2020-03-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Bra sammanställning, tack.

Jag skrev ett inlägg igår och lyfte just det här med att Sverige ligger före, och andra menar då på att det är "för tidigt" att avgöra något..

Så varför ligger vi värre till än Italien?? Kan någon ge en bra förklaring kring det här? Om det förblir såhär kommer det alltså smälla extremt hårt när peaken nås om några veckor.

Eller?

Folk med lite vett förstår ju att vi inte ligger sämre till än italien eller kina för den delen...

Viruset skapar stora problem när det får stor spridning lokalt och bland riskgrupper och då jämföra med capita för ett helt land ger ju väldig kass överblick, så personen som knepat ihop dom här siffrorna sysslar med skrämselpropaganda, medvetet eller omedvetet är därför amatörer bör undvika knepa med sånt här och sprida helt felaktiga slutsatser.

sen vet vi inte hur många smittade vi har totalt i Sthlm är det 1000st eller 100000st vi ser bara effekterna av smittade.

finns inga siffror från italien eller wuhan provinsen på antalet smittade så vi har inget att jämföra med där heller..
Senast redigerad av painkiler 2020-03-21 kl. 17:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är ju bara att titta på en förskola när barnen ska hämtas. Fullt med föräldrar i ytterklädsrummet som ska trängas för att klä på sina barn och chit-chatta med andra föräldrar och de smittade i personalen. Hade nog varit av intresse för de föräldrarna att veta att risken att bli smittad där hade varit stor.

Absolut, jag förstår det!

Menade mest vad allt detta spelar för roll i den uträkningen vi först talade om.

Den uträkningen som nu visar att Sverige ligger nästan 2x före Italien i dödsfall per Capita. Och siffran verkar hittills inte gå ned.

Det kan så klart, med en gnutta hopp, ändras över ett par dagar desto mer "data" vi får från Sveriges första dödsfall -> framåt. Men jag säger det igen, vi har haft en väldigt dålig start.

Sverige är 5 minuter in i första halvleken och Corona FC leder med 2-0 och vi har fått ett rött.
Ungefär en sån start.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Tvärtom så menar forskare att kvinnor klarar sig bättre just på grund av ett bättre immunförsvar. Teorin har även handlat om X-kromosomers förekomst.

Ja exakt det jag menade. Man vet för övrigt att östrogener har en generellt immunstimulerande effekt och testosteron en dämpande. Leder också till att autoimmuna sjukdomar som SLE drabbar kvinnor i 9 fall av 10. Ja du läste rätt, 9 fall av 10.
Citera
2020-03-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vi räknar väl antal smittade, men vi testar ytterst få.

Ja, det går ju hand i hand förstås men hur många smittade det är nu som man vet om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Kan någon påminna mig om varför vi har slutat räkna antalet smittade i Sverige? var är siffrorna och statistiken? hur ska vi lära oss något inför nästa epidemi om vi inte bokför allting nu?

Jag är helt chockad över Sveriges (brist på) agerande. Jag trodde det här var ett modernt, innovativt, teknologiskt överlägset land... hur kan vi vara sämre än massa länder i Asien?
Sveriges företag är väl bra däremot är ju svenska staten som en tredje generationens arvinge till företag. utan all form av vision eller kompetens. Istället används utdelningarna för välgörenhet medan versamheten sakta eroderar.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Jag tror du har rätt, jag bor själv i förorten, och här är det helt öde, knappt en människa ute, det känns som om invandrarna är betydligt mer försiktiga än svenskarna är, det är det intrycket jag får genom att snacka med mina bekanta och grannar.

Det stämmer och vi skall komma vilka som importerade smittan, omdömeslösa medelklassvennar från storstäderna. Det tar inte stopp där, medelklassen fortsätter att imponera med fjällresor, de är själva fundamentet till spridningen.
Den här gången är det etniska svenskar som är problemet.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Eller så satt dom hemma med varsin burk ravioli. De borde börja omsätta sina hamsterlager så det inte blir gammalt. Nu blir det inte slottsstek på ett tag utan soldatens ärtsoppa och nyponsoppa från pulver.

Löjligt billigt med ryggbiff nu, färsk svensk 199:- , längesen jag såg de kilopriserna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
I princip inga länders siffror i världen är korrekta. De råder mörkertal 5-100gånger. Troligen åt det mer högre hållet. I Sverige 100 000-170 000 smittade om vi använder oss av Islands siffror då de har slumpmässigt valt ut folk. Sverige ska eller har börjat göra det. Då får vi en mycket bättre bild än vad vi har nu. Detta gäller även SK.

PS Det finns nog länder som kan ha 1000 gånger högre siffror.

Från sentinelrapporten i Sverige kan du estimera cirka 15 000-60 000 smittade i Sverige vecka 11. De allra flesta i Stockholm.
Citera
2020-03-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Pratade dom om sverige eller italien då?
Tror också att många smittats för upp till 2 månader sedan.
Ändrar till att jag tror att en någorlunda frisk person som kommer in på sjukhus idag smittats för 3-9 veckor sedan
Nja, 2 månader är en stor överdrift. De flesta får symptom efter 5 dagar vad jag vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Pratade dom om sverige eller italien då?
Tror också att många smittats för upp till 2 månader sedan.
Ändrar till att jag tror att en någorlunda frisk person som kommer in på sjukhus idag smittats för 3-9 veckor sedan
På ett sjukhus i Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Folk med lite vett förstår ju att vi inte ligger sämre till än italien eller kina för den delen...

Viruset skapar stora problem när det får stor spridning lokalt och bland riskgrupper och då jämföra med capita för ett helt land ger ju väldig kass överblick, så personen som knepat ihop dom här siffrorna sysslar med skrämselpropaganda..

sen vet vi inte hur många smittade vi har totalt i Sthlm är det 1000st eller 100000st vi ser bara effekterna av smittade.

finns inga siffror från italien eller wuhan provinsen på antalet smittade så vi har inget att jämföra med där heller..

Fair enough. Jag håller delvis med i det du skriver, framförallt att det saknas riktigt underlag från fler länder, men samtidigt hoppas jag att även du kan hålla med om att det inte börjat speciellt väl.

Jag hade varit mer optimistisk om det var tvärtom, att vi stod med dubbelt färre döda per capita så här långt.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ungefär som vi kramas, då ...

De flesta svenskar är obekväma med att kramas , iaf de äldre

Det är bara på fyllan alla ska kramas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera