2020-03-21, 06:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Vad skäms du över, att man inte har agerat kraftfullt nog?

Det jag skäms över är att vi människor inte agerat kraftigt nog. Så ja! Vi hade chansen men tog den inte, shame on us!
Citera
2020-03-21, 06:17
Medlem
Hamsterbolls avatar
De gör tydligen om svenska mässan till sjukhus nu. Hur många kommer egentligen behöva vård i närtid? Någon som sett någon prognos?
Citera
2020-03-21, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det jag skäms över är att vi människor inte agerat kraftigt nog. Så ja! Vi hade chansen men tog den inte, shame on us!

Vi agerar helt korrekt, ännu en behövlig influensa eller oj förlåt virus för att stabilisera.
Antar att du inväntar ett vaccin i din källare?
Citera
2020-03-21, 06:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Hur många tror ni är smittade i Sverige idag?

Jag tror det är många, men har ingen aning om hur många "många" är....
Citera
2020-03-21, 06:28
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag handlar mat åt mina föräldrar som tillhör riskgrupp pga ålder och annat "underliggande".
Mycket av frukt o grönt kommer från Italien och Spanien. Hur ser riskerna ut här? Är det 2-5 dagar som virus kan leva på dessa ytor eller gäller något annat? Jag tänker främst på kontaminering i ursprungsland efterson jag föredrar att köpa inplastade varor.
Citera
2020-03-21, 06:29
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Lätt logikproblem i ditt påstående. Anledningen till att stänga är
så att studenter ej skall skapa en smitthärd, studenter går hem, smittar
föräldrar, som gåt till sitt företag och smittar fler.

Du måste förstå logiken bakom karantän. En normal 7 åring förstår att man inte
går till grannungarna om de har halsfluss.............
Gymnasieungdomarna är inte satta i karantän. De träffas fortfarande och pluggar tillsammans. Hemma hos varandra eller på caféer på stan.
Citera
2020-03-21, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag anser alltså att 0.7 % är orimligt låg dödlighet vid 50 % smittade de närmaste 3 månaderna.

Det var någon som slängde ur sig de siffrorna tidigare, och jag påpekade att de inte går ihop. Smittas så många kommer också dödligheten att vara högre. Allt vi vet tyder i alla fall på det.

Med 20% allvarliga fall så är det tyvärr ganska troligt att dödligheten hamnar på 10% om vården kollapsat. Lägg till alla andra sjukfall som får sämre vård och därmed dör. Cancer, hjärtinfarkt, stroke, olycksfall osv. osv. Att vården kollapsar är oundvikligt i Sverige. Fundera på hur det blir med detta läge i sex månader och hur vården sedan blir när den är helt utbombad.
Citera
2020-03-21, 06:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
De gör tydligen om svenska mässan till sjukhus nu. Hur många kommer egentligen behöva vård i närtid? Någon som sett någon prognos?

Jag läste det där också. Frågan är vilket "sjukhus" det kommer bli? Vad får de för utrustning och vilka kan bemanna upp det?

Kommer det ens finnas sängar till alla? Det som behövs är väl intensivvårdsplatser?
Antingen drabbas man "milt" och kan då stanna i hemmet. Eller så drabbas man inte milt och då räcker det nog inte med att bli liggande på golvet i en mässhall i Årsta. Man behöver kanske hjärt-lung maskin och kvalificerad läkarvård. Att vårda massor av patienter i storsal känner jag mig grymt tveksam till. De borde i vart fall sätta upp massor av innerväggar, men det kanske går att göra tämligen snabbt?
Citera
2020-03-21, 06:33
Medlem
Jag hoppas skidresan till Italien under sportlovet var värt det.

Tack
Citera
2020-03-21, 06:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag handlar mat åt mina föräldrar som tillhör riskgrupp pga ålder och annat "underliggande".
Mycket av frukt o grönt kommer från Italien och Spanien. Hur ser riskerna ut här? Är det 2-5 dagar som virus kan leva på dessa ytor eller gäller något annat? Jag tänker främst på kontaminering i ursprungsland efterson jag föredrar att köpa inplastade varor.

Själv köper jag varken frukt eller grönt som ligger som "plockgodis" tänk hur många som pillat, klämt och hostat på dessa i butiken. Köp med skal t ex apelsin, clementin, kiwi, melon
Citera
2020-03-21, 06:38
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur många tror ni är smittade i Sverige idag?

Jag tror det är många, men har ingen aning om hur många "många" är....

De intervjuade nån matematiker igår, tror det var i SVT eller om det var i någon kvällstidning som uppskattade att det kan röra sig om ca 100 000 smittade i Sverige för tillfället men det är svårt att veta.
Citera
2020-03-21, 06:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag läste det där också. Frågan är vilket "sjukhus" det kommer bli? Vad får de för utrustning och vilka kan bemanna upp det?

Kommer det ens finnas sängar till alla? Det som behövs är väl intensivvårdsplatser?
Antingen drabbas man "milt" och kan då stanna i hemmet. Eller så drabbas man inte milt och då räcker det nog inte med att bli liggande på golvet i en mässhall i Årsta. Man behöver kanske hjärt-lung maskin och kvalificerad läkarvård. Att vårda massor av patienter i storsal känner jag mig grymt tveksam till. De borde i vart fall sätta upp massor av innerväggar, men det kanske går att göra tämligen snabbt?

Jag är rädd för att det blir de som är bortprioriterade som får ligga där, minimalt med personal, gäller bara att hålla dessa människor så drogade som möjligt tills döden kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in