Citat:
Ursprungligen postat av
Estramus
Där ser man... Du är arbetslös. Men sitter ändå och tycker att samhällets ekonomi inte är något att bekymra sig över.
Well, det kanske är positivt för dig på något sätt för snart är det varken Corona eller brist i butik du kommer att gnälla över. Det är hur du ska få pengar till att köpa en potatis... Corona-oron borta.
Jag har inte sagt att samhällets ekonomi inte är något att bekymra sig över. Självklart är dock att prioritera människoliv framför pengar.
Att jag är arbetslös har aldrig varit någon hemlighet.. varför skulle det vara det? Det har väl ingenting med mitt värde som människa eller mitt värde i det jag säger att göra. Tycker man så kanske vi inte har så mycket gemensamt angående människosyn..
Jag gnäller inte, jag informerar om det jag vet och blir själv informerad här.
Men du har rätt i att jag inte ser något värde i att rädda samhällsekonomin. Svält och hemlöshet har länge varit utbrett i Sverige, välbärgade inkomsttagare har tillskansat sig bidrag på samhällets bekostnad (ränteavdrag, jobbskatteavdrag, m.m.) och priset har människor och miljö fått betala.
Företag har också i girighetens namn utnyttjat både djur, miljö och människor.
Det har inte fungerat så bra, och denna viruskollaps är kanske det enda som hade fått stopp på allt. Girigheten har inga gränser och hade aldrig stoppat sig själv annars.
Jag hoppas att om och när vi väl bygger en ny ekonomi, att den blir bättre, rättvisare och bygger på allas lika värde och respekt för miljön som vi faktiskt ska leva av.