2020-03-21, 00:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Tror du underskattar det. Även i kommuner som Haninge, Huddinge, Nynäshamn, Örebro, Linköping m fl. kostar marken miljoner och utgör åtminstone 50 % av produktionskostnaden. Men visst, de har rätt att byggandet kommer minska till viss del.
Tittar vi hos SCB så säger data för 2018 följande för lägenhet i flerfamiljshus:
* Total produktionskostnad/kvm 41 103 kr
* Markpris/kvm 7 511 kr

Detta är för hela riket. Vet inte om jag skulle kalla 18% så mycket. Säg att markpriset faller rejält då så att priset för lägenheten hamnar på 38 kSEK i stället. Är det den fantastiska prisnedgången som är bubblan?
2020-03-21, 00:31
Medlem
Cristuphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag tillhör inte någon som tror det, då jag inte tror så mycket just nu mer än att jag tror det blir en tuff bostadsmarknad och att vi kommer se ytterligare fall. Vi har för lite information i övrigt just nu. Däremot är vi just nu i en punkt där -50% är mycket rimligt, speciellt i Stockholm. Beroende på att marknaden var högt värderat, arbetslöshet, börsen. Världen kraschar och Sverige går sämre än världen, Europa i stort har skakiga utsikter - Sverige har ännu värre utsikter. Parallellt kraschar såklart SEK, så det finns ju lite olika scenarion där SEK blir värdelöst istället för att saker tappar värde i SEK.

Men som sagt, för lite information. Dagens läge är extremt volatilt åt alla håll och kanter. Även om vi skulle bortse från alla risker (som att viruset utvecklas till något annat osv) och bara utgå ifrån att vi har all relevant information framför oss, så vet vi ändå för lite. Det är för stort och för komplext just nu. Innan vi fattar detta måste vi observera rörelser; hur viruset rör sig, hur marknaden rör sig. Ögonblicksbilder räcker inte för att vi ska förstå såhär komplexa samband. Detta hör också ihop med volatiliteten. Börsen kan gå både plus och minus 10%, för varken individuellt eller aggregerat kan vi värdera vart vi står eller är på väg. Vi vet bara att läget är dåligt.

Vad gäller önsketänkandet är det mycket större åt andra hållet, hos dem som har köpt via stora lån (eller: stor/för stor del av sin köpförmåga) och inte är beslutna att bo där resten av livet, d.v.s planerar sälja en dag. Det är enkel psykologi. Jag menar inte att det inte även finns önsktänkaden åt andra hållet, det är bara inte nära lika starkt. Alla som köper för större summor än de har kraft att bära upp via eget kapital och produktion (stor andel, åtminstone i Stockholm) får en mycket stark psykologisk koppling till sitt agerande.

Håller med om att man vet inte mycket nu. Så folk som är säkra på det ena eller andra har nog en del önsketänkande.

Läser ofta att marknaden varit för högt värderat men hur vet man det? Visst räntan har ju i princip gått rakt ner i 20 år vilket så klart har lett till en överdriven prisökning men om nu räntan stannar eller långsamt ökar på sikt så kommer bostäder fortfarande öka i pris, dock betydligt långsammare. För i slutändan handlar det väl om utbud och efterfrågan och efterfrågan på bostäder är väldigt mycket högre än utbudet och så kommer det fortsätta vara, Stockholm är ju unik som storstad som knappt bygger nytt.

Tror att kapitalet bakom bostadsköparna i Stockholm är större än vad man tror, det har visat sig lite nu när priserna på bostäder senaste veckorna inte har sjunkit trots ett börsfall på 30%, finns mer pengar i ladorna så att säga.

Om räntorna spårar ur uppåt så absolut då finns det ingen gräns på fallet men bostader är inte som aktier, något man säljer pga oro. Och även om "världen kraschar" så försvinner inte behovet på att köpa bostad i attraktiva områden.

Det kommer suga att se priserna på bostäderna sjunka nu precis efter jag köpt på toppen, kommer förmodligen binda räntan lite längre för att lugna nerverna och försöka njuta över att månadskostnaden och livskvaliten fortfarande är mycket bättre än att bo i andrahand som jag nu gjort 7 år.
2020-03-21, 00:54
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristupher
Köpte första bostaden i Stockholm i februari efter 7 års sparande, ångrade köpet 2 dagar efter då jag såg riskerna med corona.
Däremot så tror jag inte alls på någon stor krasch.

Arbetslösheten kommer öka men man får komma ihåg att det redan har varit svårt att få lån i Stockholm (nästan omöjligt utan stabil inkomst) och det ska ta väldigt mycket till för att folk ska behöva tvångsälja, även om de förlorar jobbet.
Jobben som framförallt försvinner är ju inom service, egna företagare, timanställda, etc. Alltså grupper som inte får lån utan en stabil medlåntagare ändå. Och de som behöver få ner månadskostnaderna får ju inte billigare pris av att sälja och hyra andrahand. Alla banker verkar ha börjat erbjuda pausat amortering vilket så klart hjälper folk från att tvångsälja. Vissa kanske flyttar in hos familj/kompis och hyr ut tillfälligt, låna av föräldrar etc. Återigen så tror jag folk gör allt innan det tvångssäljer till ett dåligt pris.

Psykologin, har kollat i princip varenda slutpris på ettor i sthlm sen jag köpte och än så länge finns det knappt någon skillnad mer än att folk verkar tänka lite extra innan det budar några 100k till. Men självklart kommer köpare och säljare känna sig mer osäkra framöver, men tror det framförallt leder till en mer frusen marknad än en nedåtgående. Om man är osäker så avvaktar man hellre som köpare och säljare.

Räntan ska ju inte öka, snarare minska enligt experterna. Men visst om den ökar så slår det hårt men tror risken för det är väldigt låg, så ränteläget "hjälper" nog snarare bostadsmarknaden.

Gissar på kanske en dipp på -10% (vilket ändå är mycket pengar).Missar säkert många faktorer men ni som tror 30-50% hur kommer ni till den slutsatsen? Många här vet mycket mer om bostadsmarknaden än mig men tror det ligger lite i att det finns ett önsketänkande på en krasch, har varit där själv.

2020-03-21, 01:00
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Läser ofta att marknaden varit för högt värderat men hur vet man det?
Kan bara tala för mig själv, men det var ställt mot några saker:
- Vi har kort sagt för fattig befolkning gentemot de länder vi brukar jämföra oss med. Dvs folket hade egentligen inte kapital/potential att bära upp priserna som stat och bank via hård toppstyrning pressade fram.
- Stockholm låg internationellt högt i toppen primässigt, inte så himla långt från städer som New York. Detta trots att Stockholm hade mycket låg attraktionskraft, ställt mot städer som New York som tvärt om har sådan attraktionskraft att det blir en internationell melting point.
- Sveriges utsikter var enligt mig mycket lägre än vad marknaden i stort begrep, både på hemmaplan och internationellt.*

Och detta var ju korrekt än så länge. Sedan dess är Stockholms priser markant lägre, i synnerhet i internationell jämförelse.

* Situationen just nu beskriver vad jag menar. Det är lätt att bygga luftslott, men så fort någon/något anfaller luftslottet blir det tråkigt.

EDIT:
Citat:
Tror att kapitalet bakom bostadsköparna i Stockholm är större än vad man tror, det har visat sig lite nu när priserna på bostäder senaste veckorna inte har sjunkit trots ett börsfall på 30%, finns mer pengar i ladorna så att säga.
Angående bostadspriser och börsfall kommer du se detta om flera månader (givet att börsen inte går upp igen.. som sagt så komplext, lite vad som helst kan hända), absolut inte nu. Dels släpar statistiken så ingenting alls av börskrachen syns nu (inte ens minskade antal affärer), dels är bostadsmarknader extremt tröga. Om 3-6 månader bör du se något.
Senast redigerad av Trillske 2020-03-21 kl. 01:08.
2020-03-21, 02:13
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Jag tillhör inte någon som tror det, då jag inte tror så mycket just nu mer än att jag tror det blir en tuff bostadsmarknad och att vi kommer se ytterligare fall. Vi har för lite information i övrigt just nu. Däremot är vi just nu i en punkt där -50% är mycket rimligt, speciellt i Stockholm. Beroende på att marknaden var högt värderat, arbetslöshet, börsen. Världen kraschar och Sverige går sämre än världen, Europa i stort har skakiga utsikter - Sverige har ännu värre utsikter. Parallellt kraschar såklart SEK, så det finns ju lite olika scenarion där SEK blir värdelöst istället för att saker tappar värde i SEK.

Men som sagt, för lite information. Dagens läge är extremt volatilt åt alla håll och kanter. Även om vi skulle bortse från alla risker (som att viruset utvecklas till något annat osv) och bara utgå ifrån att vi har all relevant information framför oss, så vet vi ändå för lite. Det är för stort och för komplext just nu. Innan vi fattar detta måste vi observera rörelser; hur viruset rör sig, hur marknaden rör sig. Ögonblicksbilder räcker inte för att vi ska förstå såhär komplexa samband. Detta hör också ihop med volatiliteten. Börsen kan gå både plus och minus 10%, för varken individuellt eller aggregerat kan vi värdera vart vi står eller är på väg. Vi vet bara att läget är dåligt.

Vad gäller önsketänkandet är det mycket större åt andra hållet, hos dem som har köpt via stora lån (eller: stor/för stor del av sin köpförmåga) och inte är beslutna att bo där resten av livet, d.v.s planerar sälja en dag. Det är enkel psykologi. Jag menar inte att det inte även finns önsktänkaden åt andra hållet, det är bara inte nära lika starkt. Alla som köper för större summor än de har kraft att bära upp via eget kapital och produktion (stor andel, åtminstone i Stockholm) får en mycket stark psykologisk koppling till sitt agerande.

Är enig med dig! Vill tillägga att det finns andra faktorer som kan förvärra denna situation! Kriser tenderar relatera till stora skilsmässor mm!
2020-03-21, 03:11
Medlem
freshboys avatar
På engelska har jag skämtsamt hört coronapandemin kallas för "boomer buster".

Detta för att den sägs ta död på främst de äldre, dit man nu kan räkna

https://en.wikipedia.org/wiki/Baby_boomers

på svenska väljer vissa att kalla dem köttberget

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ttberg

Eftersom folk vanligtvis dör ganska jämnt utspritt över året och åren, så kommer vi troligtvis nu att få en utbudschock pga coronapandemin, detta då många äldre bor kvar hemma i sina bostadsrätter och villor.

Det är ju inte konstigt att visningar blir mindre populära i framtiden, men kommer efterfrågan att finnas där?

Min fråga är alltså snarast, på vilket sätt kommer hög dödlighet bland äldre att spä på ett prisfall som skapas av ekonomisk oro?
Senast redigerad av freshboy 2020-03-21 kl. 03:14.
2020-03-21, 03:17
Medlem
freshboys avatar
Sedan några år tillbaka gick vi från att man
1. köpte ny bostad
2. sålde sin gamla bostad

till som det oftast är idag

1. säljer gamla bostaden
2. köper nya bostaden

Jag funderar på i vilken utsträckning denna förändring har drivit på bostadspriserna uppåt, då det skapat budgivare med begränsat handlingsutrymme.

Många köpare kan ha ett datum då de måste flytta från sin nuvarande bostad, och de måste helt enkelt skaffa något nytt, snabbt.

Förändringen gjordes väl för att de som bytte upp sig i bostadspris inte skulle ta en marknadsrisk och riskera att inte kunna köpa den nya bostaden, om marknadspriserna föll.

Men borde inte denna stress ha påverkat priserna uppåt i stor utsträckning?
2020-03-21, 06:33
Bannlyst
Det land som drabbas värst av Corona har en befolkning som tappar mest i köpkraft. Upplever folk i gemen att "mat och kläder har ju blivit skitdyrt" påverkar det såklart viljan att skuldsätta sig som fan. Bopriserna faller.

Tycker vi är där redan idag. Är det något folket gnäller över är det biljettpriser vilket föranleder obehaglig sk småkriminalitet. Arbetar själv inom persontransport.
2020-03-21, 10:40
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Angående bostadspriser och börsfall kommer du se detta om flera månader (givet att börsen inte går upp igen.. som sagt så komplext, lite vad som helst kan hända), absolut inte nu. Dels släpar statistiken så ingenting alls av börskrachen syns nu (inte ens minskade antal affärer), dels är bostadsmarknader extremt tröga. Om 3-6 månader bör du se något.

Mycket handlar om statistikens eftersläpning. Jag är övertygad om att det pågår ett kraftigt prisfall i denna stund. Folks förväntningar vände ju på en femöring. Läskigt. Titta på grafen i artikeln nedan. Och tänk på att den redan är några dagar gammal:

https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2020/03/18/allt-fler-svenskar-tror-pa-fallande-bostadspriser
2020-03-21, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Som att inte andra länder redan har högkvalificerade kandidater.. speciellt nu när massa folk förlorar jobbet. Du lever i en bubbla om att utbildade svenskar är något superfolk. Världen kan inte ens skilja på oss och Schweiz.

Jag jobbar i en bransch som inte alls är konjunkturkänslig. Kommer inte vara något problem.

Kolla tidigare kriser. Högutbildade med bra cv klarar sig alltid.
2020-03-21, 13:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Läser ofta att marknaden varit för högt värderat men hur vet man det? Visst räntan har ju i princip gått rakt ner i 20 år vilket så klart har lett till en överdriven prisökning men om nu räntan stannar eller långsamt ökar på sikt så kommer bostäder fortfarande öka i pris, dock betydligt långsammare.
På orter där inte nyproduktion driver upp priserna orkar inte ränta och generös kreditgivning få upp priserna högre än till kanske halva produktionskostnaden.

Det går inte att skylla priserna på ränta och kreditgivning.

Citat:
Tittar man på när den sk IT-bubblan pös ur och börsen rasade rejält så fortsatte bostads-priserna att stiga.
Det kan man ju tycka är förvånande iom att många av de som blev arbetslösa i den nedgången var relativt högavlönade. Och därmed skulle betalviljan hos köpare krokna. Men förklaringen är nog att de fixade nya jobb ganska omgående.

Citat:
Om räntorna spårar ur uppåt så absolut då finns det ingen gräns på fallet men bostader är inte som aktier, något man säljer pga oro. Och även om "världen kraschar" så försvinner inte behovet på att köpa bostad i attraktiva områden.
Om riskfri realränta drar iväg upp så borde bostadspriserna dala och nyproduktionen upphöra.
Men om det bara är KPI som ökar och räntan likaså, så är vi bara tillbaka i 80-talets miljö. Och där visar data att folk köpte och priserna steg.

Citat:
Det kommer suga att se priserna på bostäderna sjunka nu precis efter jag köpt på toppen, kommer förmodligen binda räntan lite längre för att lugna nerverna och försöka njuta över att månadskostnaden och livskvaliten fortfarande är mycket bättre än att bo i andrahand som jag nu gjort 7 år.
Det är rätt tänkt. Jag köpte villa 1990. Och var med om 14% ränta. Och stigande arbetslöshet. Men ignorerade det närmast helt. Jag hade ju köpt för att bo där länge. Då var det mer intressant på den tiden vilken karriärväg man skulle ta. Och var intressanta jobb fanns.
2020-03-21, 14:26
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag jobbar i en bransch som inte alls är konjunkturkänslig. Kommer inte vara något problem.

Kolla tidigare kriser. Högutbildade med bra cv klarar sig alltid.
Det här blir ingen vanlig lågkonjunktur, det är många fönsterrutor som inte blir krossade nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in