2020-03-21, 18:32
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
En annan positiv sak:
Marshall Burke fram till att utsläppsminskningarna i Kina kan ha förhindrat 1400 dödsfall av barn under 5 år och 52 000 dödsfall av personer över 70.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sjunkande-halter-av-luftfororeningar-kan-radda-fler-liv-an-coronaviruset-tar
Ja greta firar i champagne varje dag...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det blir med 20 000 turister under påsk

Då ska man inte åka ditt. Många kan slänga skidorna efter dom vart i Italien och åkt.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/malarialakemedel-satts-in-hos-coronapatienter

Tydligen har vi börjat använda malaria medicinen Klorokinfosfat i Sverige nu och den tillverkas i Sverige, Resipharm.

Jag hoppas det funkar. Jag dricker mycket tonic just nu.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Även beslut som stänga skolor lämpas ner åt individuella skolchefer.

- Kommunerna har inte kunnat ta sådana beslut, utan att Anders Tegnell har kommit med åsikter om besluten. Åtminstone ifall kommunerna tar beslut som går emot Anders Tegnells uppfattning.

Citat från Aftonbladet:

Citat:
Folkhälsomyndigheten: Onödig åtgärd i Umeå

I slutet av sportlovet har Umeå kommun beslutat att anställda, elever och förskolebarn som varit i områden med spridning av coronasmitta ska stanna hemma minst två dagar, även om de känner sig friska.

Men åtgärden är onödig ur smittskyddssynpunkt, enligt Folkhälsomyndigheten.

– Jag vet inte vad de försöker vinna med det här. Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom. De kan vara jättelindriga, ska man ha klart för sig, men då ska man stanna hemma och sedan höra av sig till hälso- och sjukvården om man inte snabbt blir bättre, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, till TT.

- Anders Tegnells direktiv bygger på uppfattningen att Corona-viruset inte kan smitta förrän individen känner symptom på sjukdom. Ifall Anders Tegnell har fel beträffande detta, så kommer han att skapa en katastrof i Sverige.

Det återkommande uppmaningen i Anders Tegnells råd, är att göra ingenting för att hejda smittspridningen: Anders Tegnell gav rådet att fortsätta att åka till Italien. Anders Tegnell anser att Sveriges grannländer gör fel när dom genomför kraftiga åtgärder för att minska smittspridningen.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det här är ett sanslöst land. Men jag förväntar mig någon form av diskussion när det här är över hurvida vi skall ha små pojkar i ledningen för sverige.

- Jag befarar att det sluta med många döda svenskar. Diskussionen efteråt kommer att kretsa kring att massdöden var oundviklig. Vi kommer att få höra förlåtande budskap som handlar om att ingen hade kunnat göra någonting för att förebygga katastrofen. Ingen kommer att hållas ansvarig. Ingen kommer att få kritik.
Citera
2020-03-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Det är inte alls försent. Vi kan skydda oss så gott det går. Om det inte finns skyddsmask fungerar tydligen dammsugarpåsar ganska bra. (Källa: flutrackers.com) Och så glasögon, då det smittar via ögonen. Sedan i fallande skala fungerar: kökshandduk (vik dubbelt), t-shirt I bommull, halsduk. Men bäst ska tydligen dammsugarpåsarna vara.
Dessutom: Stäng alla skolor i Stockholm. Stäng skidorterna.

Jag syftar på vad regeringen kan göra. Planen var ju att släppa viruset löst i befolkningen så att vi blir immuna. Viruset är här redan. Och är man lite medveten så tar man ju vissa åtgärder personligen, men kollar man ut så ser man fullt med folk som är ute och rör på sig som vanligt. Folk vet vad som händer, men bryr sig inte tillräckligt, man tycks tro att man inte kan drabbas själv. Var ute själv och gick idag med solbrillor runt ett ställe där det inte är mkt folk. På vägen dit så såg jag massa äldre, pensionärer som var ute och gick. Folk bryr sig inte.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Hej, gravid fru i vecka 30. Har en husbil med solpaneler på 12 kvm, 90 liter vatten, kylskåp men ingen toa. Funderar på natt dra till skogs. Enda problemet är att jag inte har någon värmekälla. Bör vi sticka ut ett par veckor eller hålla oss i lgh? Vi bor i centrala Stockholm. Om sticks, hur löser vi kylan?

Du värmer halvstora stena i en öppen eld utomhus, sen tar du in stenarna i husbilen. Lägg de varma stenarna på mindre stenar, som du först lagt på husbilens golv, så du inte smälter mattan etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Åtgärderna har varit ganska meningslösa men poängen är att vår befolkning gavs en chans att förberedda sig och begränsa umgängen. Italien levde som om ingenting hade hänt. Vi får väl se resultatet snart hur vår befolkningen hanterade det
Italien har arbetat mot smittan flera veckor och försökt begränsat det. Det gör man inte ens här nu i Sverige (begränsar).
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
627 i Italien idag. Katastrof!!!

Edit 793. Omg!!!!

Det är helt sjuka siffror, titta på antalet nytillkomna över 6500 fall, dom närmar sig nog 1000 fall, i morgon eller på måndag. Vilken tragedi!
Citera
2020-03-21, 18:34
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Skönt att Corona kom. Så alla alarmister fick en mening i livet - sitta på internet och skrämma upp och gnälla.

Och du kan sprida skit utan att behöva ange en enda källa.....
Citera
Medlem
Francos avatar
Vad säger "Smittskyddslagen"?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Aerosolburet och luftburet är samma sak.

Luftburet är den militära beteckningen och aerosolburet den medicinska som beskriver samma fenomen.

Fenomenet består av partiklar som är lättare än luft, och därför inte faller till marken direkt utan kan "sväva" i luften en viss tid beroende på vindar osv.

Nej, det är inte samma sak. Det finns faktiskt skillnader. Du kan inte andas ut torr luft och smitta mig, medans du kan slemhosta mig och smitta mig.

Det finns ingen data för att Covid kan smitta torrt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Airborne_disease
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ok, jag har inte läst det innan. Klart man inte skall åka ditt.

Ok, ja det är så mycket nyheter så man hinner inte med allt. Gäller att sortera också.
Åre kan dra åt helvete helt enkelt, men garanterat kommer resenärer åka dit från storstäderna så som tex stockholmarna. Det finns ju idioter överallt som reser till Österrike och sedan gnäller på att dom fått åka tåg hem. Spanien resenärerna är arga för att dom inte kan gå ut . Så hade vi inte alla idioter överallt vore det betydligt lättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in