2020-03-21, 02:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Är du säker på det? Jag läste det var så det bröt ut på Diamond Princess, folk blev satta i karantän i sina hytter men luften cirkulerade mellan hytterna och fler och fler blev sjuka.
Det hade säkert varit hälsosammare att sitta ute i friska luften. De var på en båt, och hade tillgång till havsluft, och så tvingades de in i små, slutna utrymmen. Sånt förstår jag inte. Fast det är klart, de behövde ju sova i hytten. Men hade man inte annars kunnat släppa ut några åt gången för promenad på däcket? Undrar hur många som i slutändan kommer att ha dött av covid-19 pga av galna åtgärder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mänskligheten klarar sig alltid, men personliga tragedier kommer vi att se många av. Du med.

Jo jag har sett och upplevt en del sådana redan, jag vet inte om jag har någon lust att uppleva fler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är i Italien som vi faktiskt kan studera Covid-19 hur det påverkar o infekterar befolkningen.

Det hela har ju pågått så få månader att man inte riktigt kan dra slutsatser på hur aggressivt viruset faktiskt är. Både på individnivå i olika åldersgrupper men även befolkningen i stort.

Det är lite oroande att det utförs så lite testning i Sverige. Någonting säger mig att Sverige kommer drabbas hårdare än många andra länder. Krismedvetenheten tycks inte ha infunnit sig mär än att folk var livrädda att bli utan toapapper.

Ja om man struntar i direktiven och är ute och sprider smittan, så kan vi studera Italien. Facit kommer oftast efter år av utbrott. Ingen statistik är pålitlig i nuläget då länderna rapporter olika en del bara dödsfall och andra inte alla smittade osv. Om alla skötte sig efter regelverket hade det varit snabbare över. Men bara i Sverige lever man precis som vanligt full rulle ingen handtvätt eller slutat petat näsan och reser gärna runt världen och sitter och gnäller om man inte kan gå ut i länder där det råder karantän. Idioterna skall låsas in då dom utgör en fara för alla. Ingen skall hämtas hem heller och reser dom iväg låt dom stanna där. Fy fan vilket pack det finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg forstår, og er enig. Det må kanskje innføres strenge regler og lover (slik at man kan straffes med bøter) for å få flere av de unge til å ta hensyn?
Puber o.l. kunne også stenges. Men mennesker som ikke ønsker å ta hensyn til andre, kommer kanskje til å fortsette med å treffes i store grupper på fest hjemme hos hverandre o.l. hvis puber og andre utesteder stenges.
I Norge må serveringssteder sørge for at det er tilrettelagt slik at alle menneskene som oppholder seg der har mulighet til å ha minimum 1 meters avstand mellom seg og andre mens de er inne på de stedene (hvis jeg husker rett). I tillegg er folk oppfordret til å ikke bruke offentlige transportmidler, hvis det ikke er nødvendig for å komme seg til jobb o.l.

Ja vi får se vilka som klarat sig bäst av Norge, Danmark och Sverige sen.
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
WHOs uppgifter är primärt baserade på Wuhan idag.
Och vad gör din nättidning trovärdigare än WHO? Wuhan eller inte. Shit har IQn plötsligt störtdykt senaste timmen här inne...
Senast redigerad av Slashken 2020-03-21 kl. 02:56.
Citera
2020-03-21, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det hade säkert varit hälsosammare att sitta ute i friska luften. De var på en båt, och hade tillgång till havsluft, och så tvingades de in i små, slutna utrymmen. Sånt förstår jag inte. Fast det är klart, de behövde ju sova i hytten. Men hade man inte annars kunnat släppa ut några åt gången för promenad på däcket? Undrar hur många som i slutändan kommer att ha dött av covid-19 pga av galna åtgärder.

Ja nu vet jag förvisso inte om vädret tillät sådant men ja det låter rimligare än att sitta instängda i hytterna men som sagt det otäcka är att man hittat spår av corona i ventilationen och är det så lätt flyktigt så lär det ju sprida sig som en löpeld mellan lägenheter osv också.
Citera
2020-03-21, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Du behöver nog inte vänta så länge.

Viruset kommer i den här takten ha dödat fler i Italien än influensan gör på ett helt år om en vecka.
Stämmer. Hade för mig den redan hade gjort det, men kan ha blandat ihop.

Annars kan man se ganska översiktligt vad skillnaden är i detta stapeldiagram:

https://assets.propublica.org/images/articles/_threeTwo1600w/20200314-flu-covid19-chart.jpg

Från denna artikel som faktiskt var skapligt pedagogisk:

https://www.propublica.org/article/this-coronavirus-is-unlike-anything-in-our-lifetime-and-we-have-to-stop-comparing-it-to-the-flu

Nu vet jag att jag "preach to the choir", men bra om fler har bra länkar att slänga upp när annat folk kommer med "det är ju som influensan"
Citera
2020-03-21, 02:56
Medlem
revodnebs avatar
Jag kan göra en förutspåelse. Säg att staten öppnar snabeln rakt in i riksbanken för alla företag så att de klarar sig, det blir på svältgränsen. Vi kanske ökar statsskulden med 3X om vi tar en full lock down nu. Det kommer att ta oss i Sverige kanske 10 år att betala av detta gemensamt. Alternativet som jag ser det är att vi är omvärldens paria de nästa 10 åren och inte ens kan lämna landet - vilket väljer ni? 2-3 månader i karantän, eller 10 år i misär. Personligen känns det som det är där vi står. Eller så tror vi på ett vaccin, tror gör man i kyrkan - i verkligheten agerar man, alla andra gör det! Jag får säkert äta upp detta, men det bjuder jag på.
Citera
2020-03-21, 02:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Känns som om det är någonting som krockar här...

Fair enough. Men vi vanliga medborgare som sköter oss och gör det vi ska, ska inte hata varandra!
Citera
2020-03-21, 02:57
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Möjligen en klass och rasfråga. Många lever på lön till lön där och många har inte sjukförsäkringar. Den amerikanska drömmen är mer en mardröm. Styret är väl minst sagt under all kritik när det gäller detta virus.
Allvaret sjönk inte in och gör inte fortfarande. Dessutom kommer dom se till så en andra våg av smitta kommer när dom reser ut eller européer åker från US. Italien skiter i reglerna därför dör det massivt med människor där just nu. Folk fattar tydligen trögt och man borde lagför idioter som inte tar till sig regler om att inte smitta andra. Alla idioter som är ute och reser från Sverige som sitter och gnäller att dom inte kan gå ut i andra länder. Men för helvete after ski? Dårarna reser och partajar som om det inte fanns något virus. Nej, regler och tester kan hindra stora utbrott, men det ser mer ut som man får hämta in dårarna och låsa in dom. Det här är bland annat idioternas fel och ett vidrigt Kina med sina matmarknader.

Har funderat på det där.

Speciellt när det är vackert väder så känns hela Covid-19 som en medial hype.

Man är ute o promenerar, solen skiner. Folk går med påsar till återvinningen. Barn leker vid gungorna.
Vårblommorna har tittat upp. Gröna knoppar på träden.

Ingenstans så ser man ambulansen hämta sjuka.

Viruset är helt osynligt o luktlöst. Då är det svårt att bli rädd o ta till sig att vara försiktig.
Citera
2020-03-21, 02:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo jag har sett och upplevt en del sådana redan, jag vet inte om jag har någon lust att uppleva fler.

Det kommer - brace yourselves! Jag fasar.
Citera
2020-03-21, 02:58
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Det du missar är:
Jag missar ingenting. Förhållandet mellan R0 och S står ju klart och tydligt direkt efter det du citerar att:

R0*S=1

Således, för högre R0, så krävs ett lägre S för att uppnå flockimmunitet.

Du kan ju även kolla i tabellen till höger som uppskattar "herd immunity threshold" för olika sjukdomar. Det är inte något konstant 60%, utan varierar precis som jag sagt hela tiden beroende på R0.

Det är även rätt intuitivt om man tänker lite på det. För varje person i en befolkning som är immun så blir det lite svårare för ett virus att sprida sig. Ju bättre förutsättningar viruset har från början att sprida sig, desto fler är det som måste få individuell immunitet för att viruset i genomsnitt inte ska kunna spridas i flocken.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2020-03-21 kl. 03:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in