2020-03-21, 17:23
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.expressen.se/gt/prognosen-hundratals-coronasjuka-inlagda-pa-sahlgrenska/

Toppen väntas nås 1 april med 75 IV på Sahlgrenska.
Synd om dom som drabbats men för samhället i stort är prognosen väldigt lindrig.
Tror vi på detta?
Det skulle innebära att vi inte följer Italiens kurva trots väldigt lite åtgärder.
Räkna med att dom har 4ggr så många coronapatienter 1 april som idag.
Det kommer fortsätta öka, toppen nås förhoppningsvis innan maj, men inte redan 1 april, det är en skämtare som sagt det.
Senast redigerad av belf 2020-03-21 kl. 17:26.
Citera
2020-03-21, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Effekten kommer två veckor senare. Patienterna i Italien t.ex. som kommer in på sjukhusen idag smittades i genomsnitt för minst två veckor sedan.

Vanligt folk kan oftast inte förstå saker som är så långt framåt eller bakåt i tiden som ett par veckor. De kan inte heller förstå att det finns saker som är så små att de är osynliga.

Detta faktum är kanske det största problemet i samband med denna pandemi.
Citera
2020-03-21, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Är det ”lindriga” fallet i Jönköping fortfarande sjuk o på sjukhuset?

Om du syftar på första tjejen, som blev smittad redan i slutet av januari, så är hon friskförklarad sedan några veckor. Det tog lång tid innan hon ansågs ej smittbar, men nu är hon helt friskförklarad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta var oerhört intressant, från Aftonbladets Live-rapportering:

75 intensivvårdsplatser behövs för covid-19-patienter på Sahlgrenska Universitetsjukhuset enligt ett pressmeddelande som skickades ut i dag. Sjukhuset bedömer också att flest beräknas behöva sjukhusvård kring den 1 april.

Detta efter att Sahlgrenska i dag fastställt ett huvudscenario för behovet av intensivvårdsplatser för covid-19-patienter de kommande veckorna.

Förloppet beräknas nå sin topp runt 1 april. Prognosen är att sjukhuset då har cirka 290 inneliggande patienter i slutenvård, samt cirka 75 IVA-patienter som insjuknat i covid-19.

I dag på förmiddagen hade sjukhuset 29 inneliggande patienter, varav 7 i respirator på IVA. I slutet av nästa vecka beräknas sjukhuset ha upp till 200 patienter i slutenvård och cirka 40 i behov av IVA-platser.

1. Varför skulle förloppet nå sin topp runt 1:a april? Det är 11 dagar dit. Det måste betyda att antalet som smittas ska börja gå ner precis nu, idag, eftersom det tar ungefär 11 dagar från dess man smittas till dess att man är som sjukast och ligger på intensivvård.

2. Varför skulle det sluta att spridas precis nu?

3. Om kulmen nås 1:a april, varför stället man då in evenemang som ligger i slutet av maj eller ännu längre fram.

4. Varför är det exakt 75 intensivvårdspatienter den 1:a april, vilket råkar sammanfalla med det antal man kan skaka fram på Sahlgrenska maximalt.

Det är något som inte stämmer. När ska man på allvar börja prata om den totala kris som ligger framför oss?

Ja detta är märkliga uppgifter, jag snackade med min granne, en gammal tant och hon sade att det är jobbigt att vara isolerad men skönt att toppen är denna helg. Chockerande desinformation som sprids.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Sahlgrenskas scenario: Toppen runt 1 april – räknar med hundratals svårt sjuka
Sahlgrenska universitetssjukhuset behöver 75 intensivvårdplatser och behovet av sjukhusvård på grund av coronaviruset kommer att vara som störst runt 1 april.
75 IVA-platser den 1 april. Datumet passar bra - för är denna prognos ett aprilskämt?!

Man behöver lååååångt många fler IVA-platser än 75.

1 april är ju ganska snart.
Frågan är väl mer hur många platser som behövs den 15 april
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Den är inte i närheten av vad den behöver vara för det tyvärr. Kolla i våra stora städer får du se. Lite mindre folk men knappt märkbart faktiskt. Kommer bli ett helvete här snart.

Nu har jag förstahandsrapporter från Stockholm och Uppsala. Samt bor nära Stockholm. Södra Stockholm märker en skillnad av folk på gator och i butiker, likaså Uppsala. Jag märker själv att det är färre folk ute samt i butiker.

Det kommer givetvis alltid att finnas undantag, men nu pratar vi generellt.

Det krävs inte total nerstängning för att det ska vara effektivt.
Citera
Bannlyst
Har Italien kommit med dagens siffror?
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var nog inte avsett för dig, utan generellt, "This is it" Jag har varnat mina barn - nu får vi se vad som händer. Min dotter fyller 25 idag - hur tror du det känns? Mothafucka.- jag kräks över Sveriges agerande. Jag skäms inför mina barn. Jag har gett dem alla förutsättningar, nu får vi se hur det går.
Fattar. Ouff ja det här är inge bra, inge bra alls. Och är man inte orolig så är man en idiot. Vad faan hände med det här landet...

När blev våra ledare en hög totalt inkompeyenta syltryggar?
Förstår din oro och jag hoppas att vi kommer ur det här med iaf en gnutta marginal.

Önskar dig och din dotter den bästa utgången. Till dess får vi bara göra vad vi kan för att knuffa folk omkring oss i rätt riktning, och hålla alla tummar vi har...
Citera
Medlem
Italien ökar och detta är en vanlig influensa?
Citera
2020-03-21, 17:25
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Den ekonomiska nedgången kommer oavsett vad Sverige gör eller inte gör. Jag tror du behöver justera din värdegrund. Varför tror du att i övrigt friska och normala personer helt plötsligt börjar begå självmord, gängvåldtäkter och äta bebisar till frukost bara för att de blivit arbetslösa? Människor är inte predestinerade till att bli psykopatiska monster bara därför att man blir arbetslös eller får en sämre ekonomi. En ekonomisk kris öppnar också möjligheter åt de som är kreativa och företagsamma. Efter nedgång kommer uppgång. Det är dags för ekonomisk korrektion. Ur det här växer nya tekniker och konsumtionsmönster fram medans annat dör. Precis som det alltid har varit genom historien. Gissar att du själv aldrig upplevt en lågkonjunktur eller arbetslöshet. Då är det kanske på tiden att du får göra det.

Sen har vi brancher som kommer sättas igång igen när det hela blåst över. Flygbolag som konkar kommer snabbt ersättas av nya eftersom efterfrågan (och flygplanen) säkerligen kommer finnas kvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om du syftar på första tjejen, som blev smittad redan i slutet av januari, så är hon friskförklarad sedan några veckor. Det tog lång tid innan hon ansågs ej smittbar, men nu är hon helt friskförklarad.

Är hon virusfri också? För det var hon inte i början efter att hon friskförklarats.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Den ekonomiska nedgången kommer oavsett vad Sverige gör eller inte gör. Jag tror du behöver justera din värdegrund. Varför tror du att i övrigt friska och normala personer helt plötsligt börjar begå självmord, gängvåldtäkter och äta bebisar till frukost bara för att de blivit arbetslösa? Människor är inte predestinerade till att bli psykopatiska monster bara därför att man blir arbetslös eller får en sämre ekonomi. En ekonomisk kris öppnar också möjligheter åt de som är kreativa och företagsamma. Efter nedgång kommer uppgång. Det är dags för ekonomisk korrektion. Ur det här växer nya tekniker och konsumtionsmönster fram medans annat dör. Precis som det alltid har varit genom historien. Gissar att du själv aldrig upplevt en lågkonjunktur eller arbetslöshet. Då är det kanske på tiden att du får göra det.

Precis, spelar inge roll om vi har stängt allt eller öppet allt, ekonomiska smällen kommer ändå. Allt är globalt idag och alla andra länder inför stränga åtgärder. Förstår inte varför folk inte förstår detta.

Eftersom den ekonomiska smällen kommer kan vi väl komma överens, precis som Björn Olsen säger, att stänga allt och sätta Stockholm i karantän innan vi ser massdöd i Sverige? Om det inte redan är för sent..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in