Citat:
Ursprungligen postat av
Rendul
Exakt detta är precis vad jag misstänker pågår i hela världen just nu. Det är först i efterhand som vi kommer få en riktig bild av antalet dödsoffer, när statistik jämförs med föregående år.
Eller så kommer vi aldrig få se hela sanningen. Jag har full förståelse för detta. Om man berättar hela sanningen så kommer det var typ 4 gånger värre än det är nu. Om det är kaos och panik idag när det är 600 döda per dag i Italien, vad skulle det hända om man kom ut med att det är 2500 döda per dag?
Statens uppgift är att skydda medborgarna. Detta kallar jag inte för vit lögn (man vågar inte använda denna term när det handlar om människorsliv). Det kallar jag för en nödvändig lögn.
Skulle man inte ljugit lite blir det inte omöjligt med revolt och anarki. Ja, det är ingen scifi det här. Det skulle verkligen kunna hända på riktigt. Folk blir totalt galna.
Så staten gör inte helt fel att hantera det så här. Man kunde prata om mördarstat ifall man inte gjorde något åt saken. Och ingen kan klaga på Italien som har ju stängt ner hela landet.
Man kan prata om mördare när man istället referera till svenska staten. Och Tegnell. Hoppas se dem hängda upp och ner mitt i hötorget Mussolins style.