2020-03-21, 19:18
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Igår dog ca. 700 personer i Italien. Nu kommer uppgifter om över 800 döda i Italien bara under det senaste dygnet. Fortsätter det i den här takten så ligger Italien på en nivå om över 1 000 döda per dygn. När det blivit likadant över hela världen snart så kan vi onekligen säga att coronaviruset har löst problemet med jordens överbefolkning, för det här kommer att tunna ut siffrorna rejält om det fortsätter på det här sättet.
Som Bill Burr säger kommer det öppna ut nya körfält på vägbanan. Inga mer morgonköer i trafiken! Men jag måste nog erkänna att jag själv som trott på att detta var en vanlig flunsa känner mig lite dum nu. Märker även det på personer som jag träffar i arbetslivet som tidigare också sagt att detta inte var något att bry sig nämnvärt om. De är inte lika säkra på sin sak. Sent ska syndaren vakna
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Han har privat konto på instagram, han uppdaterar varje dag, kan screena lr skärmfilma om det är så viktigt?

Nej: det är löst eftersom en annan hänvisade till italiensk press.

Jag fick alarmistvibbar av ditt inlägg- som om att det skulle råda matbrist. En övertolkning från mig månne. Att det är köer idag och troligtvis i morgon är ju fullt begripligt eftersom mataffärerna bara är öppna under helgerna nu.
Senast redigerad av farbror Sven 2020-03-21 kl. 19:36.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Tror du inte att siffran hade varit LITE högre om det inte fanns ett vaccin mot influensa?

Och hur är det relevant? Vi har ju inget vaccin mot COVID vilket är just det som är problemet.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Här vi så stor militär? Vi har väl avveckla det mesta?

Vi kan sätta in 14 tusen soldater. Sedan så har vi ju 30 tusen reservstyrkor eller nåt.

Det räcker för att sätta de tre största städerna i karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Fair enough. Jag håller delvis med i det du skriver, framförallt att det saknas riktigt underlag från fler länder, men samtidigt hoppas jag att även du kan hålla med om att det inte börjat speciellt väl.

Jag hade varit mer optimistisk om det var tvärtom, att vi stod med dubbelt färre döda per capita så här långt.

Ja men varför använda capita som ett mått? Du hade ju inte kina behövt vidta några åtgärder i Wuhan.

Virus måste ju spridas från person till person, folktätheten mellan länderna/område ger Sverige en klar fördel då?

Sverige 24 invånare/km²
Italien 201 invånare/km²
Wuhan 1 304,6 invånare/km²

det här en ganska dålig jämförelse också eftersom folktätheten i storstäder är mycket högre.

Men det kommer ändå bidra med att viruset får svårare att spridas i Sverige jämfört med italien och wuhan.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Hur är det med fetma? Klarar de Covid19 sämre? Och hur ska det i så fall gå i USA? Så många feta har jag aldrig sett i mitt liv på så kort tid...
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Inget av det är hysteri. Eller ja, det finns hysteriker för allt givetvis. Det betyder inte att det automatiskt är tvärtom. F ö sade ingen seriös forskare på -90-talet att jorden skulle gå under om 20 år. Ingen.
Jag "tror" att Giesecke kommer omvärdera detta uttalande väldigt snart. Hur många epidemiologer vill du att jag ska citera som säger något annat? Jag kan nog hitta några tiotal om du vill.
Jag vill att du hittar en endaste som säger att det är möjligt att helt utrota viruset utan att det kommer tillbaka. Om inte viruset utrotas så är det bara en tidsfråga tills samhället har slut på resurser. Det blir extremt dyrt att "vänta ut" corona. Virus behöver inte gå till jobbet.
Citera
2020-03-21, 19:19
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frugan87
Igår, ungarna hade gått och lagt sig, den stora satt framför datan i vanlig ordning. Jag satt där i vardagsrummet med ett glas rött och tända ljus. Råkar se att Marcus Oscarsson har delat ett filmklipp och beklagar det som hände i Italien gällande dödsfall.

Jag har följt tråden sedan start. Lusläst allt och knarkar nyheter. Det känns så overkligt allt som sker.
Men där och då, med mitt rödtjut i handen till Oscarssons filmklipp, så brast det helt. Jag bölade fan som ett litet barn. Vad i helvete är det som händer i vår värld?! Vi är med om en spanska sjukan 2 och miljoner människor kommer att offras.

Sverige gör inte ett skit. Tegnell sa för flera dagar sedan att Italien har nått sin topp och har börjat dala. Den mytomanen skulle jag vilja ha äran att strypa. Idiotjävel deluxe.
Vi har öppna skolor och 499 Pers får samlas. Alla struttar runt så glatt till sina jobb och handlar obehindrat.

Vi är snart där. Vi är snart Italien. Pga Tegnell.
Jag har tagit mitt ansvar och haft mina barn hemma i 2 veckor nu.
Men vart är ansvaret från högre instanser?
Det här är åt helvete!!

Förbli stark ty detta är bara början, se till att hela tiden vara förberedd på vad du och familjen behöver.
Undvik att bli smittade!
Citera
2020-03-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Som Bill Burr säger kommer det öppna ut nya körfält på vägbanan. Inga mer morgonköer i trafiken! Men jag måste nog erkänna att jag själv som trott på att detta var en vanlig flunsa känner mig lite dum nu. Märker även det på personer som jag träffar i arbetslivet som tidigare också sagt att detta inte var något att bry sig nämnvärt om. De är inte lika säkra på sin sak. Sent ska syndaren vakna

Hur kommer det sig att USA har så få dödsfall i förhållande till antal smittade då?
Citera
2020-03-21, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av minttablett
Nä det vet jag, men varför står fabrikerna hos underleverantörerna still? Är det arbetsgivarna som på eget initiativ stängt ner verksamheterna för att minska smittorisken?

Nope...

Just in time betyder ju att lagren befinner sig på lastbil eller containerbåt.

Om vi tar Volvo Cars som exempel så är deras closedown i stort sett en effekt av att Brember (Lombardiet) stängt ner sin bromsoktillverkning.

I dagens samhälle så pajjar Torslanda/Gent linorna om det saknas så lite som ett kretskort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du tänker dig att många kineser har fört med sig smittan på bred front till Iran och Italien, samtidigt som man har mörkat viruset i Kina?

Viruset kan ha spridits inom sjukvården i Iran och Italien innan viruset blev känt för omvärlden?

Låter som en mycket rimlig förklaring.

EDIT; Det kinesiska nyåret, åker utlandskineser hem till Kina och firar, eller är resandet ut från Kina omfattande?

Ja det är iaf ett märkligt sammanträffande med just de länderna, på nyåret är kineser som andra, vissa åker hem, andra bort
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det sociala livet som leverne slår tillbaka.

Precis sociala medier kommer nyttjas hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in