2020-03-21, 00:29
Medlem
Polisens prognos: Upp till hälften av landets poliser kan bli sjukskrivna

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronaprognosen-upp-till-halften-av-landets-poliser-kan-bli-sjukskrivna

Citat:
"Polisen har totalt 30 000 anställda. Än så länge finns bara rapporter om ett fåtal medarbetare som är frånvarande på grund av viruset men enligt planeringen kan det bli som värst i början av sommaren. Och det kommer att innebära hårda prioriteringar."

Citat:
"Vilka prioriteringar som måste göras på sikt är nu på planeringsstadiet. Polisen räknar med att mellan 20 och 50 procent av polisstyrkan kan bli sjuka, som mest alltså varannan polis."

(!)
Citera
2020-03-21, 00:30
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Ja världen måste bli mindre beroende av Kinas skit produkter som produceras där. Majoriteten av alla företag och konsumenter vill ha allt så billigt som möjligt hela tiden och då är det Kina som gäller. Men vi måste börja omprioritera i framtiden.

Kina är ett totalt meningslöst land. Dom producerar inget av kvalitet.

Vill man flytta bort produktionen från Kina så måste man göra sig av med den nyliberala marknadspolitiken som finns i världen, jag tror knappast att Milton Friedmans ideologi lär försvinna än
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Inget jag rekommenderar, laga mat hemma.
Du vet inte vart den som lagar din mat haft händerna eller om han är sjuk med passiva symptom.

Vilken jävla idiot ni har till statsminister han slutar inte att förvåna mig med sin idioti.

Med det beteendet ligger han snart själv i respirator och drunknar i sin egen lungvätska. Han är ju verkligen i riskgruppen, ålder och hydda. Vilken ironi om det sker.
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det hinner de väl inte kontrollera?

Tur att man är snygg, de kanske använder sig av den parametern.
Skulle gissa dom gör en hälsouppskattning på de som det gäller och den med sämsta hälsan får lämna planeten...
Citera
2020-03-21, 00:31
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Hållt mina barn hemma redan i drygt en vecka. Av rena överlevnadsskäl, inte för dem men för alla i deras omgivning.

De föräldrar som fortfarande släpper iväg sina barn till skolan är idioter eller helt utan alternativ.

Det är tragiskt.

Jämför antalet döda i Sverige och Finland (där de inte stängt ner skolorna), med Norge och Danmark (där de har stängt ner skolorna).

Norge är ca 5.3 miljoner och Danmark 5.6, jämfört med Sveriges ca 10 miljoner. Sverige har 16 dödsfall och Norge och Danmark har 7 respektive 9 fall, alltså 16 tillsammans då deras befolkning tillsammans blir ungefär lika stor som den svenska. Samtidig som Finland har 0 dödsfall. Hur stor inverkan har det då haft att stänga ner skolorna då dödsfallen ökar i princip samma takt som i Sverige?

Håll sjuka barn och sjuka vuxna hemma istället.
Själv är jag frisk, tillhör ingen riskgrupp och är föräldraledig, och tog därför en promenad i solen idag. Då gick jag förbi stora gäng av gymnasieungdomar som skulle sitta hemma i karantän när skolorna stängde, så det verkar ju fungera bra det här...
Citera
2020-03-21, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treputtare
Så de som inte förstår förstår....

https://minfil.com/L7I27eiao0/Screenshot_20200321-002030_Samsung_Internet_jpg

https://minfil.com/J4I17di2o1/Screenshot_20200321-002110_Samsung_Internet_jpg

Tyvärr hjälper inte sådana pedagogiska grafer till de som inte förstår. De förstår bara en nedgående graf, speciellt om den är på börsen.
Citera
2020-03-21, 00:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Italien drabbas hårt pga dom har många Kineser som jobbar där inom skinnindustrin som spred covid 19 till breda lager. Sen har den regionen som drabbats hårdast europas äldsta befolkning samt att italienarna röker som skorstenar och en kultur med intensiv och nära interaktion med varandra.
Tror Sverige kommer klara detta betydligt mkt bättre än Italien pga detta.
Fast om kineserna bor och jobbar i Italien så behöver de ju inte ha kommit flygandes med smitta från Wuhan. De fanns ju redan på plats. Det är ju inte så att smitta teleporteras till landsmän i andra världsdelar.
Citera
2020-03-21, 00:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Troligtvis kommer du väl inte av egen maskin ensam till akuten eller ringer ambulans på egenhand om du är i så dåligt skick, så klart de kan ha fått fram sådana uppgifter vid tillfället du skulle ska bli intuberad.
Jo, jag kommer ensam om det nu blir min tur.
Citera
2020-03-21, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vill man flytta bort produktionen från Kina så måste man göra sig av med den nyliberala marknadspolitiken som finns i världen, jag tror knappast att Milton Friedmans ideologi lär försvinna än

Har sagt det tidigare men om Kina slår igen sina väggar så finns det inte mycket val och det skulle tyvärr kasta tillbaka stora delar av samhället många år i utveckling.
Citera
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Okej. Varför måste man det menar duV
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Skulle gissa dom gör en hälsouppskattning på de som det gäller och den med sämsta hälsan får lämna planeten...
Ja, naturligtvis är det så. Hemskt.
Citera
2020-03-21, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jämför antalet döda i Sverige och Finland (där de inte stängt ner skolorna), med Norge och Danmark (där de har stängt ner skolorna).

Norge är ca 5.3 miljoner och Danmark 5.6, jämfört med Sveriges ca 10 miljoner. Sverige har 16 dödsfall och Norge och Danmark har 7 respektive 9 fall, alltså 16 tillsammans då deras befolkning tillsammans blir ungefär lika stor som den svenska. Samtidig som Finland har 0 dödsfall. Hur stor inverkan har det då haft att stänga ner skolorna då dödsfallen ökar i princip samma takt som i Sverige?

Håll sjuka barn och sjuka vuxna hemma istället.
Själv är jag frisk, tillhör ingen riskgrupp och är föräldraledig, och tog därför en promenad i solen idag. Då gick jag förbi stora gäng av gymnasieungdomar som skulle sitta hemma i karantän när skolorna stängde, så det verkar ju fungera bra det här...

Har inte Finland stängt skolorna? Det är väl bara förskolor/dagis som är öppna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in