2020-03-21, 15:39
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
L var en del av alliansen och trummade lika hårt de för att det skulle ske under perioden 2006-2014 så L bär lika mycket ansvar som C, M och KD gör, samt även MP på sitt lilla hörn.

Men intressant o se att åtminstone några liberaler åtminstone kryper till korset, det skulle vara intressant o se vad som håller Centerpartiet som sitt hjärteparti har o säga dock

Jag umgås inte med Centerpartister. Men jag känner många vars fruar röstar på C. Gissar att de tycker det ”känns” rätt. Större tanke än så ligger inte bakom stödet.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Antagligen ingen som har tid för honom, eller som ens vill ha nåt att göra med honom (eller oss).
Att be om, och få hjälp av Kina känns som en högoddsare.

Känns lite som spel för gallerierna, ytterlighetspolarisering; gå från ingen action (Sverige) till totalaction (SK).
Får se var han slutligen landar ...

Steffe är i desperat behov av en partner som haft erfarenhet av SARS och vet hur man gör saker rätt. Sydkorea har inte gjort det som FHM föreslagit utan masstestat och isolerat alla man funnit. Förmodligen den mest effektiva metoden som något land använt. De har inte behövt stäng ner allt utan inriktat på grupper områden där de vet att smittan funnits.

Kanske Steffe även är ute efter test och skyddsmateriel.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Du kan ta bussen dit och gå in genom dörren istället och bli testad. Ja du är en dumjavel.

Nu är du ju verkligen dum själv, så du tycker att jag skall utsätta mig från smitta från mina medresenärer på bussen bara för att åka till McDonalds.. hur korkad får man bli..
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Klart det är skapat, det är ett biovapen!

Var spanska sjukan ett biovapen?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Alla siffror stämmer pecis, när väl viruset fått fäste. Det tog en månad längre för viruset att komma till Sverige än jag ursprungligen uppskattade men nu följs dessvärre modellen närmast matematiskt exakt.

Du får dina tusentals döda i april istället, fram till sista april ca 2200 stycken i Sverige. Men det är under maj och juni som det riktiga eländet sätter in.
Du glömmer en faktor. "Läggbenenpårygg-faktorn". Om det börjar bli fullt på IVA och flera känner någon som inte fick plats där kommer man att bli mer på alerten vilket bidrar till att detta kan ganska snabbt få ett R0 under 1.
Citera
2020-03-21, 15:40
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
69 i kritiskt/allvarligt läge.

20 döda.

Norge ligger betydligt sämre till än Sverige om man ser på officiellt bekräftade fall per miljoner invånare, ( jag vet inte vilka ni testar och omfattningen av testerna).

Ni kommer att nå flockimmunitet något snabbare än oss. Hoppas bara att den norska sjukvården håller ihop tills dess. Annars så kommer väldigt många norrmän att dö, inte bara i covid-19 utan i andra sjukdomar också.

Norska staten har lockat utländska producenter av munskydd, respiratorer och annat med $$$ så tror att Norge klarar sig bättre än Sverige, deras statskassa fördelat per invånare vida överstiger Sveriges, samt att man inte har samma problem med kriminalitet och en nedmonterad sjukvårdsorganisation.

Det Sverige dock har är en industri som kan användas men som just nu gör i princip igenting.
Volvo i Trollhättan stänger ned och varslar 40.000 varför kan man inte bara starta upp testkit-produktion likt Sydkorea?

Är det därför Löfven nu snackat med Sydkoreas president?
Kommer Sverige göra en sydkorea och få igång Trollhätten?
Citera
2020-03-21, 15:40
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är en tidsfråga innan allt hemligstämplas.

Vi lär få höra: Det finns ingen anledning att fortsätta att rapportera dödsfallen löpande. Det gör vi inte heller för influensan.
De lär bli samma som med testerna. Ju färre man kollar ju bättre siffror får man. Ju bättre siffror man får ju mindre är krisen.
Citera
2020-03-21, 15:41
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Alla siffror stämmer pecis, när väl viruset fått fäste. Det tog en månad längre för viruset att komma till Sverige än jag ursprungligen uppskattade men nu följs dessvärre modellen närmast matematiskt exakt.

Du får dina tusentals döda i april istället, fram till sista april ca 2200 stycken i Sverige. Men det är under maj och juni som det riktiga eländet sätter in.

Helt rätt, vårat första fall kom en månad tidigare än vårat andra, mirakulöst nog verkar det första fallet inte ha smittat någon, vilket var otippat. Därför blev alla grafer förskjutna en månad, men när vi fick 500 resenärer ifrån Italien så verkar man dessvärre tappat bollen illa kvickt. Dessutom tog man inte dessa på samma stora allvar som man tog det första fallet. "Stanna hemma ifall ni är sjuka" hjälper ju inte ett dugg på alla de 75% som känner sig friska men ändå smittar.

Var samhällsspridningen kom ifrån är det ingen som vet, men med tanke på att man lät planen landa och folk åka hem och gå till arbetet som vanligt, utan några som helst kontroller, så är det inte svårt att gissa hur detta gick till. Först när folk blev sjuka, och sannolikt redan smittat flera stycken, så testade man och försökte smittspåra.

Sen hade man mage att klappa varandra på ryggarna och säga att man gjorde så bra jobb med smittspårningen, svensken kunde vara lugn. Smittspårning hade inte behövts om man hade testat alla som klev av planen.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-21 kl. 15:44.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Varför inte? Han har hållit fast vid sin linje, vilket gör att landet fortfarande rullar tillskillnad från vissa andra länder, vilkas "effekt" vi inte sett prov på. Tråkigt att 20 personer har dött, men knappast en anledning att sätta landet i karantän, när kanske upp emot 100 000 smittats och inte dött.
Jag tycker att man skall kärleksbomba sjukhuspersonal om man nu har sådant behov av att bomba loss kärlek.
De gör det Tegnell INTE gör. Tar hand om offren.
Tegnell som kommer med uttalanden som " känner du dig krasslig på morgonen, stanna hemma. Är du bättre på eftermiddagen, gå till jobbet, då är det förmodligen annat"
Inte f....n tror jag att man är jättesjuk på morgonen och blir frisk på eftermiddagen. Vad är det för sjukdom.
Dessutom står han sedan och pratar om ett stort mörkertal och flerhundratusen eventuellt smittade. Den som hostar på morgonen kan bära på smittan även om den känner sig piggare på eftermiddagen.
Är man krasslig på morgonen så är det väl tecken på att kroppen bearbetar något. Om det inte är bakfylla förstås eller annat, som Tegnell sa.

Kärleksbomba dem som arbetar för fullt att rädda liv istället. Tegnell räddar inte någons liv.
Citera
Medlem
Måste ju vara 100 gånger smartare att tvinga på befolkningen ansiktsmask eller halsduk för munnen om dom ska vistas på bussar, i affärer, tunnelbanan. Och sedan låta folk konsumera som vanligt. Då vet man att sjuka inte kan smitta andra friska om dom bär muntäckande. I alla fall minskas risken enormt att en sjuk ska smitta ner en annan om den sjuke bär skydd för munnen.

På gym och restauranger kan man sänka till en tillåten gräns. Exempelvis att 20 personer får vara inne samtidigt på ett gym. Detta kan enkelt regleras av personalen.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, Dr Tengele kommer gå till historien som orsak till mycket lidande o död i Sverige

Tegnell tycker att det är skojigt när folk visar sin uppskattning och kärleksbombar honom med blommor.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hort-av-sig-och-undrar-vad-som-sker/
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Viruset finns i Brasilien, Chile och flera central och nordafrikanska länder.

Jag tror vi kan släppa hoppet om att varmt och fuktigt klimat ska döda skiten

Värmen dödar inte viruset. Men det kommer ha positiv effekt, mindre smittspridning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in