2020-03-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
I princip inga länders siffror i världen är korrekta. De råder mörkertal 5-100gånger. Troligen åt det mer högre hållet. I Sverige 100 000-170 000 smittade om vi använder oss av Islands siffror då de har slumpmässigt valt ut folk. Sverige ska eller har börjat göra det. Då får vi en mycket bättre bild än vad vi har nu. Detta gäller även SK.

PS Det finns nog länder som kan ha 1000 gånger högre siffror.

Jag vet. Retorisk fråga eftersom den jag citerade var så smug med sitt påstående om att Rysslands siffror inte stämmer
Citera
2020-03-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta var oerhört intressant, från Aftonbladets Live-rapportering:

75 intensivvårdsplatser behövs för covid-19-patienter på Sahlgrenska Universitetsjukhuset enligt ett pressmeddelande som skickades ut i dag. Sjukhuset bedömer också att flest beräknas behöva sjukhusvård kring den 1 april.

Detta efter att Sahlgrenska i dag fastställt ett huvudscenario för behovet av intensivvårdsplatser för covid-19-patienter de kommande veckorna.

Förloppet beräknas nå sin topp runt 1 april. Prognosen är att sjukhuset då har cirka 290 inneliggande patienter i slutenvård, samt cirka 75 IVA-patienter som insjuknat i covid-19.

I dag på förmiddagen hade sjukhuset 29 inneliggande patienter, varav 7 i respirator på IVA. I slutet av nästa vecka beräknas sjukhuset ha upp till 200 patienter i slutenvård och cirka 40 i behov av IVA-platser.

1. Varför skulle förloppet nå sin topp runt 1:a april? Det är 11 dagar dit. Det måste betyda att antalet som smittas ska börja gå ner precis nu, idag, eftersom det tar ungefär 11 dagar från dess man smittas till dess att man är som sjukast och ligger på intensivvård.

2. Varför skulle det sluta att spridas precis nu?

3. Om kulmen nås 1:a april, varför stället man då in evenemang som ligger i slutet av maj eller ännu längre fram.

4. Varför är det exakt 75 intensivvårdspatienter den 1:a april, vilket råkar sammanfalla med det antal man kan skaka fram på Sahlgrenska maximalt.

Det är något som inte stämmer. När ska man på allvar börja prata om den totala kris som ligger framför oss?

Bra iakttagelse. Sjukvården lever alltså i förnekelse och jobbar efter fakta som uppenbarligen andra länder kan motbevisa med sin data. Dock har ju många redan gått i frivillig karantän sen två veckor tillbaka. Jag hoppas verkligen det hjälper och det håller nere dödstalen.
Citera
2020-03-21, 17:03
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckHumanity
Det tragiska är att de fick ta tag i det själva, medans FHM står och gråter ut om hatet mot Tegnell istället för att göra någon nytta. Jag orkar inte ens bli upprörd längre.

Ja helt åt helvete. Finns ingen ledningen i detta landet. Det är tydligen helt upp till enskilda näringsidkare att axla det svåra och ekonomiskt tunga beslutet att stänga ner sin verksamhet. Ett beslut som egentligen inte borde ligga hos den enskilde individen utan på myndighetsnivå. Tar en näringsidkare sitt samhällsansvar så innebär det samtidigt ett ekonomiskt självmord Man ska inte behöva utsätta människor för att behöva välja på det sättet. Här måste myndigheterna gå in och stänga samtidigt som man garanterar ekonomisk trygghet. Sjukt att coronafesten i backarna kan fortgå medans vårdpersonal sliter häcken av sig. Sinnessjukt att mellon genomfördes med 20k + åskådere för någon veck sedan.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-03-21 kl. 17:08.
Citera
2020-03-21, 17:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Ja exakt det jag menade. Man vet för övrigt att östrogener har en generellt immunstimulerande effekt och testosteron en dämpande. Leder också till att autoimmuna sjukdomar som SLE drabbar kvinnor i 9 fall av 10. Ja du läste rätt, 9 fall av 10.

Så män borde börja äta östrogentabletter för att klara sig bättre? Nackdelen kan ju vara att brösten växter något. Men det är kanske hanterbart.
Citera
2020-03-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Kan någon påminna mig om varför vi har slutat räkna antalet smittade i Sverige? var är siffrorna och statistiken? hur ska vi lära oss något inför nästa epidemi om vi inte bokför allting nu?

Jag är helt chockad över Sveriges (brist på) agerande. Jag trodde det här var ett modernt, innovativt, teknologiskt överlägset land... hur kan vi vara sämre än massa länder i Asien?

Man testar bara utvalda grupper nu men räknar gör man fortfarande. Att testa "alla" går däremot inte, finns inte kapacitet till det.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Idag har det varit full rulle i köpcentrum och diverse allmänna platser, som vilken lördag som helst. Är paniken över?

Folk orkar väl inte med panik i längre än en vecka. Synd, för nu kan myndigheterna tvingas ta till ordentliga tvångsåtgärder. I Schweiz så är t.ex folksamlingar på mer än 5 personer förbjudna. Överträdelser leder till böter. Synd bara om t ex 6 barnsfamiljer i karantän...Dessutom ökar covid-19 ändå lavinartat i Schweiz. Jag vet iof inte hur mycket de testar där.

Håller det här på några månader så är nog ett balanserat personligt agerande det smartaste:

Håll dig inom ditt län om du kan.

Gå gärna ut ock promenera, men håll ett säkerhetsavstånd på två meter till andra människor.

Gå gärna på restaurang, om du kan upprätta säkerhetsavståndet. Undvik trånga krogmiljöer. Du kan fira rejält senare, när vi nått flockimmunitet

Badhuset, om det är glest med folk i omklädningsrummet, ingen fara. Heller ingen fara i bastun, om ni inte sitter väldigt tätt intill varandra, (viruset knalldör vid temperaturer över 56 grader). Ingen fara i klorerat badvatten, så länge inte den som simmar om dig, hostar dig rätt i ansiktet.

Passa på att se en bra film eller att läsa en bra bok i hemmets lugna vrå när du är ledig

Håll elektronisk kontakt med dina vänner och släktingar.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Jo, det är dags nu. Munskydd syns och ger signal att det är allvarligt.

Regeringens cyniska experiment med människors liv som insats har gått alldeles för långt. Det avviker för mycket mot vad som är normen i EU. Det bästa vore om exv Region Skåne som ligger närmast kontinenten att helt enkelt brytas sig ur och skapar en undantagsstat med de regler som är nödvändiga nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Då det sker en mycket reglerad testning i Sverige där i stort sett bara allvarligt sjuka som läggs in testas så har jag funderingar och farhågor kring nya antalet fall som konstateras i Sverige. 125 nya fall idag, innebär detta att samtliga dessa är allvarligt sjuka med corona?

Förmodligen tillräckligt sjuka för att uppsöka/behöva läkarvård. Dvs har du Corona med få symtom testas du inte ens.
Citera
2020-03-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag misstänker tvärt om. Tensta var den plats där minst barn dök upp på förskolan (en indikation), Svenne-banan lyssnar på svensk medias dubbla budskap och tror det är ok att åka till Åre och partaja.
De flesta invandrare har al jazeera som informationskälla och vet antagligen precis vad som håller på att hända i Iran.

Det är naturligtvis lättare för invandrare som inte jobbar att hålla sina barn hemma. Jag misstänker att man undervärderar våra invandrare och hur insatta dom är. Dom har också ett nätverk av anhöriga.

Jag instämmer och backar från mitt påstående. Har själv tidigare bott i en av miljonprogrammets förorter och minns att invandrare var ofta mer nogranna och "upp to date" med vad som händer och sker. Är väl kanske snarare WT-svenskar som har zero koll?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Tvärtom så menar forskare att kvinnor klarar sig bättre just på grund av ett bättre immunförsvar. Teorin har även handlat om X-kromosomers förekomst.

Ändå har dom dubbla sjukskrivningssiffrorna.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är dropp- och kontaktsmitta det handlar om. Aerosoler kan bildas vid vissa procedurer på sjukhus och då gäller att ha relevanta skydd och där ventilationsflödet styr hur länge det är i luften bland annat. Det finns inget som tyder på att aerosoler är den normala smittvägen mellan människor.

https://www.livescience.com/coronavirus-can-spread-as-an-aerosol.html

https://www.news-medical.net/news/20200210/Coronavirus-spread-via-aerosol-raises-concern-as-death-toll-rises.aspx

Som vanligt är du för sent ute, det finns mycket som tyder på att det sprids via luften, rapporter ifrån de flesta länder om detta, nu senast ifrån USA på engelska vilket även en sådan faktaresistent som du borde kunna förstå.

Du fick dessutom denna länk redan i förrgår men som vanligt väljer du att blunda. Såg du ens den lättsmälta videon i början av artikeln som även lågintelligenta borde kunna förstå på 2 minuter kan man undra ?

https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asymptomatic-spread/index.html
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Ja exakt det jag menade. Man vet för övrigt att östrogener har en generellt immunstimulerande effekt och testosteron en dämpande. Leder också till att autoimmuna sjukdomar som SLE drabbar kvinnor i 9 fall av 10. Ja du läste rätt, 9 fall av 10.

Exakta tal etc. kan diskuteras, men du får medhåll för att det är vad jag läst och hört från forskare. Sen om de har rätt vet vi inte ännu, men inte alls en dum teori i dagsläget.

Frågan är bara hur genusvetare och jämställdhetsproffs ska tackla frågan om att det nu verkar finnas rejäla biologiska skillnader mellan könen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in