2020-03-21, 16:52
Medlem
51 av 61 av de som intensivvårdas/vårdats i Sverige är män, medelåldern 62.9 år, yngsta 26, äldsta 84 år.

Skyddsutrustningen verkar snart slut på många håll.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Från Kvart i Fem-ekot:

"Intensivvårdsplatserna håller nu på att ta slut"

"Det går inte att säga hur många som vårdas på intensivvård för Corona just nu"
Postades det inte tidigare till en länk som visades just hur många som låg inne på olika IVA runt om i landet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Sverige har en hårdare patientsekretess. Var de sjuka/döda finns skyddas.

Även t ex skolor som blir smittade hemlighålls.

https://www.expressen.se/kvallsposten/forskolor-haller-coronasmitta-hos-personal-hemlig-sekretess/

Förlåt, men vad har det med saken att göra?

Om antalet bekräftade döda stämmer så är det ju egentligen skit samma om det finns sekretess om IV platser och vilka skolor som är smittade?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Tack! Uppskattas! Jag läste även denna artikel om secretors och non-secretors, oberoende av blodtyp, vilket är högst intressant gällande mottaglighet för sjukdomar, virus och bakterier: Importance of Secretor Status

Det där om immunförsvaret stämmer inte överens med det faktum att det är män som drabbas hårdare. Vi har nämligen ett dämpat immunförsvar i förhållande till kvinnor. Vissa kan drabbas av cytokinstorm såklart men jag tror inte att ett generellt mer aktivt immunförsvar automatiskt leder till svårare symtom om man ser till statistik.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Malmö har börjat med livestreamade digitala begravningar, som en konsekvens av Corona.

Kommer detta att bli rikstäckande? Kommer man ens att tillåta att Coronasmittade kroppar fraktas runt i kistor utan att brännas före begravningsakten?

https://www.skd.se/2020/03/21/begravningar-kan-livestreamas-digitalt/
Du tror inte att det beror på smittorisken från/till andra begravningsgäster snarare än från liket som dessutom i 99% av fallen ligger tryggt förseglad i antingen en kista eller en urna?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
93 000 fall enligt WHO.

Men om ditt nästa argument är att vi inte ens vet om det stämmer så börjar det bli lite väl konspiratoriskt.
Kriteriet för att bli friskförklarad är inte nödvändigtvis att vara fri från viruset.
I Sverige, tex, gäller symtomfri i två dagar. Står på FHMs websida.

Jag ger inte argument. Jag söker fakta. Vilket land har "virusfri" som kriterie för att bli friskförklarad?
Har något fall alls dokumenterats som virusfri? Jag har inte funnit något, och jag letar med ljus och lykta...
Citera
2020-03-21, 16:53
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Det är en bisarr jämförelse som tyder på ett svartvitt tänkande, ergo paranoia.

Beteendet i att flytta fokus från ditt ansvar till andra, på en plats där risksituationer är troliga visarr på bristande omdömesförmåga, speciellt när du poängterar hur noggrann handtvätten var efteråt.
Är smittriskerna inget problem, då är hostande kvinnor i kassan när du är ute och shoppar inget problem. Oavsett vilken hållning man har till viruset är konsekvent hållning att föredra e.x. att du aktivt söker upp smittade och låter dig smittas, tar dina dagar hemma. Antigen detta eller avhållsamhet.

Vissa blir inte vuxna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltburk
Jag pratade nyss med en kompis i Moskva. Hon berättar om tomma mathyllor (inget dasspapper givetvis) men även andra matvaror är slut. Själv har har hon handlat en säck med munskydd och tillfälligt flyttat ut på landet. Många ryssar som har råd verkar göra detsamma.

Om hon tror Rysslands officiella siffror på antalet smittade är sanna vill hon dock inte svara på

Är Sveriges siffror på antalet smittade sanna?
Citera
Medlem
Citat:
16:18
TO FRISKMELDTE I SOGNDAL KOMMUNE
Sogndal kommune opplyser på sine hjemmesider at de to påviste tilfellene av coronasmitte i kommunen nå er friskmeldte.

– Den ene er ute av isolasjon og den andre har begynt på de siste syv dagane av isolasjon etter friskmelding, opplyser Jan Ove Tryti, tjenesteleder for legetjenester og legevakt i Sogndal kommune.https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/194304

Det er fint om enda flere opplyser om friskmeldte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Fyfan nu är krisen här på allvar.
Den har knappt börjat! Hur ska löfven motivera oss i gles byggden att hålla oss hemma?
De kmr explodera i småorter.
Citera
2020-03-21, 16:54
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det finns tydligen bara runt 8000 riktigt blåsta högerextremister i Sverige. Och ni tror ni företräder folket!

Varför skulle jag vara högerextremist bara för att jag avvaktar med att hylla A. Tegnell? Har han rätt förtjänar han att hyllas, har han fel förtjänar han att kritiseras. Det kanske är bättre att vänta med hyllningar tills efter pandemin då vi ser resultatet? Gruppen som jag tror är de som gör handhjärtan åt Tegnell just nu är samma människor som genast gick ut och hyllade öppna gränser hösten 2015 eller har stöttat personer som senare visade sig vara kriminella dvs högst politiskt ställningstagande och av historien att döma riktiga kontraindikatorer därav min starka skepsis. Jag tror A. Tegnell klarar sig utan stöd från dessa bimbos. Slutligen, jag företräder ingen annan än mig själv.
Citera
2020-03-21, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Andel av de döda i COVID-19 som inträffat de sista två dagarna:

78% Turkiet
75% Ungern
67% Portugal
64% Brasilien
62% Belgien
59% Tyskland
56% Danmark
50% Grekland
45% Holland
42% Spanien
41% USA, Frankrike, Schweiz, UK
40% Indien
38% Sverige
26% Italien
25% Kanada
21% Iran
17% Österrike, Japan
14% Norge, Australien
0% Kina, Polen

Statistik är bäst att Ljuga. Om man hade 1 döda igår och 5 döda idag då blir hur mycket
procent ökning?
Turkiet har 9 döda
Sverige 20 dödsfall
Samtidigt Sverige har 5 intensiv vård platser för 100 000 invånare Turkiet 40 , Tyskland 35
och Turkiet 40 och Italien 9
Vilken land ligger illa förbred?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in