2020-03-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hellre det och få kvalitet på grejerna.

Ja kan man tycka, men det är hur som helst en senare fråga. Trump kanske inte var så fel ute med att flytta hem tillverkning till USA i alla fall, fast ingen annan politiker skulle ju våga säga det för att bli associerad och stjäla Trumps idéer han är ju den ondaste på jorden enligt många.
Citera
2020-03-21, 00:44
Medlem
Symptms avatar
Ingen vet vad viruset kom ifrån, men ni jävla äckliga rasister ska sitta och prata som om att det är helt klart att det kom från kina och 'kineserna' vad fan är det med er och eran inskränkta verklighet?
Citera
2020-03-21, 00:44
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Undrar hur mycket av smittspridningen som ägt rum på sjukhus egentligen.

När skyddsmaterial är slut är varje vårdblus en kontaminerad smitthärd.
Citera
2020-03-21, 00:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Aldrig någonsin kommer edra sprutor i min kropp, det finns en anledning till att jag vid 55 års ålder, ser ut som 45. Att jag är stor och stark, och inte lider av diverse krämpor, är för att jag sagt nej, till edra nålar i min kropp!!

Ja kroppen förefaller ju vara bra.. Men jag vet inte om det samma kan sägas om förståndet. Men du kan nog ha rätt i att vaccin inte skulle gjort någon större skillnad, därvidlag.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet är att naturvetenskap är så passé och alla vill läsa på business school for då blir man nåt. Så när en sån här sak händer finns ingen utbredd förståelse och intresse för virus, epidemimatematik och medicin, utan alla tänker bara på att hjulen måste ju rulla för annars. Tvångsundervisning i virologi och exponentialfunktioner är vad som behövs, redan i förskolan.

Ja det kan man tycka, men mot dumhet finns ingen bot! När det är viktigare med en coronasmittamelodifestival än att vara "lite" försiktig så ser du nivån på folket.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Hembrännarna kan hjälpa till, bara att anmäla sig frivilligt till Polisen eller Vården, amnesti kommer säkert utlovas.

Nästan en halv miljon liter hembränd sprit, som tagits i beslag av myndigheterna i Polen, kommer att användas som desinfektionsmedel mot coronaviruset.
Enligt TT har tusentals liter redan delats ut för användning i landets offentliga byggnader och kollektivtrafik. Men även sjukhus, räddningstjänster och polis ska få ta del av förrådet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det där låter jättebra. Sedan är det väl så att staten kan tillverka 85 procentig sprit på en vanlig bränneri? Kostar väl cirka 5-10 kr litern för att framställa?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Har sagt det tidigare men om Kina slår igen sina väggar så finns det inte mycket val och det skulle tyvärr kasta tillbaka stora delar av samhället många år i utveckling.

Absolut, det är därför en förändring måste börja ske i västvärlden där man kanske börjar titta på att nationalisera vissa saker igen, sådana saker som Sjukvård och Apotek kanske ändå bör höra hemma hos staten för att säkra att vinstintressen inte går före allt annat.

Vi kanske även borde börja ändra attityd kring konsumtion och produktion, men vi bör kanske även se över så att digitaliseringen påskyndas, skulle man kunna börja bygga helt automatiserade fabriker där det enda som behövs är tekniker som kan laga det som går sönder samt vakter som skall hindra inbrott så kan man kanske börja plocka hem produktionen igen.

Samma sak med automatiserad transport, vi kanske bör investera i att verkligen få igång automatiserade transporter av varor osv för att se till att vid nästa pandemi så kan transporter av varor ske utan att man behöver vara orolig för lastbilsförarnas hälsa osv.

Det finns lösningar som är nåbara idag men det behövs något stort som detta för att kanske ge oss knuffen till att inse att vissa saker måste ske för att säkra vårt egna bästa.
Citera
2020-03-21, 00:46
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Nu har vi rätt många döda under en dag i Sverige, dödsrekord i Italien samt uppgifter i media om att lite yngre personer är bra representerade bland de som behöver intensivvård.

Kommer paniken sprida sig hos gemene svensk någon gång nästa vecka?

Asså. Folk verkar ta det väldigt seriöst i min stad (100k invånare ish). Helt dött. Men Stockholm verkar ju tuffa på som vanligt. Tror folk runtom i Sverige kommer ta det mer seriöst när vi får skräckbilder och höga dödstal från Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hellre det och få kvalitet på grejerna.
Ja men snälla nån, här snackar vi prylar. Vi har en världskris orsakat av dessa kineser. Valet borde inte ens diskuteras. Väck med skiten. Med all synlighet ser vi ju vilken skit som kommer därifrån. Klart att ett straff måste utdömas till någon som börjar på att radera ut världens befolkning. Jag hoppas straffet blir mycket mycket smärtsamt!.
Senast redigerad av leosurvey 2020-03-21 kl. 00:49.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
En fråga till er stadsbor:

Kan ni känna viss avundsjuka mot oss glesbygdsbor i det här läget?

Varför, det är bara en tidsfråga innan det sprids aktivt i glesbygden. Jag bor själv i en mindre stad i norra Sverige.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det finns inga kända effektiva mediciner vad vi känner till idag, men har man mörkat med det också så går det ju bli konspiratorisk.

Det finns mediciner mot virus vilket Kina har visat. Bara att köpa på nätet....
Citera
2020-03-21, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
En fråga till er stadsbor:

Kan ni känna viss avundsjuka mot oss glesbygdsbor i det här läget?

Ja, lite faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in