2020-03-21, 01:00
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Någon som vet ungefär hur många papperslösa som bor i landet. Utan vaccin lär vi tyvärr få extrema problem. Vi säger att det tiotusentals och några har Covid 19. Hur fan ska man göra för att nå ut till dessa. Då man inte lämnar in sig lär man ju bara sprida runt viruset till andra människor?

Ärligt talat så är jag riktigt oroad över det här. Befinner mig inte i riskzonen men har även förstått att viruset inte har någon mercy gör någon. Så jag är absolut väldigt försiktig.

Däremot tror jag att vi ska förvänta oss katastrofala månader. Håller det här i sig 2 månader till. Lär ju ekonomin krascha fullständigt.

Det är omöjligt för oss att veta, det finns nog en hel del brottslingar från Östeuropa och Balkan som har eller fortfarande ligger lågt ovanpå papperslösa och tiggare.
Citera
Medlem
ningudos avatar
Tror att USA Turkiet och Indonesien kommer bli kommande länder att lida svårt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Kokainet flödar i Stockholm och livet rullar på som vanligt. Inget upphaussat Corona-tjafs i Hufvudstafen

Vilket skitsnack. Jag jobbar i den mest centrala kärnan i Stockholm och absolut inget rullar på som vanligt. Vi företagare går under och staden liknar en spökstad. Kanske i Rågsved eller vart fan du drar ditt koks råder annan stämning för att ni inte fattar bättre.
Citera
Medlem
FuckHumanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Kremerade folk levande? Vart får du dina nyheter ifrån?

https://youtu.be/DU5Vu7XBpzg
Citera
2020-03-21, 01:01
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi har döpt det till Kina Sjukan vilket är helt logiskt eftersom det först blommade ut i Kina. Om man har döpt en annan pandemi som Spanska sjukan utan att var rasister så kan vi döpa denna pandemi till Kina sjukan.

Skillnaden är väl ändå att Covid-19 redan hade ett namn innan en viss klumpig djävel försökte att flytta fokus från sin egna idioti genom att döpa om den?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jag har en liten fråga. Man pratar ju om "herd immunity" (minst 60% smittade), och (inofficiellt) så är det vad vi siktar på. Och de flesta länder har väl pratat om det.

Är folk medvetna om hur långt ifrån vi är?

Ta Italien. Det land med skaplig befolkning som ligger nr 1 i flest smittade (de som ligger högre är länder såsom Vatikanstaten, Andorra etc).

De har officiellt 778 per 1 miljon smittade (enligt worldometers.com). Man säger ju att ca 10-20 ggr fler är smittade i mörkertal, så låt oss vara generösa, Italien har nu 778*20 smittade per miljon= 15560 smittade/miljon.

Det ger alltså 2,59% av befolkningen smittad.
Då är Italien i totalkris och sjukhusen kör triage och lämnar patienter till sitt öde.

Det krävs alltså ca 25 ggr fler smittade och döda för att uppnå "herd immunity" på 65% i Italien. Det är ca 100 000 döda.

Är folk verkligen medvetna om att det är kostnaden för "herd immunity" taktiken, till skillnad från "karantän så långt det går tills vaccin kommer"?

Vi på Flashback är medvetna. Alla andra länder än Sverige prioriterar människoliv högre o kör inte denna strategi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hva kan være hensikten bak og hvem skulle stå bak dette, hvis det skulle være en stresstest?
En förbannade kines som utvecklat vad han tycker är ett djävulskt virus. Du kan likna det hela vid cyber likväl som Telia blir hackade med ett internet virus och hela baletten stängs. Då har hackern lyckats. Nu är det troligen någon kines inom labb som fått storhetsvansinne och visar världen vad han lyckats åstadkomma i ett provrör. Jo han lyckades ju hyfsat. En människa fallerar hela världen. Groteskt!
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Romerna som vandrar runt och tigger? Är det någon som har koll på vad som sker i deras läger runt Stockholm? vore ju mirakulöst om dom lyckas undvika att få viruset.

Hade vi stängt gränserna som Danmark kunde vi ha utvisat de så kallade EU-romerna samt förhindrat att fler kommer hit. Skulle gissa på att flera av dessa kommer att behöva ha intensivvårdsplatser på svenska sjukhus.
Sverige är ett skämt!
Citera
2020-03-21, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag skulle nog säga realist, vissa instanser måste staten sköta, vi har fått det på svart och vitt nu, Spanien nationaliserar sin sjukvård, Frankrike är inne på samma spår men är redo att ta steget längre, vi vet själva vilken katastrof det har varit med privatiserade apotek och sjukhus där flera sjukhus stod utan medicin för bara några månader sedan samt Nya Karolinska är ett monument över hur skadlig privatiseringen av sjukvården kan vara.

Det bör understrykas att jag absolut inte pratar om planekonomi dock, staten ska inte äga produktionen och småföretag och stora företag skall absolut existera, men livsuppehållande saker som Polis, Sjukvård, Postverket, Brandkår och sådant bör vara statligt.
Jag ansåg (och anser) att staten exempelvis ska driva lkm-tillverkning för viktiga läkemedel som marknaden inte kan prestera eftersom ingen tjänar pengar på dem.

Det gäller främst gamla antibiotikasorter men kan kanske bli aktuellt för klorokin, nu. Jag vet inte

Jag föreslog det för en femton år sedan på ett liknande forum som detta. Fyyy faaan vad jag var kommunist, enligt alla andra, eftersom jag inte förstod att marknaden fixars ALLT till det bästa,

Nej. Marknaden fixar inte allt till det bästa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jag har en liten fråga. Man pratar ju om "herd immunity" (minst 60% smittade), och (inofficiellt) så är det vad vi siktar på. Och de flesta länder har väl pratat om det.

Är folk medvetna om hur långt ifrån vi är?

Ta Italien. Det land med skaplig befolkning som ligger nr 1 i flest smittade (de som ligger högre är länder såsom Vatikanstaten, Andorra etc).

De har officiellt 778 per 1 miljon smittade (enligt worldometers.com). Man säger ju att ca 10-20 ggr fler är smittade i mörkertal, så låt oss vara generösa, Italien har nu 778*20 smittade per miljon= 15560 smittade/miljon.

Det ger alltså 2,59% av befolkningen smittad.
Då är Italien i totalkris och sjukhusen kör triage och lämnar patienter till sitt öde.

Det krävs alltså ca 25 ggr fler smittade och döda för att uppnå "herd immunity" på 65% i Italien. Det är ca 100 000 döda.

Är folk verkligen medvetna om att det är kostnaden för "herd immunity" taktiken, till skillnad från "karantän så långt det går tills vaccin kommer"?

Inte för inte som Tegnell kallas för Mördar-Anders.

Det kommer bli kaos. KAOS.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Dom börjar jobba inatt midnatt så vad får du inte ihop nu då? Vadå angiveri ala gestapo?
Var får du det tramset ifrån?
Tror du bara har svårt för att byta inkörda spår oavsett hur mycket bevis det finns för att du är ute och cyklar.
Ok, du har inte hängt med alls va.. Och ändå kommer med uttalanden.

Någon skrev att hans släktingar i Wuhan menade att allt var som vanligt igen.

I artikeln jag länkade till står det att man så smått kommer släppa tillbaka folk till sina arbetsplatser inatt.

Alltså ljög man om att allt var som vanligt. Läser du artikeln ser duven hur spända man är, antalet fall på feberklinikerna ökar och man sitter redo med pekfingret att lansera totalkarantän igen.

Nej, det heter inte Gestapo, det var bara en liknelse.
Fråga din kollega hur.

Citat:
.Authorities across China have created snitch lines and promised cash rewards for information on visitors from virus-stricken locations – going so far as to solicit tips on people playing mahjong in defiance of bans on gatherings – as the country’s efforts to constrain an epidemic veer into harsher territory.
https://www.google.com/amp/s/www.theglobeandmail.com/amp/world/article-china-virus-response-escalates-to-snitch-lines-and-threats-of/
Citera
2020-03-21, 01:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Tror det kommer visa sig att det krävs IVA-vård även för vissa yngre, utan underliggande sjukdom. Och de klarar sig säkert oftast om de får det, men när vården blir överbelastad så är det inte säkert att de alltid kan få det.

Tycker det är så fult av FHM att inte vara öppna och ärliga så den stora massan hade haft en chans att ta detta på allvar, och kanske fatta mer rationella beslut. Många tar det fortfarande inte på allvar.

Den här tråden kommer att bli ett historiskt monument för historiker att gräva i, i eftermälet. Om inte staten får för sig att stänga ner flashback och hemligstämpla skiten, skulle inte förvåna mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in