2020-03-21, 13:38
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om jag förstod det så stred för att man inte skulle behöva tala om att man hade det om man sköte medicineringen.
Det var inte allt. Man vägrade utföra beordrad smittspårning också och ville medveten smittspridning skulle helt avkriminaliseras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu kommer jag inte in på BNOnews.

Med bara 70-talet döda i ett så stort land som Tyskland tyder på fungerande kvalitetsvård. Så något måste de göra rätt.

Även antalet smittade var inte heller speciellt lågt.
Det är intressant att titta på hur många dödfall pga covid-19 ett land har i förhållane till folkmängd.
Tyskland t ex har c:a 0,9 döda/miljon
Spanien c:a 29 döda/miljon
Sverige c:a 1,5 döda/miljon
Just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
30 döda i Belgien bara idag, 558 nya (bekräftade) fall i Belgien.

13 döda i Danmark totalt, 71 nya (bekräftade) fall bara idag. Sverige har 17 döda totalt, fördelat på 10 miljoner människor. Danmark har 5 miljoner invånare.

Perspektiv
Fler rökare i Danmark. Samt att Sverige mörkar mer. Tror inte de testar alla gamlingar som dör hemma eller på servicehus ens. Makten polerar vår statistik så det ser ut som om vi har ”världens bästa sjukvård” 🙄
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Förmodligen är det som du säger, men vi kommer nog att se detta fenomen först i huvudstaden. Sedan blir det tuffare när högdjur från Stockholm ska konkurrera med lokala potentater i regionerna. Hur som hels kan vi fetglömma floskeln om "alla människors lika värde".

Kan köpa coronans härjningar om den floskeln försvinner från svenska språket
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Mycket tyder på att corona kan komma att sno våra pensioner. Sådant måste vägas in i olika regeringars förhållningssätt till coronapesten. I den här krisen måste man helt enkelt kunna tänka flera steg framåt.
Sverige är en liten ekonomi, helt beroende idag av de stora aktörerna.
Citera
Medlem
trickydicks avatar
20 döda nu. Det accelerar .
Citera
2020-03-21, 13:39
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Fast alla sjukdomar är dödliga när dom drabbar fel personer. Ett getingstick kan vara dödligt.
Det är fortfarande en NY sjukdom man i nuläget inte har vare sig vaccin eller kontroll över.
Getingstick finns det bot för.
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är media som är de största alarmisterna och behöver inte ta mågot ansvar för det.
Ena sekunden hånar de folket genom reportage där EXPERTER ber folket att skämmas och vara tacksamma.
Sekunden efter skriver de att EXPERTER inte tar sitt ansvar.
Ena sekunden visar man med stora rubriker att si och så många människor dör utav en okontrollerbar pandemi för att i nästa sekund säga nja det är oftast bara gamlingar och redan innan sjuka som dör.
Sedan skriver man att det ekonomiska läger är katastrofalt för att sedan säga något helt annat och ytterligare en nyfödd expert dyker upp.
Det är media som är ALARMISTER och "knullar upp" folk mentalt.

Man pratar mest om det som INTE görs men talar tyst om det som faktiskt görs.
Blir en fel bild.
Man gör faktiskt saker men det pratas mer om det man inte gör.

Du beskrev just hur flashback sett ut, följt denna tråden sen det startade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför just om två veckor - hur har du räknat då?

antalet dubblas på 3 dagar, låter inte så farligt i början men det blir snart höga siffror
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Där ser man... Du är arbetslös. Men sitter ändå och tycker att samhällets ekonomi inte är något att bekymra sig över.
Well, det kanske är positivt för dig på något sätt för snart är det varken Corona eller brist i butik du kommer att gnälla över. Det är hur du ska få pengar till att köpa en potatis... Corona-oron borta.

Jag har inte sagt att samhällets ekonomi inte är något att bekymra sig över. Självklart är dock att prioritera människoliv framför pengar.
Att jag är arbetslös har aldrig varit någon hemlighet.. varför skulle det vara det? Det har väl ingenting med mitt värde som människa eller mitt värde i det jag säger att göra. Tycker man så kanske vi inte har så mycket gemensamt angående människosyn..
Jag gnäller inte, jag informerar om det jag vet och blir själv informerad här.

Men du har rätt i att jag inte ser något värde i att rädda samhällsekonomin. Svält och hemlöshet har länge varit utbrett i Sverige, välbärgade inkomsttagare har tillskansat sig bidrag på samhällets bekostnad (ränteavdrag, jobbskatteavdrag, m.m.) och priset har människor och miljö fått betala.
Företag har också i girighetens namn utnyttjat både djur, miljö och människor.
Det har inte fungerat så bra, och denna viruskollaps är kanske det enda som hade fått stopp på allt. Girigheten har inga gränser och hade aldrig stoppat sig själv annars.

Jag hoppas att om och när vi väl bygger en ny ekonomi, att den blir bättre, rättvisare och bygger på allas lika värde och respekt för miljön som vi faktiskt ska leva av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Fler rökare i Danmark. Samt att Sverige mörkar mer. Tror inte de testar alla gamlingar som dör hemma eller på servicehus ens. Makten polerar vår statistik så det ser ut som om vi har ”världens bästa sjukvård” 🙄

Hur ligger Holland och Belgien i fas jämfört med oss? Italien ligger 2 veckor före oss, hur är det med Belgien som har haft 30 nya dödsfall bara idag? Dom har ungefär lika stor befolkning som oss.
Citera
Medlem
Totalt har 20 personer dött av corona i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens senaste rapport som släpptes klockan 13.30.

Dessutom har 123 nya fall av coronasmitta bekräftats. Totalt har nu 1 746 personer rapporterats smittade med covid-19 i Sverige (17 fall per 100 000 invånare).

53 procent av de smittade är män.

Sedan den 13 mars provtas framförallt personer med symtom på covid-19 som är i behov av sjukhusvård, samt personal inom sjukvård och äldreomsorg. Det innebär att personer med milda symtom inte hamnar i statistiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in