2020-03-21, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, det kommer jag ihåg. Det var "orättvist". Men skitsamma egentligen. Tegnell och Folkhälsomyndigheten har tappat sitt förtroende för länge sen.

Det svensk regering borde fokusera på nu är att begränsa smittan så långt det bara är möjligt och att stärka upp svensk sjukvård så långt det bara är möjligt. Lokaler, personal och utrustning är det som behövs. Säkerligen ingen enkel uppgift att fixa på så kort tid som möjligt, men det är det enda viktiga att fokusera på.
Uttalanden från Folkhälsomyndigheten som svänger från en dag till en annan kan vi faktiskt bortse från. Finns viktigare saker att fokusera på.

Ja man kan ju säga så här oavsett hur kompetent Tegnell är så har han i egenskap av statsepidemiolog gjort mängder med uttalanden och förutsägelser som om han vore Nostradamus som sedan visat sig helt fel hur någon kan ha förtroende och tilltro till skenbar kompetens i ett sådant läge är bortom mig.

Det hade varit en sak om han varit ödmjuk och sagt att "mycket tyder på", "vi observerar" eller dyl men det har han inte utan tvärsäkra rent åt helvete felaktiga påståenden och floskler. Sen undrar FHM varför folk har lågt förtroende för honom?

Ja det är definitivt vad de borde syssla med och det kanske de gör också, men de skulle börjat 4 veckor tidigare minst.
Det som irriterar mig mest är dessa presskonferenser där den ena efter den andra tomten kommer fram och mer eller mindre står och blåljuger och så fort det blir känsligt så är det hemligt.
Och jag förstår faktiskt inte hur folk kan gå på detta gång på gång, det kommer säkert ursäktande "vi har varit naiva" tal så småning om också men jag kommer bli tokig om allmänheten accepterar detta.

Och visst att FHMs prognoser kan ändras är en sak men det ska vara grund till detta då, jag får en stark känsla av "not invented" here på i stort sett allt de säger. Om vissa arbetsgivare vill att anställda ska jobba hemifrån har väl inte FHM ett skit med det att göra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Varför ska du tro på vad vissa bara gissar här? Sannolikt är spridningen stor, ja. Men jämför Stockholm redan en vecka sen och Italien. I media har det stått att Italien har varit under karantän osv. men folket verkar ha gjort vad fan de vill ändå - och inte sitter de o gömmer sig hemma som typ alla svenskar gör. Nej, när skolorna stängde stack alla till bergen och åkte skidor. Det är fester osv. Inte ens nu är de på samma asociala nivå som svenskar var redan innan corona. Där svenskar har satt sig själva nu - utan FHMs inrådan - är fan vad resten av världen ser som tortyr.

Man kan inte jämföra sig med Italien. Vi är annorlunda på alla sätt.
Kinserna som kom till Italien blev chockade av naiviteten. Har en italiensk polare som snackar om att svenskarna låter de äldre dö. Italienarna som går ut och festar nu verkar ge fan i hela den åldrande befolkningen i Italien.
Citera
Medlem
I tråden är det väldigt mycket gnäll pa Tegnell, sittande regerging, alla foliehattar (som ju fått rätt...) och alla möjliga andra.

I samhället i stort är det i ordning; Trump, M, SD, den vite CIS mannen som är skyldiga.

Var är den kraftiga kritiken av Kina som;

-förmodligen skapade viruset i ett laboratorium (fortfarande konspirationsteori men med tanke på hur mycket mer effektivt detta virus är och att dom har ett högsäkerhetslaboratorium i Wuhan som forskar på just olika virus så skulle det inte förvåna mig det minsta...)

-höll tyst om viruset ett par veckor och försökte sedan skönmåla situationen.

-protesterade högljutt så fort något land stoppade kinesiska flyg från Wuhan och senare Kina.

-har konstant friserat antalet sjuka och döda (det talas om att det är 8 miljoner färre mobilabonnemang hos china mobile...)

-protesterar högljutt så fort någon kallar det Wuhan eller Kina sjukan, virus, sjukdom etc.

-försöker nu få det till att dom inte har några interna fall utan att dom kommer få sin andra våg utifrån landet med besökare.

Faktum kvarstår att Kina har kastat in hela världen i en lågkonjunktur som sannolikt kommer bli vår tids Great Depression och med tiotusentals döda (minst).

Jag hoppas personligen att Kina får rejält med sk1t för detta.
Citera
2020-03-21, 07:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Detta eviga tjat om att inte stänga ner ekonomin. Den stänger sig själv genom att folk blir försiktigare ingen vill smittas. Så hur fan ska ekonomin bli "normal", det finns inte en knapp att trycka på !

Ska du eller någon annan ändra folks tänkande till att bli mer risktagande och inte bry sig om sig själva??

Vad händer då om hundra tusentals är sjuka i minst 3 veckor var, påverkas inte ekonomin av det?

Har inte svaret på det, en svår fråga. Men kanske kunde man gått ut med obligatorisk karantän för riskgruppen, för övriga förbjuda större folksamlingar (som man gjort) och uppmaning om att stanna hemma vid symptom, med feberkontroller vid tågstationer, större arbetsplatser etc. Istället för att bara stänga dessa arbetsplatser. Plus en massa andra saker som andra är bättre lämpade att komma på än jag.
Citera
2020-03-21, 07:54
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsajtmedlem
Italien har dubbelt så många rökare än Sverige och de flesta som röker är män. Risken att dö i lunginflammation på grund av detta för i övrigt friska ökar därmed.

Tjaa, man kan ju till exempel dö av multiple organ failure som Corona orsakar.
Viruset ger sig även på hjärta, lever och hjärna.
Citera
2020-03-21, 07:55
Medlem
GamleJans avatar
Folk är ute på krogarna som vanligt här. Tycker det är jävligt oansvarigt. Full rulle på pubarna..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Han gör väl sitt jobb väl. Försöka undvika att det blir samhällspanik. Vad är nyttan om det blir det? Alla bara skriker vi kommer alla att dö!

Tanken om att man ska ljuga och mörka verkligheten så länge som möjligt för att allmogen inte ska få panik är helt felaktig. Vad vinner man på det?

Det kommer att bli total panik och kaos ändå och ingenting kommer att ha vunnits genom att man fördröjde det hela med någon månad. Tvärtom så kommer man ha gjort saker sämre än vad de hade behövt vara.

Om man istället för att ljuga och glatt släppa in tjogtals med fullsatta flygplan med pestsmittade hade sagt sanningen om viruset och agerat snabbt, beslutsamt och proaktivt redan i januari (framstående läkare slog larm redan i början av januari, men detta trycktes ner av Tegnell) så hade vi varit i en väldigt mycket bättre situation.

Exprter på "krishantering" brukar säga att man inte ska ljuga och mörka, men ändå så gör makthavare ofta det.

Den svenska regimens agerande i samband med detta är ju faktiskt mycket sämre än det inledande sovjetiska agerandet vid olyckan i Tjernobyl.

Olyckan i Tjernobyl var något som hände plötsligt och utan större förvarning. Detta virus och dess farlighet var känt av våra makthavare ganska långt i förväg, då Kina redan hade drabbats av det.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Jag har inte den expertis som krävs för att själv bedöma om FHM gör rätt eller inte. Noterar dock med oro att de sagt emot sig själva en del, samt att det läckt att utomstående epidemiologer kritiserat Tegnell.

Men stora delar av Sveriges befolkning är ju pantad i huvudet. Har sett folk på Facebook hylla den fantastiska svenska sjukvården. Vi får väl se om de är lika lyriska när den här krisen passerat. Våra utmärkta mobsjukhus lades ner redan av Herr Doktor Persson, och det som fanns kvar av försvaret tog Reinfeldt kål på.

Jag tror väldigt många i Sverige är lyckligt ovetande om hur det förhåller sig, eftersom de sällan/aldrig behövt söka akutsjukvård. Har man däremot tillbringat 24 timmar i väntan på akuten utan någon hjälp och sett misären inifrån ändrar man uppfattning rätt snabbt. Sedan bidrar förstås bilden av det gamla Sverige som ett välfärdsland, med gratis och bra vård till all starkt till det här. Sverige ser inte likadant ut som det gjorde för 25-30 år sedan.

Många länder kommer förstås få svårt att möta en pandemi. Vet egentligen inget land som kan ha tillräcklig kapacitet, men är man då dåligt rustad redan från början och inte kan möta ens en normalsituation, ja då är det förstås extra allvarligt.
Citera
2020-03-21, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Varför ska du tro på vad vissa bara gissar här? Sannolikt är spridningen stor, ja. Men jämför Stockholm redan en vecka sen och Italien. I media har det stått att Italien har varit under karantän osv. men folket verkar ha gjort vad fan de vill ändå - och inte sitter de o gömmer sig hemma som typ alla svenskar gör. Nej, när skolorna stängde stack alla till bergen och åkte skidor. Det är fester osv. Inte ens nu är de på samma asociala nivå som svenskar var redan innan corona. Där svenskar har satt sig själva nu - utan FHMs inrådan - är fan vad resten av världen ser som tortyr.

Man kan inte jämföra sig med Italien. Vi är annorlunda på alla sätt.

Vad har jag för val? Jag bor inte i Stockholm så jag kan ju självfallet inte påstå om det är mycket folk ute på pubar, nattklubbar eller restauranger på helgerna.
Om det är så vilket jag även fick intryck av att Johan Carlson antydde på kvällens presskonferens så är det ju inte bättre än i Italien.

Ja det kanske är så men oavsett vilket förändrar det inte försprånget i spridningskurvan som Italien har på Sverige, det är möjligt att Italienarna accelererar den än mer.

Så ja du har kanske rätt att spridningstakten är långsammare i Sverige oavsett vilket.
Citera
2020-03-21, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Medans andra fortsätter med sina liv, ännu en hysteri som kommer självdö.

OK, vi säger väl så då. Vi kan höras om ett halvår.
Citera
2020-03-21, 07:58
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tjaa, man kan ju till exempel dö av multiple organ failure som Corona orsakar.
Viruset ger sig även på hjärta, lever och hjärna.
Du har man sannolikt underliggande sjukdom.
Citera
2020-03-21, 07:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
I tråden är det väldigt mycket gnäll pa Tegnell, sittande regerging, alla foliehattar (som ju fått rätt...) och alla möjliga andra.

I samhället i stort är det i ordning; Trump, M, SD, den vite CIS mannen som är skyldiga.

Var är den kraftiga kritiken av Kina som;
-förmodligen skapade viruset i ett laboratorium (fortfarande konspirationsteori men med tanke på hur mycket mer effektivt detta virus är och att dom har ett högsäkerhetslaboratorium i Wuhan som forskar på just olika virus så skulle det inte förvåna mig det minsta...)
-höll tyst om viruset ett par veckor och försökte sedan skönmåla situationen.
-protesterade högljutt så fort något land stoppade kinesiska flyg från Wuhan och senare Kina.
-har konstant friserat antalet sjuka och döda (det talas om att det är 8 miljoner färre mobilabonnemang hos china mobile...)
-protesterar högljutt så fort någon kallar det Wuhan eller Kina sjukan, virus, sjukdom etc.
-försöker nu få det till att dom inte har några interna fall utan att dom kommer få sin andra våg utifrån landet med besökare.
Faktum kvarstår att Kina har kastat in hela världen i en lågkonjunktur som sannolikt kommer bli vår tids Great Depression och med tiotusentals döda (minst).
Jag hoppas personligen att Kina får rejält med sk1t för detta.

Så klart det är Trumps fel och sverigedemokraterna. Och bakom dem står det lömska kineserna.
Tegnell är så klart en hjälte som inte är vårdslös med fakta säger saker han inte har kollat och som inte ljuger om att det är lika bra att så många som möjligt blir smittade.

Sedan finns det en alldeles speciell fittmössa fodrad med folie och märkt med ett stort S
Många bär den utan att veta om det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in