Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Jag skulle nog säga realist, vissa instanser måste staten sköta, vi har fått det på svart och vitt nu, Spanien nationaliserar sin sjukvård, Frankrike är inne på samma spår men är redo att ta steget längre, vi vet själva vilken katastrof det har varit med privatiserade apotek och sjukhus där flera sjukhus stod utan medicin för bara några månader sedan samt Nya Karolinska är ett monument över hur skadlig privatiseringen av sjukvården kan vara.
Det bör understrykas att jag absolut inte pratar om planekonomi dock, staten ska inte äga produktionen och småföretag och stora företag skall absolut existera, men livsuppehållande saker som Polis, Sjukvård, Postverket, Brandkår och sådant bör vara statligt.
Jag ansåg (och anser) att staten exempelvis ska driva lkm-tillverkning för viktiga läkemedel som marknaden inte kan prestera eftersom ingen tjänar pengar på dem.
Det gäller främst gamla antibiotikasorter men kan kanske bli aktuellt för klorokin, nu. Jag vet inte
Jag föreslog det för en femton år sedan på ett liknande forum som detta.
Fyyy faaan vad jag var kommunist, enligt alla andra, eftersom jag inte förstod att marknaden fixars
ALLT till det bästa,
Nej. Marknaden fixar inte allt till det bästa.