2020-03-21, 00:49
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
En fråga till er stadsbor:

Kan ni känna viss avundsjuka mot oss glesbygdsbor i det här läget?

Tvärtom faktiskt. Det är inte viruset i sig som oroar mig, utan vad den ekonomiska depressionen kommer att göra med samhället. Jag sitter tryggt bakom en säkerhetsdörr på 8:e våningen. Har mat för 6 månader och min bugout-bag står redo för landsflykt över norska/finska gränsen.

När samhällsapparaten inom kort kollapsar och anarki utbryter kommer hundratusentals hungrande hämdsugna beväpnade islamister och negrer ge sig ut på landsbygden på jakt efter rika svenssons och deras matförråd. Om man bor i en villa på marknivå är man oerhört utsatt. Det är bara att krossa en ruta och stiga in.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Nästan hela Europa och många länder i afrika och sydamerika har gjort likadant.
Hela kalifornien är stängt...

Vad väntar Sverige på?

Vi gör inget förrän det är helt försent och då får vi ta smällen som Italien!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Varför, det är bara en tidsfråga innan det sprids aktivt i glesbygden. Jag bor själv i en mindre stad i norra Sverige.

Det finns naturligtvis inte samma geografiska grogrund där som i tätbefolkade större städer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Nu har vi rätt många döda under en dag i Sverige, dödsrekord i Italien samt uppgifter i media om att lite yngre personer är bra representerade bland de som behöver intensivvård.

Kommer paniken sprida sig hos gemene svensk någon gång nästa vecka?

Nej, varför ska man få panik? Vi är ju inte invaderade av aliens som dödar urskiljningslöst. Det är bara att hålla sig inne, minimera sociala kontakter och hålla huvudet kallt. Det är inte så att 99.9% av alla som smittas dör. Det kommer fortsätta så här med ökade siffror tills viruset har gått sitt varv sen börjar det lugna ner sig och folk glömmer fort som fan. Det är fortfarande så att det till 95% är sjuka gamlingar som dör.
Citera
2020-03-21, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Ingen vet vad viruset kom ifrån, men ni jävla äckliga rasister ska sitta och prata som om att det är helt klart att det kom från kina och 'kineserna' vad fan är det med er och eran inskränkta verklighet?

Vad talar för att smittspridningen inte kommer i början ifrån Kina?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Tvärtom faktiskt. Det är inte viruset i sig som oroar mig, utan vad den ekonomiska depressionen kommer att göra med samhället. Jag sitter tryggt bakom en säkerhetsdörr på 8:e våningen. Har mat för 6 månader och min bugout-bag står redo för landsflykt över norska/finska gränsen.

När samhällsapparaten inom kort kollapsar och anarki utbryter kommer hundratusentals hungrande hämdsugna beväpnade islamister och negrer ge sig ut på landsbygden på jakt efter rika svenssons och deras matförråd. Om man bor i en villa på marknivå är man oerhört utsatt. Det är bara att krossa en ruta och stiga in.

Vilken jävla tönt du är, seriöst.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Sedan blir cirka 30 - 40 arbetslösa av den arbetsföra befolkningen. Undrar va det leder till?

Det finns alltid andra former av arbeten, det gör det alltid.

Folk slog sönder spinning jenny i Storbritannien för att folk miste sina jobb genom den industriella revolutionen, vi kan inte bli ludditer bara för att vi är rädda för automatiseringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Det tror jag inte alls. Detta kommer att blåsa över, jag tror i värsta fall om ett par månader. Efter det kommer folk knappt prata om corona, rätt eller fel, människor har en sådan tendens. Med detta inte sagt att vi inte ska ta detta på allvar...

Det tror inte jag, vi har nog tyvärr bara sett början på detta. Men jag hoppas du har rätt.
Citera
Medlem
FuckHumanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
@50bomb Efter deras oerhörda framgång i att stoppa spridningen har de all rätt i världen att kritisera andra länder.

Fast kineserna svetsade in folk i sina hem, förde bort folk i skåpbilar (fan vet vad som hände med dem) samt kremerade folk levande.

Men visst, det gav framgång!
Citera
2020-03-21, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jämför antalet döda i Sverige och Finland (där de inte stängt ner skolorna), med Norge och Danmark (där de har stängt ner skolorna).

Men det tar 2-3 veckor före man dör.

Norge og Danmark innførte strenge åtgarder för en vecko sidan, om ytterligare 2-3 veckor ser vi vem som hade rätt.
Förhoppningsvis har åtgärderna en effekt, annars går det riktigt illa för alla, även svensken, som förr eller sidan måste göra samme åtgarder.

Personligt hade jag uppskattat om testning och smittspårning hade prioriterats framför stängning av skolor, men alla med mer än fem hjärnceller förstår att barn som samlas i skolan smittar sina föräldrar lättare än barn som är hemma, förutsatt att de inte också samlas på fritiden etc.

Så hoppas man att det hjälper lite och stänga skolan, det kommer åtminstone inte att bli värre för spridningen av viruset om barnen är hemma.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
När man föreslår sånt där blir man kallad kommunist.

Det är ju för att vissa inte förstår att det går att ha samverkan mellan statlig och privat (lokal) drift. Det är regional drift som bör fasas ut.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Jag är avis på folk som bor ensam på en liten ö.

Kanske kan du ringa till den kille som sitter helt själv i medelhavet!

"Italian hermit living alone on an island says self-isolation is the ultimate journey"

https://edition.cnn.com/travel/article/italy-hermit-coronavirus/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in