2020-03-21, 10:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Well, det går att ställa ett par matkassar utanför dörren åt pensionären. Pensionären kan swisha eller föra över pengar via bank?

Det är väl bättre att "mottagliga" pensionärer håller sig inne, än ränner runt och "suger i sig" viruset och därpå tvingas "ta upp plats" på sjukhus? Många icke virussjuka människor nekas ju idag sjukvård eftersom det inte finns plats/resurser pga de insjuknade pensionärerna som trotsat karantänen? Eller har jag missuppfattat läget?

Pensionärer bör hålla sig inom hus och knapra bitsocker och spela dragspel och kort!

Hur många pensionärer handlar du åt? Jag handlar åt 2 st och är inte 20 år längre.

Edit: När jag blir smittad och sjuk måste någon annan handla åt dem.
Citera
2020-03-21, 10:43
Medlem
gabrielle2s avatar
När jag läser i Expressen ord som uttalas utav alla " experter" som finns heter det så här.
" Ni borde skämmas"
" Ni skall vara tacksamma"
Peter W tycker att vi skall skämmad för att vi tycker illa om Tegnells agerande.
Tegnell som nu är i Somalia. Varför mitt i en kris?
Agnes Wold tycker att föräldrar skall vara tacksamma för att skolor är öppna.
Förstår i grund och botten vad de pratar om MEN när de ber en skämmas eller vara tacksam kan de dra åt helvetet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo jag klagar också. Alla jävla tecken fanns! Varenda jävla liten bit. Ändå lät de folk åka till t.ex Italien. Varför?! Tyder på att vi inte haft så bra kaptener.

Någon annan gjorde liknelsen med att vi hade en berusad kapten på kommandobryggan. Jag svarade då att det är bättre med en berusad kapten än ingen kapten alls. Vi har ingen kapten alls på fartyget Sverige.

Så är läget. Nu är det bara en fråga om psykologiska mekanismer som "förnekelse", "ilska" och "förhandling" inom individer och grupper av medborgare. Jag är sedan flera veckor tillbaka på det slutgiltiga stadiet av "acceptans".

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbler-Ross-modellen

De flesta svenskar är tyvärr inte vuxna eller klarsynta nog för att komma förbi förvirrade stadier av förnekelse och ilska.

P.S.

Jag är inte helt övertygad om denna modells överensstämmelse med verkligheten eller relevans, men det är en välkänd psykologisk modell och därför valde jag den för att illustrera vad jag menar.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herb-smoke
Som sagt, hur tror du svensk sjukvård skulle klara att hantera unga relativt friska människor med lite tryck över bröstet eller snoriga näsor som väller in i panik till akutmottagningarna. Det är bra att de som löper liten risk att dö inte oroar sig och belastar sjukvården i onödan i detta läge.
Så därför skall vi "låtsas" att det handlar om gamla som ändå skulle dött? Jag kan respektera den åsikten. Det är i alla fall en åsikt som man kan argumentera emot. men jag föredrar ärlighet och raka rör (det är också en ståndpunkt som man kan argumentera emot).
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Tror att Tegnell resonerar att man kanske kan smitta även efter 2 dagar, men att det är i undantagsfall. Denna spridning är inte drivande för spridningen, jämför med att smitta innan symptomen kommer.
Smitta som smitta, eller..?
Citera
2020-03-21, 10:44
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolesterol
Är det bara jag som reagerar på att de tillåter folk som haft corona göra sig fritt bland folk redan 2 dagar efter att symptomen är över? Det kan ju ta veckor innan man slutar smittad...
Man kan inte sitta hemma för alltid. Jag har dock ett problem... Jag är osäker på vilken smitta jag utsatts för och kan inte hitta mitt Id och väntar på flera leveranser till affären från Apotea och är osäker på om jag känner mig helt ok eller bara är trött av att jag gått upp tidigt. Hur löser jag problemet, när man lever ensam. Kanske kan man ringa Ica o be dem gå ut med paketen om jag måste gå ut dålig och hämta dem. Om jag hittar legitimationen som verkar vara försvunnen, kanske jag kan be någon annan att hjälpa mig. Inte viktigare mediciner men sådant som jag skulle ha till influensan om jag fick den.
Citera
2020-03-21, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Antar att du är ironisk nu. Det är ju precis den typen av personer/patienter som väller in till akutmottagningarna hela tiden. Curlade 90-talister med snuva och temp 37,8.

Då är det väldigt bra om det inte väller in ännu fler...
Citera
2020-03-21, 10:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Är alternativet ”en panikslagen kapten” mer attraktivt menar du?
Att agera snabbt och kraftfullt är inte att ha panik.

Att våga se och ta till sig reella faror tyder inte på panik. Tvärtom är att slå ifrån sig och blunda kroppens tsätt att hantera panikkänslor.
Citera
2020-03-21, 10:46
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Hur många pensionärer handlar du åt? Jag handlar åt 2 st och är inte 20 år längre.

Edit: När jag blir smittad och sjuk måste någon annan handla åt dem.
Det här en av anledningarna till att jag är förbannad att man inte testar folk som är sjuka. Om man vet att man haft corona och blivit frisk och med all sannolikhet immun så skulle fler kunna dra ett lass när katastrofen är här.
Citera
2020-03-21, 10:47
Medlem
freeriderXIIs avatar
Borde inte Singapore eller Kina skicka en pdf folder till FHM om hur man strider mot Coronan?

De har ju lyckats betydligt bättre. FHM måste bli mer öppna/öppet att lyssna på andra och ta in råd utifrån.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/blufflakare-och-halsogurus-tjanar-pengar-pa-corona/

Sinnessjukt att försöka lura människor. Kroppen har aldrig använt sig av en massa skräp för att klara sig. Tvärtom slutar den att äta, vätskeersättning är något att tänka på och paracetamol.

Absolut, jag har köpt saker själv som jag inte har susning om eftersom jag inte använder särskilt mycket normalt. Zymelin nässpray. GeloRevoice, halstabletter. MedisusAntivirus, halstabletter. Känns som hokus pokus men är åtminstone från apoteket. Sedan fiskolja som är givet för mig, sedan får forskare säga vad de vill. Och multivitamin att ta innan eller efter sjukdom. Absolut inte under tiden.

Om C-vitamin funkade skulle det knappast vara så allvarligt läge som det är. Tänk lite innan. Folk vill göra pengar nu. Och som jag meddelat, har även jag som omväxling köpt hem saker för att hoppas på viss vidgande effekt i näsa och hals. Skulle annars aldrig göra det om det inte vore pandemi.

Köp inte skit, finns typ inga som helst underlag på majoriteten av hälsokost. De döljer resultat som inte gynnar dem

Många människor äter inte tillräckligt mycket grönsaker och frukter för att få in sig tillräckligt mycket c-vitamin för att kroppen ska skydda sig mot virus. Dessutom äter många människor c-vitamin i form av kosttillskott. Problemet med det är att i det formen innehåller c-vitamin bara en komponent av sina tre komponenter. Det gör att det är en sämre variant av den naturliga, icke-syntetiska c-vitaminet som finns i frukter och grönsaker. Det skyddar oss sämre mot virus helt enkelt.

Dessutom äter många människor för mycket glukos. För mycket glukos i kroppen hindrar kroppen att hantera och använda c-vitamin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Låt säga att Corona skulle vara över efter sommaren. Vad händer vid en depression?

Ponera:
-40 % arbetslöshet, ingen efterfrågan, hälften av alla småföretag borta.
-Folks besparingar, fonder, pensioner, livsverk.. det kan bli självmord.
Vad ska folk gå tillbaka till?

Hur ska staten försörja alla som inte klarar sig?

Det kan inte staten klara av. Förr eller senare tar stålarna slut. Det är nog inte lätt att bara låna pengar nu heller eftersom många länder befinner sig i en liknande situation. Stefan kan ju dra igång en sedelpress och spruta ut pengar men då blir det bara som i Weimarrepubliken eller Zimbabwe.

Game over man, game over...

https://www.youtube.com/watch?v=dsx2vdn7gpY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in