Citat:
Ursprungligen postat av
Cristupher
Läser ofta att marknaden varit för högt värderat men hur vet man det?
Kan bara tala för mig själv, men det var ställt mot några saker:
- Vi har kort sagt för fattig befolkning gentemot de länder vi brukar jämföra oss med. Dvs folket hade egentligen inte kapital/potential att bära upp priserna som stat och bank via hård toppstyrning pressade fram.
- Stockholm låg internationellt högt i toppen primässigt, inte så himla långt från städer som New York. Detta trots att Stockholm hade mycket låg attraktionskraft, ställt mot städer som New York som tvärt om har sådan attraktionskraft att det blir en internationell melting point.
- Sveriges utsikter var enligt mig mycket lägre än vad marknaden i stort begrep, både på hemmaplan och internationellt.*
Och detta var ju korrekt än så länge. Sedan dess är Stockholms priser markant lägre, i synnerhet i internationell jämförelse.
* Situationen just nu beskriver vad jag menar. Det är lätt att bygga luftslott, men så fort någon/något anfaller luftslottet blir det tråkigt.
EDIT:
Citat:
Tror att kapitalet bakom bostadsköparna i Stockholm är större än vad man tror, det har visat sig lite nu när priserna på bostäder senaste veckorna inte har sjunkit trots ett börsfall på 30%, finns mer pengar i ladorna så att säga.
Angående bostadspriser och börsfall kommer du se detta om flera månader (givet att börsen inte går upp igen.. som sagt så komplext, lite vad som helst kan hända), absolut inte nu. Dels släpar statistiken så ingenting alls av börskrachen syns nu (inte ens minskade antal affärer), dels är bostadsmarknader extremt tröga. Om 3-6 månader bör du se något.