2020-03-21, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jo, tröskelvärdet för flockimmunitet beror på R0, vilket i sin tur beror på sådant som befolkningstäthet och beteende och vanor hos folket. Vi kan därmed sänka andelen av befolkningen som måste smittas för att uppnå flockimmunitet, genom enkla åtgärder såsom att tvätta händerna och alltid använda ansiktsmask när vi vistas bland folk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity

Givetvis så kan vi inte återgå till våra gamla vanor igen innan viruset är utrotat, för då skulle tröskelvärdet höjas och vi skulle förlora vår immunitet.
Det du missar är:

Citat:
and multiplying it by S, the proportion of the population who are susceptible to infection:

Det är där man pratar om minst 60% som inte längre är "susceptible to infection" för herd immunity. Dvs pga antingen natural immunity, acquired immunity or partial immunity from vaccination or earlier infections from earlier variants of the virus (ursäkta engelskan, var enklare att uttrycka det med engelska).
Så du måste fortfarande uppnå en viss % av befolkningen som är immun. Om du inte vill stänga in folk resten av deras liv dvs.
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
https://www.newshub.co.nz/home/world/2020/03/coronavirus-covid-19-samples-found-in-isolation-room-air-vents.html

Då tror jag ändå mer på WHO här. Dom har gjort studier på det.
Ställ det mot din artikel där ord som "might/maybe" används så vet iaf jag var jag lägger mina pengar.
Senast redigerad av Slashken 2020-03-21 kl. 02:43.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Hur många dödsfall har vi imorgon? Jag tippar på mellan 2-10 dödsfall. Över 40 personer ligger på intensiven. Det som talar emot att många av de dör är att hälften är yngre än 65 år.

Däremot tror jag dödsfallen kommer accelerera om ca 14 dagar i och med att smittantalet ökat raskt de senaste dagarna.
Citera
2020-03-21, 02:40
Medlem
snusmumrik50s avatar
Här var det hysteri vill jag lova. Ta ett djupt andetag och kom ner på jorden.
Ett ovanligt högt antal åldringar kommer att dö detta år. Ska vi krascsha samhäll3et för den sakens skull?
Citera
2020-03-21, 02:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, men o andra sidan vad ska de göra?

Det finns inget att göra nu - men straffa de ansvariga kan vi och måste vi! Annars är vi inte mer värda än dem!
Citera
Medlem
Covids avatar
69 - 16 = 53 på intensiven just nu

Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Hur många dödsfall har vi imorgon? Jag tippar på mellan 2-10 dödsfall. Över 40 personer ligger på intensiven. Det som talar emot att många av de dör är att hälften är yngre än 65 år.

Däremot tror jag dödsfallen kommer accelerera om ca 14 dagar i och med att smittantalet ökat raskt de senaste dagarna.
Citera
Medlem
Mikeyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Passa DIG.

WHOs hemsida efter en enkel sökning:

Can the virus that causes COVID-19 be transmitted through the air?
-Studies to date suggest that the virus that causes COVID-19 is mainly transmitted through contact with respiratory droplets rather than through the air. See previous answer on “How does COVID-19 spread?”
Läs din egen text. Att viruset främst smittas så säger inget om dess förmåga att smittas luftburet. Texten medger även att det finns sätt att smittas utöver det sättet.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Nej det är där triage kommer in. Har någon barn kanske denna prioriteras mot en ensamstående utan osv.
Jag vet inte vilket regelsätt de har eftersom detta ska vara hemligstämplat också.

Ålder. Deklarerad årsinkomst, yrke og utbildning.

Borde väl vara sunda kriterier. Men nu lever vi en annan värld. Så hur bestäms att den vårdbehövande har rätt värdegrund?
Citera
2020-03-21, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Jo, ekonomin oroar mig. Det är bara en generation mellan min egen och den där ett par raggsockor var det finaste man kunde få i julklapp. Det är hemskt att frysa om fötterna. Jag pratar inte om inställda Thailand-semestrar eller iPads. jag pratar om att kunna ställa fram varm mat på bordet till våra ungar.

Jag förstår, ingen av oss vet var detta kommer sluta. Hela mitt liv har jag varit ganska nöjd över att vara född någonstans på gränsen runt 70/80, fått uppleva den enorma revolution och de tekniska framsteg som skett i en takt som aldrig tidigare skådats i historien. Men trodde aldrig jag skulle uppleva något som detta, trodde att vi kommit så mycket längre i teknik, vetenskap och framförallt sunt förnuft att det aldrig kunnat spridas som det gjort och nu kanske man blir vittne till något som är värre än något i världshistorien.
Citera
2020-03-21, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Då tror jag ändå mer på WHO här. Dom har gjort studier på det tex...
Ställ det mot din artikel där ord som "might/maybe" används så vet iaf jag var jag lägger mina pengar.

Ja du kan lägga dina pengar var du vill, detta är rykande färska uppgifter.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Kommer det bli skolstängning på måndag? Kommer Corona Bob införa förbud att gå på pubar och matställen?!? Det blir spiken i kistan för branschen.

Det är tack vare Tegnell och regeringen det går åt helvete. Hur man skött det här är ett clusterfuck från början till slut. Hela världen kommer att skratta åt oss. Ryssen ligger redan dubbelvikt. Iofs kan ryssen få ångra det sen, men jag tvivlar.
Citera
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Jävlar vilken fart det blev när ett virus drabbar rika vita människor, 11000 har dött på 3 månader.

Tuberkulos dödar 1,6 miljoner om året och 9 miljoner om året svälter ihjäl, vi har botemedel till både tuberkulos och svält men inte fan försöker vi stoppa det, varför? jo för det är bara fattiga som drabbas av det.

Det finns miljarder med negrer och araber och sånt, dör någon promille av dem är det väl inte så viktigt. Vita människor finns det däremot inte lika många av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in