2020-03-21, 01:03
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Tror att USA Turkiet och Indonesien kommer bli kommande länder att lida svårt.

Definitivt USA, så fort Flordia börjar smittas så lär det gå åt helvete då det är i stort sett amerikas äldreboende.
Citera
2020-03-21, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja men har det inte framgått redan att Kina är det enda land som tagit till rent av drakoniska åtgärder för att försöka stoppa det.
Folk isolerade sig inte frivilligt, hade du förhöjd temperatur blev du tvång medtagen till "karantän" det är mängder av folk som aldrig kom tillbaka.
Samtidigt är det känt att massor kineser rymde när de spärrade av wuhan och det lär knappast vara troligt de fått tag i samtliga av dessa utan de mest korkade som var de som skröt på sociala medier om att de rymt.
Jag vill ändå tro att vi i Skandinavien mer generellt har bättre disciplin när det kommer till sådana här händelser, vilket förhoppningsvis resulterar att vi inte går mot samma scenariot som i Italien. Men det är bara Gud som vet...
Citera
2020-03-21, 01:04
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Nästan hela Europa och många länder i afrika och sydamerika har gjort likadant.
Hela kalifornien är stängt...

Vad väntar Sverige på?

Sverige väntar på inget men du får tänka på att nysvenskarna som driver många ölställen och restauranger måste ju kunna få sin försörjning. Sedan om x svenskar dör så är det bara en siffra i slutändan.
Citera
2020-03-21, 01:05
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det kommer ju snart att finnas många jobb som vaktmästare inom vården för att köra lik till källarna!

Begravningsbyråer lär behöva anställa folk.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja kroppen förefaller ju vara bra.. Men jag vet inte om det samma kan sägas om förståndet. Men du kan nog ha rätt i att vaccin inte skulle gjort någon större skillnad, därvidlag.

Jadu, din lille clown. Jag litar på min egen kropp och dess försvar, och det tänker jag fortsätta göra, har legat i 42 grader i feber, alla vita borta. Om folk dör? Ja gud så hemskt, för det gör ju inte vi människor, dör, eller hur? Ja, det var allt, i denna lilla stund, vi hörs säkert igen, eller vad tycker du, LeeVan
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag ansåg (och anser) att staten exempelvis ska driva lkm-tillverkning för viktiga läkemedel som marknaden inte kan prestera eftersom ingen tjänar pengar på dem.

Det gäller främst gamla antibiotikasorter men kan kanske bli aktuellt för klorokin, nu. Jag vet inte

Jag föreslog det för en femton år sedan på ett liknande forum som detta. Fyyy faaan vad jag var kommunist, enligt alla andra, eftersom jag inte förstod att marknaden fixars ALLT till det bästa,

Nej. Marknaden fixar inte allt till det bästa.

Jag brukar säga följande när jag menar på att den totalt fria marknaden är skadlig: "Allt för den fria marknadens bästa" och detta gäller absolut när det kommer till sjukvård.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Kolla på Kina, eländet började i början på januari och nu börjar de sakta återgå till det normala. Fabrikerna återupptar sin produktion och biosalonger öppnar igen. Om alla följer de råd vi fick åtminstone i tre veckor (håll er hemma, håll avstånd ute och i affärer, undvik folksamlingar) så tror jag att vi hade kunnat se en nedåtgående trend i antal smittade. Men det finns folk som är jubelidioter, tyvärr...

Det pågår ett experiment just nu som Sveriges myndigheter anser vara det bästa för landet, man avvaktar med att stänga grundskolor innan man vet konsekvenserna och det är bra, 5 dagar har man på sig att få ordning på behovet av barnvakter för de små.
Citera
2020-03-21, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jag har en liten fråga. Man pratar ju om "herd immunity" (minst 60% smittade), och (inofficiellt) så är det vad vi siktar på. Och de flesta länder har väl pratat om det.

Är folk medvetna om hur långt ifrån vi är?

Ta Italien. Det land med skaplig befolkning som ligger nr 1 i flest smittade (de som ligger högre är länder såsom Vatikanstaten, Andorra etc).

De har officiellt 778 per 1 miljon smittade (enligt worldometers.com). Man säger ju att ca 10-20 ggr fler är smittade i mörkertal, så låt oss vara generösa, Italien har nu 778*20 smittade per miljon= 15560 smittade/miljon.

Det ger alltså 2,59% av befolkningen smittad.
Då är Italien i totalkris och sjukhusen kör triage och lämnar patienter till sitt öde.

Det krävs alltså ca 25 ggr fler smittade och döda för att uppnå "herd immunity" på 65% i Italien. Det är ca 100 000 döda.

Är folk verkligen medvetna om att det är kostnaden för "herd immunity" taktiken, till skillnad från "karantän så långt det går tills vaccin kommer"?

Ja du har helt rätt och det är det som är så skrämmande att många här inte verkar fatta, vi har sannolikt inte sett ens mer en början på denna utveckling ännu.

Och självklart har de flesta "experter" i olika nationer insett detta var på man inför karantäner och låser ner samhället för att göra sitt yttersta för att försöka sakta upp hur snabbt det förökar sig, det finns förmodligen ingen som tror att någon av de åtgärder de gör kommer stoppa någon smitta.

Sen har vi det med att stänga landets gränser som många skrattar åt "för har man redan smittan så är det ju försent", men dessa nötter fattar inte att viruset kan när som helst mutera och få andra egenskaper som kanske drabbar en annan målgrupp. Sverige är typ det enda land i Europa som stolt kan skryta med att de minsann inte stängde några gränser, undra vad resterande av Europa tycker om detta om det inträffar här? (Nu har det visserligen mindre praktisk betydelse i vårt land eftersom grannländerna redan stängt, men Steffe kan ju glömma en klapp på axeln för detta i historieböckerna, snarare går sannolikt kommer folk skratta åt det mest korkade styre vi haft.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Tror det heter fri förskrivningsrätt, läkare kan ordinera vafan som helst. Möjligen att det kan bli konsekvenser för läkaren senare men..
Det var en italiensk sköterska som svarade att de gav antivirala, antibiotika, malaria mm. och ”some other stuff”. Det experimenteras nog friskt nu. Minns inte källa tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
"Herd Immunity" funkar bara om man har ett vaccin vilket tydligen alla glömde tills engelsmännen kom på att man inte kan offra 1 miljon av befolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi på Flashback är medvetna. Alla andra länder än Sverige prioriterar människoliv högre o kör inte denna strategi.

Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Inte för inte som Tegnell kallas för Mördar-Anders.

Det kommer bli kaos. KAOS.
Jo, jag är medveten om det. Men det är ju ett gäng i denna tråd som verkar tro på denna saga.
Och jag hade inte sett någon verkligen räkna på siffrorna, vad som krävs för herd immunity.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
De flesta som drabbas i dagsläget har milda symptom och överlever. Det måste man i åtanke.

Men vem vet vilken som får milda symptom?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den här tråden kommer att bli ett historiskt monument för historiker att gräva i, i eftermälet. Om inte staten får för sig att stänga ner flashback och hemligstämpla skiten, skulle inte förvåna mig.

Ska svenska staten stänga ner en hemsida baserad i USA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in