2020-03-21, 12:07
Medlem
TSDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Att resa bort är ju ett eget val. Man är naturligtvis skyldig att ta sig hem om man har ett arbete att sköta. Kan man inte det så ska inte arbetsgivaren behöva lida för det. Ogiltig frånvaro är ett skäl för avsked. Ta ut semester är kanske bättre än att förlora arbetet.
Semester är absolut ett bättre alternativ än att förlora jobbet, var nyfiken om det fanns några bättre alternativ bara.

Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
om du åkte iväg efter att corona började sprida sig så får du nog skylla dig själv

du kan använda resten av "semestern" till att begrunda hur du ska agera nästa gång
Det beror på när du anser att corona började att sprida sig, men jag har varit på resande fot sedan i mitten av December.

Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Ta obetald tjänsteledighet och begär sedan ersättning från flygbolaget eller ditt försäkringsbolaget för bortfallen inkomst.
Det låter som ett vettigt alternativ, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Tycker inte arbetsgivaren ska lida och förlora pengar för din dumdristighet. Ger man sig ut och reser har man sig själv och skylla.

Om du inte tar dig till jobbet pga en snöstorm så får du väl inte lön för att sitta hemma?
Jag vill inte heller att min arbetsgivare ska lida pga. jag sitter fast.(vilket han hur som helst kommer att göra)
Är mer intresserad av vad det finns för alternativ till ersättningar eller lösningar som minskar utgifter för samtliga inblandade.
Jag kanske inte var nog tydlig med detta.
Citera
2020-03-21, 12:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Jag måste ha missat detta, det går fort nu fan vad bra att vi har möjlighet till att få intensivvård om vi blir sjuka nu.

Finns inga rapporter som visar att någon som har behövt intensivvård i Sverige inte har fått det på grund av platsbrist, ja visst är det bra.
Citera
Medlem
Ingen presskonferens idag?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaveriksson
Läs detta och agera nu: https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca
Eller kanske ännu bättre:
Coronavirus: The Hammer and the Dance
What the Next 18 Months Can Look Like, if Leaders Buy Us Time
Citera
2020-03-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Folk som tror att detta är ett val mellan att rädda liv och att rädda ekonomin är idioter.

Ju fler som blir sjuka ju mer drabbar det ekonomin.

Ju mer vi stoppar smittspridning, ju mindre ekonomiska förluster blir det och ju snabbare kan företag gå tillbaka till normal verksamhet. Det är ovissheten som måste stoppas.

Det är därför vi ska ha en total lockdown i 14 dagar som fortsätta i något lättare grad över 2 månader.

Kineserna är redan tillbaka på kontoret för de hanteradedetta bra!

8-12 veckor lockdown är det väll som gäller? Men ja kanske köra en fuling att alla till och med polisen är hemma. Borde gå att ordna med kameror och drönare att övervaka mycket av jobbet polisen och militären gör nu. Gäller att få bort riskbeteenden med. Ingen mormor som ska äta karameller och bita av någon tand.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Folk som tror att detta är ett val mellan att rädda liv och att rädda ekonomin är idioter.

Ju fler som blir sjuka ju mer drabbar det ekonomin.

Ju mer vi stoppar smittspridning, ju mindre ekonomiska förluster blir det och ju snabbare kan företag gå tillbaka till normal verksamhet. Det är ovissheten som måste stoppas.

Det är därför vi ska ha en total lockdown i 14 dagar som fortsätta i något lättare grad över 2 månader.

Kineserna är redan tillbaka på kontoret för de hanteradedetta bra!
Kina har infört kraftiga åtgärder och man börjar så smått knuffa ut folk i arbetslivet igen men detta kan också ändras över natten.

Läget i Kina är långt ifrån det normala även om man kämpar på med att upprätthålla samhället.

Nu var det Wuhanregionen som drabbades hårdast sist men det är ingen som utesluter att samma sak kan inträffa i Beijing, Shanghai eller ShenZen exempelvis, det är till och med väldigt troligt.

Antalet fall har legat på en stabil nivå ett tag nu men oroväckande tendenser börjar märkas när nu samhället börjar öppna upp igen.
Citera
Medlem
Vem köper upp alla syremätare?

Detta är helt sjukt. Kjell och Company har sålt slut på alla syremätare.
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/kropp-halsa/blodtrycksmatare/beurer-po30-puls-och-syrematare-for-finger-p48350?gclid=EAIaIQobChMIhubR4Lar6AIVwkkYCh0bZANFE AQYASAB EgJ13vD_BwE&gclsrc=aw.ds&jserror=1
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Bra där med fakta!
Tyvärr så kan vi i princip bara utläsa tendensen, detta kommer att utvecklas så brutalt att det blir svårt att ligga steget framför.
Att starkt gå in för att stoppa smittspridningen torde vara en av de bästa åtgärder.
Kommer det en ny våg av smitta som rörande Spanska- sjukan så ligger vi riktigt risigt till.

Kan någon skicka länken vidare till foliehattarna på Folkhälsovårdsmyndigheten?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSD

Jag vill inte heller att min arbetsgivare ska lida pga. jag sitter fast.(vilket han hur som helst kommer att göra)
Är mer intresserad av vad det finns för alternativ till ersättningar eller lösningar som minskar utgifter för samtliga inblandade.
Jag kanske inte var nog tydlig med detta.
Fråga ditt försäkringsbolag!
Hemförsäkringen har (ofta) något slags skydd.
Citera
2020-03-21, 12:10
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi har 4 månaders historiska data, gör dig inte dummare än du är.

4 månaders data Vem är dum egentligen?
Citera
2020-03-21, 12:11
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det var precis det jag skrev även om jag var otydlig. Syntetisk c-vitamin är inte bara en ofullständig form av c-vitamin utan det är också skadlig för kroppen. När kroppen har den icke-fullständiga, syntetiska c-vitaminet i kroppen (ascorbic acid) hanterar kroppen inte den fullständiga c-vitaminet.

Sedan finns det kosttillskott som är nyttiga. Torskleverolja är till exempel en utmärkt källa för A- och D-vitamin.
Ja. Jättefarligt att sätta tillit till kosttillskott utan konstaterade brister.
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det vad som definierar ett samhälle eller mer i princip folk. Du vill INTE utsätta andra för den här skiten.Speciellt äldre. Om du känner dig sjuk håll dig hemma!
Jag är hemma eftersom jag inte vet om jag är trött pga sömnbrist och haft halskänningar för att jag skrek åt någon att han ska ge fan i att gå runt sjuk. Gick så långt att jag svor och bad honom ta flyget hem varpå att han svarade att Sverige var hans land nu och jag svarade: Då kan du visa det svenska samhället respekt och inte döda våra gamla som byggt Sverige och betalat för allt som du kostat, bara för att du inte vill stanna hemma. Han hånskrattade åt mig och påstod att jag ljuger om att han är sjuk. Hittade bevis på att han sagt att han varit sjuk länge och medvetet gått ut och låtsats vars frisk.

http://www.bilddump.se/bilder/20200321115919-155.4.51.44.jpg Här säger han att han varit sjuk o på väg att bli frisk. Sedan när han visar sig vara dålig, struntar han i det, och rör sig fritt i samhället. Arbetar tydligen (lager) ej träning.

http://www.bilddump.se/bilder/20200321120254-155.4.51.44.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20200321120357-155.4.51.44.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20200321120442-155.4.51.44.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20200321120520-155.4.51.44.jpg

Så säg inte till mig. Jag tar ansvar. Men måste jag hämta medicin, måste jag. Försöker dock ordna det på annat vis nu. Givetvis. Jag känner efter även om ingenting hindrar mig från att gå ut (känner bara diffust trött), men killen var varm, hade halsont och hosta. Utöver det behövs inte fler sjukdomar att spridas. Halsen kan vara av att jag skrek som galen på honom av ilska eftersom han inte stannar hemma åtminstone 2-3 dagar symptomfri.

Jag tycker absolut inte att det är ok att inte ta hänsyn nu. Även om jag inte blir vacker i munnen när jag blir riktigt provocerad, känner jag faktiskt att jag måste sluta se mig själv som idioten i dramat jämt. Den här egoisten höll på att håna mig för att jag reagerar och hävdar att jag är obildad och okunnig. Jag har åtminstone studerat vård lite.
Citera
2020-03-21, 12:11
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Förstår att denna redan postats men postar igen då det är viktig information! LÄS!

”SVT AVSLÖJAR: HÄLFTEN AV DE SOM INTENSIVVÅRDAS I SVERIGE ÄR UNDER 65 ÅR 🔸 9 PATIENTER ÄR 20-49 ÅR

Folkhälsomyndigheten har sagt att ”i stort sett alla som dör eller behöver intensivvård är över 80–90 år” men SVT avslöjar nu att hälften av de som intensivvårdats i Sverige är under 65. Svenska intensivvårdsregistret SIR visar följande ang coronafallen avslöjar SVT:

✅ 9 st patienter mellan 20 och 49 år
✅ 20 st patienter mellan 50 och 65 år
✅ 20 st patienter mellan 66 och 79 år
✅ Bara 6 personer på 80 år eller mer

Dödsfall avser främst äldre men statistiken ang de som intensivvårdas skiljer sig tydligt åt från den bild Folkhälsomyndigheten förmedlat. När Folkhälsomyndigheten vid torsdagens presskonferensen fick frågor om en 27-åring på intensiven blev svaret att fallet var väldigt ”udda” och att ”i stort sett alla som dör eller som behöver intensivvård är över 80 till 90 år”, berättar SVT.

SVT ställer nu frågan om det är möjligt att myndigheten tonat ned risken för människor i aktiv ålder att bli allvarligt sjuka. Myndigheten svarar att ang dödsfall står man fast vid det man tidigare sagt men att man saknar underlag för att kunna svara på åldersfrågan kopplat till intensivvård.

SVT framhåller att färska siffror från USA visar att 47 % procent av de som intensivvårdats är under 65 år och i Nederländerna är hälften under 50 år. Se hela avslöjandet på SVT:s webbsida.

SVT:s info från intensivvårdsregistret avser åldern på de som vårdas på intensiven och inkluderar ej underliggande sjukdomar. Studier från Italien ang dödsfallen visar 99% av dödsfallen hade underliggande sjukdomar, tex högt blodtryck (76 % av fallen), diabetes (36 %), kranskärlssjukdomar (33 %), hjärtflimmer (25 %), cancer senaste fem åren (20 %) och kronisk njursvikt (18 %), se hela studien här bit.ly/2U8nnL6. Statsepidemiologen säger till SVT att intensivvårdsunderlaget ännu ej går att dra slutsatser av.

ANALYS
Det underlag som finns i nuläget och som SVT framhåller för Sverige, Nederländerna och USA indikerar att bilden att bara äldre blir svårt sjuka och kräver intensivvård är felaktig. Allmänheten behöver korrekt information för att kunna hantera detta på rätt sätt och inse allvaret med myndigheternas råd. Norges regering är bekymrad över samma sak i Norge där 11 av 34 som intensivbehandlats är under 50 år, se här https://bit.ly/2U8OyFO.
= = =

INFO: Om du anser att media inte ska rapportera om den största folkhälsokrisen i mannaminne som just nu drar fram över bl a Europa och Sverige och som WHO klassar som en pandemi så var god lämna denna sida. Det är en självklarhet att detta inte ska mörkläggas - det handlar om att rädda liv.”

Nu kommer förnekarna komma i stim säkerligen och påstå att du överdriver samt i vissa fall påstå att du kommer med fake news. Kommer inte förundra mig om att vissa kommer framhålla de ekonomiska avigsidorna genom att ta hänsyn till dessa siffror och så dem som kommer tycka att du skrämmer upp folk i onödan etc..

Hade själv en idiot på mig igår kväll/natt som påstod att jag kom med fake news när jag påtalat att det troligen kommer drabba många yngre hårt. Vederbörande försökte bagatellisera det hela..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in