går att få via förstasidan i tråden inte fungerar för just den filen.

Inte fått den än?
b2705-18 aktbilaga 147
Senast redigerad av Moschata 2020-03-21 kl. 18:16.
Citera
2020-03-21, 18:52
Medlem
Citat:
Lite brister är så långt från sanningen så det blir lögn tycker du inte det då du känner till detta ? Frågan att ställa är om du tycker detta är lite brister om du har egna barn?
-----------
Här är inte dom främmande männen barnen hittade mamma med i sina säng eller dom anmälda handgemängen med barnen. Eller att det äldsta barnet gav sig ut på med sin lilla cykel på motorvägen för att Soc beslutat han måste umgås med sin mamma.

Aktbilaga 145 – Huvudprotokoll, B2705-18 Mord på Lena Wesström, sidan 224 (av 339)

Polisens händelserapport från Lenas hem Byalagsgatan 4 A

1.Händelsekod: Bråk 112 larm ej utryckning/återkallat Byslagsgatan 4 A 2016-04- 20 kl 17:06 onsdag.
2.Händelsekod: Misshandel anmälan tel. Promemoria Byslagsgatan 4 A 1017-01-10 kl 00:23 tisdag
3.Händelsekod: Skadegörelse målsäganden gör anmälan 2017-01-10 kl 00:23 tisdag
4.Händelsekod: Skadegörelse anmälan målsägande ej utryckning/återkallat Byalagsgatan 4 A 2014-03-07 kl 03:28 onsdag.
5.Händelsekod: Bråk ej utryckning/återkallat Byalagsgatan 4 A 2016-04-20 kl 1 7:06
6. 7 st Kontroll personfordon Byalagsgatan 4 A allmänt larm promemoria 2015- 2017

---------------------
Aktbilaga 145 huvudprotokoll sid 17. Polisrapport om besök i Lenas hem.

Jag och Eric åker först hem till Lena för att göra ett närsök. Det första som slår mig när vi
kommer in i hennes hem är att det är väldigt mycket saker överallt. Automatiskt drog jag
liknelser till ett hem där en missbrukare bor, men inte alls lika ofräscht. Bara väldigt mycket
saker, men inte avsevärt stökigt. Jag fick känslan av att hon är en person som har mycket för
sig och inte riktigt hinner med eller prioriterar att ha ordning hemma.

Exempelvis i hallen låg det en jättestor hög av skor, jackor och andra saker, i vardagsrummet stod det högar av saker
framför bokhyllorna som också var fyllda till bredden. Uppe i sovrummen stod möblerna lite
hur som helst och det var även där väldigt mycket saker i alla rum. På köksbordet som stod på
nedervåningen hittade vi några små paket som var halvt inslagna. Vi hittade inte någon
mobiltelefon som tillhörde henne, heller ingen plånbok som låg synligt.

Det fanns inga mediciner i skåpen som tydde på någon form av missbruk av tabletter. Jag kollade i
soptunnorna och kunde inte hitta tablettkartor där eller synligt framme. Vi kunde inte se några
tecken på strid, vi kunde inte hitta något alls som vi tyckte tydde på att något hänt i hemmet.

När vi var klara i boningshuset gick vi till tvättstugan, där kunde vi inte heller hitta något. Vi
får information från RLC om en jobbarkompis vid namn Marie. Vi ringer henne för att prata
om Lena. Marie har ingen speciell information som kan ge oss något i söket. Hon berättar att
Lena träffat någon kille men att hon inte vet så mycket om det. Vi bestämmer att hon ska ringa
in till polisen igen om Lena inte dyker upp på jobbet när hon ska börja. Efter detta ringer jag
till YB Rasmus Eriksson och drar det vi fått fram.

---------------
Önskar all välgång för hennes barn men risken att det går åt helsike för dom är uppenbar. Det vet lärarna som hittade hotbrev ett av barnen skickade till sig själv som skrik på hjälp..

#TeamSanningen

Har du funderat över varför "ropen på hjälp" (som du beskriver det) upphörde direkt när din polare M blev ratad av U?
Citera
2020-03-21, 18:55
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Absolut, stor skillnad på att känna att man inte klarar av situationen och att sedan prata om att döda barnet.
Dessa gränser verkar ha flyttats på för SD på ett helt naturligt sätt. Att HD även hon tillåter sig ha sådana tankar är skrämmande.

Att HD i förhör verkar helt "blasé" när hon ställs inför dessa uttalanden känns väldigt konstigt. Jag begriper mig inte på henne.

Ibland kan ja få en känsla av att hon är som en robot, eller en marsian som försöker låtsas vara en riktig människa, men misslyckas.

Om hon nu vill dölja något, varför spelar hon inte med lite?
Hon kanske inte VILL dölja nått. Hon kanske måste?
Citera
2020-03-21, 18:58
Medlem
Citat:
Lite brister är så långt från sanningen så det blir lögn tycker du inte det då du känner till detta ? Frågan att ställa är om du tycker detta är lite brister om du har egna barn?
-----------
Här är inte dom främmande männen barnen hittade mamma med i sina säng eller dom anmälda handgemängen med barnen. Eller att det äldsta barnet gav sig ut på med sin lilla cykel på motorvägen för att Soc beslutat han måste umgås med sin mamma.

Aktbilaga 145 – Huvudprotokoll, B2705-18 Mord på Lena Wesström, sidan 224 (av 339)

Polisens händelserapport från Lenas hem Byalagsgatan 4 A

1.Händelsekod: Bråk 112 larm ej utryckning/återkallat Byslagsgatan 4 A 2016-04- 20 kl 17:06 onsdag.
2.Händelsekod: Misshandel anmälan tel. Promemoria Byslagsgatan 4 A 1017-01-10 kl 00:23 tisdag
3.Händelsekod: Skadegörelse målsäganden gör anmälan 2017-01-10 kl 00:23 tisdag
4.Händelsekod: Skadegörelse anmälan målsägande ej utryckning/återkallat Byalagsgatan 4 A 2014-03-07 kl 03:28 onsdag.
5.Händelsekod: Bråk ej utryckning/återkallat Byalagsgatan 4 A 2016-04-20 kl 1 7:06
6. 7 st Kontroll personfordon Byalagsgatan 4 A allmänt larm promemoria 2015- 2017

---------------------
Aktbilaga 145 huvudprotokoll sid 17. Polisrapport om besök i Lenas hem.

Jag och Eric åker först hem till Lena för att göra ett närsök. Det första som slår mig när vi
kommer in i hennes hem är att det är väldigt mycket saker överallt. Automatiskt drog jag
liknelser till ett hem där en missbrukare bor, men inte alls lika ofräscht. Bara väldigt mycket
saker, men inte avsevärt stökigt. Jag fick känslan av att hon är en person som har mycket för
sig och inte riktigt hinner med eller prioriterar att ha ordning hemma.

Exempelvis i hallen låg det en jättestor hög av skor, jackor och andra saker, i vardagsrummet stod det högar av saker
framför bokhyllorna som också var fyllda till bredden. Uppe i sovrummen stod möblerna lite
hur som helst och det var även där väldigt mycket saker i alla rum. På köksbordet som stod på
nedervåningen hittade vi några små paket som var halvt inslagna. Vi hittade inte någon
mobiltelefon som tillhörde henne, heller ingen plånbok som låg synligt.

Det fanns inga mediciner i skåpen som tydde på någon form av missbruk av tabletter. Jag kollade i
soptunnorna och kunde inte hitta tablettkartor där eller synligt framme. Vi kunde inte se några
tecken på strid, vi kunde inte hitta något alls som vi tyckte tydde på att något hänt i hemmet.

När vi var klara i boningshuset gick vi till tvättstugan, där kunde vi inte heller hitta något. Vi
får information från RLC om en jobbarkompis vid namn Marie. Vi ringer henne för att prata
om Lena. Marie har ingen speciell information som kan ge oss något i söket. Hon berättar att
Lena träffat någon kille men att hon inte vet så mycket om det. Vi bestämmer att hon ska ringa
in till polisen igen om Lena inte dyker upp på jobbet när hon ska börja. Efter detta ringer jag
till YB Rasmus Eriksson och drar det vi fått fram.

---------------
Önskar all välgång för hennes barn men risken att det går åt helsike för dom är uppenbar. Det vet lärarna som hittade hotbrev ett av barnen skickade till sig själv som skrik på hjälp..

#TeamSanningen

"Inte avsevärt stökigt", det läste du aldrig?
Inte tänkte du att mannen i sängen sov?
Du är inte objektiv för fem öre. Bara desperat.
Citera
2020-03-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Har du funderat över varför "ropen på hjälp" (som du beskriver det) upphörde direkt när din polare M blev ratad av U?

Ogillar sparka på svaga men m är nog genuint bland det mest tragiska jag läst, en falsk kristen som kommer brinna i svavel. Så hennes version och medverkan har bidragit stort i barnens mindre välmående. Bra av u bryta med henne.
Citera
2020-03-21, 19:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
Jag är 70+, när jag har haft disskussioner med mina barn så har jag alltid försökt spegla mina känslor inför den uppkomna situationen typ; jag blir ledsen när du..., andra ord kopplade till känslor kan vara "orolig", "arg", "bekymmrad", "frustrerad" etc. Det gör att det blir lättare att komma till ett avslut på diskussionen för att komma vidare. Känslor är viktiga och vad som är viktigast är att man som förälder aldrig får förneka sitt barns känslor.

Om vi nu tittar på SD:s inspelning av dissussionen med T, hur många gånger använder SD dessa "ord"?
JO ledsen 0, arg 0, orolig 0, bekymmrad 0, frustrerad 0!

Men ord med "argument" i, används 10 ggr. Det påminner mer om en domstolsförhandling än en disskussion om ett barns möjlighet att stärka sitt eget jag.

Observant iakttagelse.

Och det beror nog på som du säkert menar, att SD själv inte kopplar barnets "stöld" av strössel till sina egna känslor. För honom handlar det om en maktdemonstration och reglerna de är inte alls några överenskommelser. Naturligtvis kan det finnas regler hemma att man ska fråga först om man vill norpa strössel. Det kan vara så att någon har planerat att baka, eller att man som förälder är rädd om barnens tänder.

De flesta föräldrar använder sig av de uttrycken som speglar deras känslor över det som barnet har gjort. Känslorna som kommer för att man älskar och bryr sig.

I det här fallet kanske man skulle säga att jag blir orolig över dina tänder t ex.
Om det handlar om att stjäla (vilket jag tycker att det är svårt att hävda här) kan man säga att jag vill inte att du är oärlig och tar saker från andra eftersom jag vill att det ska gå bra för dig i livet. Ärlighet varar längst och jag älskar dig och vill ditt bästa.

Jag uppfattar SDs "överenskommelser" som hans egna regler som handlar mest om en maktdemonstration. "Det är jag som bestämmer här". Vilket det kanske är när man är förälder, men man väljer sina strider.

När han märker att dottern kommer med motargument mot de helt orimliga bestraffningarna så tar han i med hela artilleriet. Tusentals kronor kommer det att kosta.

Det saknas helt enkelt det vanliga förnuftet för det saknas normala känslor. Då blir det hot om bestraffningar och som med kaninburarrna; han vill inte ta hand om barnen, utan säger att de får flytta till HD. Även där lååååååååååååååånga bråk som varade i dagar.

Mycket skadligt för ett barn att känna att man inte är önskad för så banala saker.

SD har börjat att tappa kontrollen över T och därför kan man känna sig orolig över henne om SD kommer ut.

Hon är inte lika foglig som HD, utan låter sig inte kontrolleras så lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in