2020-03-21, 00:55
Medlem
Någon som vet ungefär hur många papperslösa som bor i landet. Utan vaccin lär vi tyvärr få extrema problem. Vi säger att det tiotusentals och några har Covid 19. Hur fan ska man göra för att nå ut till dessa. Då man inte lämnar in sig lär man ju bara sprida runt viruset till andra människor?

Ärligt talat så är jag riktigt oroad över det här. Befinner mig inte i riskzonen men har även förstått att viruset inte har någon mercy gör någon. Så jag är absolut väldigt försiktig.

Däremot tror jag att vi ska förvänta oss katastrofala månader. Håller det här i sig 2 månader till. Lär ju ekonomin krascha fullständigt.
Citera
Bannlyst
Någon som vet om Polarpriset i Juni ställs in för corona? Känns väl lite väl att ställa in ett evenang i juni
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det kommer ju snart att finnas många jobb som vaktmästare inom vården för att köra lik till källarna!

Blir det så, så lär det finnas gott om jobb på krematorier eller för att gräva massgravar.

Nu får vi hoppas på att det aldrig behöver gå så långt här i Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det tror inte jag, vi har nog tyvärr bara sett början på detta. Men jag hoppas du har rätt.
Kolla på Kina, eländet började i början på januari och nu börjar de sakta återgå till det normala. Fabrikerna återupptar sin produktion och biosalonger öppnar igen. Om alla följer de råd vi fick åtminstone i tre veckor (håll er hemma, håll avstånd ute och i affärer, undvik folksamlingar) så tror jag att vi hade kunnat se en nedåtgående trend i antal smittade. Men det finns folk som är jubelidioter, tyvärr...
Citera
2020-03-21, 00:57
Medlem
Staten mjölkar sina medborgare på pengar för att finansiera utopiska projekt, men när det väl kommer till kritan så saknas det resurser.

Tänk om Sverige hade styrts pragmatiskt sedan 1950-talet, undrar vart vi hade varit idag? Vi hade antagligen haft kapacitet till att hjälpa hela vår kontinent!
Citera
Medlem
Smaka-migs avatar
Romerna som vandrar runt och tigger? Är det någon som har koll på vad som sker i deras läger runt Stockholm? vore ju mirakulöst om dom lyckas undvika att få viruset.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Ingen vet vad viruset kom ifrån, men ni jävla äckliga rasister ska sitta och prata som om att det är helt klart att det kom från kina och 'kineserna' vad fan är det med er och eran inskränkta verklighet?

Vi har döpt det till Kina Sjukan vilket är helt logiskt eftersom det först blommade ut i Kina. Om man har döpt en annan pandemi som Spanska sjukan utan att var rasister så kan vi döpa denna pandemi till Kina sjukan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
I år verkar vaccinet träffat rätt och vädret har inte varit så gynnsamt med varm vinter. De gör vaccinet på prognos över vilka virus som de tror kommer bli vanligast i säsongsinfluensan.
Problemet nu är ju som bekant att ingen är vaccinerad och att det verkar smitta mer än vanligt. Spridningen kommer bli större och vi får nog se några tusen gamla och sjuka stryka med tyvärr.

Jag tror detta års influensavaccin var mycket bra. Vet flera som vaccinerat sig (över 65) varit friska medan jag åkte på värsta influensan som först nu 3 veckan lagt sig! Frågan är var det Covid-19 eller ej? Tydligen 3 influensor som härjat men de varit milda
Citera
Medlem
Jag har en liten fråga. Man pratar ju om "herd immunity" (minst 60% smittade), och (inofficiellt) så är det vad vi siktar på. Och de flesta länder har väl pratat om det.

Är folk medvetna om hur långt ifrån vi är?

Ta Italien. Det land med skaplig befolkning som ligger nr 1 i flest smittade (de som ligger högre är länder såsom Vatikanstaten, Andorra etc).

De har officiellt 778 per 1 miljon smittade (enligt worldometers.com). Man säger ju att ca 10-20 ggr fler är smittade i mörkertal, så låt oss vara generösa, Italien har nu 778*20 smittade per miljon= 15560 smittade/miljon.

Det ger alltså 2,59% av befolkningen smittad.
Då är Italien i totalkris och sjukhusen kör triage och lämnar patienter till sitt öde.

Det krävs alltså ca 25 ggr fler smittade och döda för att uppnå "herd immunity" på 65% i Italien. Det är ca 100 000 döda.

Är folk verkligen medvetna om att det är kostnaden för "herd immunity" taktiken, till skillnad från "karantän så långt det går tills vaccin kommer"?
Citera
2020-03-21, 00:59
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jag har en liten fråga. Man pratar ju om "herd immunity" (minst 60% smittade), och (inofficiellt) så är det vad vi siktar på. Och de flesta länder har väl pratat om det.

Är folk medvetna om hur långt ifrån vi är?

Ta Italien. Det land med skaplig befolkning som ligger nr 1 i flest smittade (de som ligger högre är länder såsom Vatikanstaten, Andorra etc).

De har officiellt 778 per 1 miljon smittade (enligt worldometers.com). Man säger ju att ca 10-20 ggr fler är smittade i mörkertal, så låt oss vara generösa, Italien har nu 778*20 smittade per miljon= 15560 smittade/miljon.

Det ger alltså 2,59% av befolkningen smittad.
Då är Italien i totalkris och sjukhusen kör triage och lämnar patienter till sitt öde.

Det krävs alltså ca 25 ggr fler smittade och döda för att uppnå "herd immunity" på 65% i Italien. Det är ca 100 000 döda.

Är folk verkligen medvetna om att det är kostnaden för "herd immunity" taktiken, till skillnad från "karantän så långt det går tills vaccin kommer"?

"Herd Immunity" funkar bara om man har ett vaccin vilket tydligen alla glömde tills engelsmännen kom på att man inte kan offra 1 miljon av befolkningen.
Citera
2020-03-21, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Kolla på Kina, eländet började i början på januari och nu börjar de sakta återgå till det normala. Fabrikerna återupptar sin produktion och biosalonger öppnar igen. Om alla följer de råd vi fick åtminstone i tre veckor (håll er hemma, håll avstånd ute och i affärer, undvik folksamlingar) så tror jag att vi hade kunnat se en nedåtgående trend i antal smittade. Men det finns folk som är jubelidioter, tyvärr...

Ja men har det inte framgått redan att Kina är det enda land som tagit till rent av drakoniska åtgärder för att försöka stoppa det.
Folk isolerade sig inte frivilligt, hade du förhöjd temperatur blev du tvång medtagen till "karantän" det är mängder av folk som aldrig kom tillbaka.
Samtidigt är det känt att massor kineser rymde när de spärrade av wuhan och det lär knappast vara troligt de fått tag i samtliga av dessa utan de mest korkade som var de som skröt på sociala medier om att de rymt.
Citera
2020-03-21, 01:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De verkar söva ner de som ligger i respirator. Utan någon som helst vård blir det naturligtvis plågsamt och outhärdligt.

Då är det kört, i princip alla som sövts ner och lagts i respirator har dött i Italien. Så nu vet ni det gott folk, när de säger att de ska söva ner dig, så vet du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in