2020-03-21, 10:47
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tegnell som nu är i Somalia. Varför mitt i en kris?
Igen? Det är väl flera veckor sen han var där...
Citera
2020-03-21, 10:48
Medlem
Det pratas mycket om uppmaningar att köpa mat från restauranger / take-away, men vem känner för att göra det när man inte har en aning om vilka kockar som tillagar maten och hygienen de har?
Skulle gärna beställa käk men är högst tveksam.
Citera
2020-03-21, 10:49
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Det kan hända det är så och att de faktiska antalet insjuknade är betydligt högre i stort sett överallt tror jag de flesta redan är medvetna om.
Dina kartor är guld!

Har du tittat på om det vore möjligt att jämföra hur mycket det totala antalet döda (alla dödsorsaker) skiljer sig från vad det brukar vara, region för region?

I drabbade regioner (i norra Italien, exempelvis) blir ju effekten antagligen att folk dör extra mycket också av andra skäl.
Citera
2020-03-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
När jag läser i Expressen ord som uttalas utav alla " experter" som finns heter det så här.
" Ni borde skämmas"
" Ni skall vara tacksamma"
Peter W tycker att vi skall skämmad för att vi tycker illa om Tegnells agerande.
Tegnell som nu är i Somalia. Varför mitt i en kris?
Agnes Wold tycker att föräldrar skall vara tacksamma för att skolor är öppna.
Förstår i grund och botten vad de pratar om MEN när de ber en skämmas eller vara tacksam kan de dra åt helvetet.
Är Tegnell i Somali igen?!
Och jag håller med om att Agnes uttalande sticker rejält i ögonen, vi ska vara tacksamma för att vi tvingas smitta ned våra barn?
Osar folkförakt.
Citera
2020-03-21, 10:50
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Hur många pensionärer handlar du åt? Jag handlar åt 2 st och är inte 20 år längre.

Edit: När jag blir smittad och sjuk måste någon annan handla åt dem.

Jag är inte 20 år längre heller. Jag handlar åt mina föräldrar, min fru handlar åt sina, skulle dock någon av mina äldre grannar fråga mig skulle jag givetvis hjälpa ett par. Förmodligen skulle jag beställa hemkörning åt dem, sitta över telefon och gemensamt genomföra beställningen.
Citera
2020-03-21, 10:51
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Politikerna i Sverige har hållit låg profil den senaste tiden och bland annat har Jimmie Åkesson berömt regeringen. Intervju med Magdalena Andersson nyss på TV4: Hon var tvungen att ge en känga till SD även i dessa tider och påtala att SD minsann vill stänga skolorna.

Det kändes väldigt osmakligt att försöka vinna politiska poäng mitt i allt det här.

Ja men den politiska poängen kan visa sig fastna i halsen.

Läste någonstans och tror även det tagits upp i tråden att polisen avråder för skolstängning eftersom då kommer ungarna i utsatta områden att spridas som maskrosfrön i vinden och drabbas av svält. Det tror jag är en mycket felaktig slutsats. Dessutom extremt fördomsfull, ja tom rasistiskt. Det visar att man inte har kunskap om dessa områden. Att man inte vet vad man skapat och i själva verket är rädd för det man skapat. Är det någonstans som ungarna får mat så är de i de sk utsatta områdena. Med en somalisk eller arabisk bullmamma som står hela dagen i köket och lagar mat så är det inga problem. Nej det myndigheterna är rädda för är att tappa tolkningsföreträdet utav verklighetsbeskrivningen.

Om tillräckligt många människor upptäcker att de klarar sig utmärkt utan ett kommunalt eller statligt förkläde som talar om för dem vad de ska göra och hur det ska göra det så kommer det att utgöra ett långt större hot för politiker och myndigheter än vad någonsin coronan kommer att vara.

Människor utan ledning tenderar att självorganisera sig för att möta sina lokala problem och utmaningar och det här är man livrädd för ska hända. Barn och ungdomar i speciellt utsatta områden kommer att upptäcka att de kan hitta på bra och legala aktiviteter på egen hand utan att en kommunalt anställd projektledare måste ägna 10 månader åt att söka xxx bidrag först.

Det är här vi börjar närma oss skälen till varför en skolstängning anses så mycket värre än andra länder. Det handlar om att individen kan upptäcka att den är fri och självständig. Kan tänka själv och fatta egna beslut. Man är rädd helt enkelt för att det samhälle man skapat kommer att slå tillbaka mot dem själva dvs eliten i samhället.Man är i grunden rädd för sitt eget folk
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-03-21 kl. 11:00.
Citera
2020-03-21, 10:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det här en av anledningarna till att jag är förbannad att man inte testar folk som är sjuka. Om man vet att man haft corona och blivit frisk och med all sannolikhet immun så skulle fler kunna dra ett lass när katastrofen är här.

Inom kort kan vi testa om vi har antikroppar, du behöver inte vara förbannad, det räcker med några veckors tålamod.
Citera
2020-03-21, 10:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Han har haft fel flera gånger om. Uttryckt sig något nedlåtande mot de som vidtagit egna åtgärder.
Lite samma sak med Wold, uttrycker sig inte profesionellt.
Jag vet varför han fått kritik, och jag delar kritiken, och Wold har jag inte mycket till övers för.

Men min fråga var om man i programmet verkligen ställde sig frågan varför AT får kritik.
Du och jag förstår varför han får kritik.

Det här är hemskt att läsa:
Citat:
Agnes Wold om 3 andra experter...
... Anders Tegnell, statsepidemiolog:
– Han är glasklar och logisk. Det är ett nöje att lyssna på honom.
...
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/agnes-wold-sa-lange-skolorna-ar-oppna-kan-sverige-klara-sig-battre/
Citera
2020-03-21, 10:52
Medlem
Enligt en vän som jobbar inom vården menar han på att det är inte dom som är sjuka som är problemet just nu utan de som ringer för ingeting som promt ska testas och kräver vård för en rinnande näsa eller 38 graders feber( det är inga konstigheter) folk som ringer ner kräver ambulans, föräldrar som hänger på dörren för att få komma in och testa sina barn och sedan skäller ut personal när de säger att det blir inget sådant nu .

Enligt många hypokondriker som hängde här förra veckan och framförallt i andra grupper skulle vi ha hundratals döda nu, istället ser vi inte ens ett 50 tal , en annan vän inom sjukvården menar på att de aldrig haft såhär lungt som det är nu på sina ställen.
Citera
2020-03-21, 10:53
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Stefan kan ju dra igång en sedelpress och spruta ut pengar men då blir det bara som i Weimarrepubliken eller Zimbabwe.

Game over man, game over...

https://www.youtube.com/watch?v=dsx2vdn7gpY
Så länge inflationen hålls under kontroll kan man tillföra pengar. De kan tex riktas mot infrastrukturprojekt som i sin tur ger tillbaks till ekonomin. Problemet är bara att Stefan inte KAN dra igång en sedelpress enligt lag. Han har inte tillgång till sedelpressarna.
Citera
2020-03-21, 10:55
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jag är inte 20 år längre heller. Jag handlar åt mina föräldrar, min fru handlar åt sina, skulle dock någon av mina äldre grannar fråga mig skulle jag givetvis hjälpa ett par. Förmodligen skulle jag beställa hemkörning åt dem, sitta över telefon och gemensamt genomföra beställningen.

Ja hade det bara funnits masker att få tag i -så hade det ju inte varit några problem.

Det är ju produktionen/distributionen av masker som hela tiden hela tiden hela tiden är den viktigaste frågan, resten går att lösa.
Citera
2020-03-21, 10:55
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Någon annan gjorde liknelsen med att vi hade en berusad kapten på kommandobryggan. Jag svarade då att det är bättre med en berusad kapten än ingen kapten alls. Vi har ingen kapten alls på fartyget Sverige.

Så är läget. Nu är det bara en fråga om psykologiska mekanismer som "förnekelse", "ilska" och "förhandling" inom individer och grupper av medborgare. Jag är sedan flera veckor tillbaka på det slutgiltiga stadiet av "acceptans".

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbler-Ross-modellen

De flesta svenskar är tyvärr inte vuxna eller klarsynta nog för att komma förbi förvirrade stadier av förnekelse och ilska.

P.S.

Jag är inte helt övertygad om denna modells överensstämmelse med verkligheten eller relevans, men det är en välkänd psykologisk modell och därför valde jag den för att illustrera vad jag menar.
Jag tänkte mycket på den modellen när min morfar blev sjuk. Han hade skadat nerverna på billacker. Och sjukdomen tog flera år. Han var ett skolexempel på denna modell.

När det gäller sveriges ekonomi har jag accepterat det oundvikliga. Det här blir en smäll för mig personligen och för sveriges ekonomi. Vi kommer att få börja om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in