2020-03-20, 23:41
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Alla 70+ och dom i riskgruppen bes stanna hemma. Att man inte skall änvända morföräldrar som barnvakt etc. Nästan allt är stängd ändå. Mataffärer har speciella åtgärder - plexiglas framför kassan, handskar, antibac etc. Dom flesta affärer erbjuder gratis eller rimlig utkörning av mat. Vi fick mat från en affär i går da min man (42) har cancer.
Låter ungefär som här.
Hur många är sjukskrivna från jobbet då?
Citera
2020-03-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tänk om vi hade gjort som Ryssland. De verkar just nu vara en stor vinnare i framtiden!

Med tanke på hur få tester de gör så lär mörkertalet vara i samma storleksordning som i Turkiet.

De länder som kommer klara sig bäst är de som är transparenta mot sin egen befolkning samt försöker hålla igång sin ekonomi och sitt samhälle. Samma sak vid varje kris, oavsett om det stavas pandemi eller krig.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Här är siffror för Italien just nu.

Cases: 47,021
New cases: 5,986
Deaths: 4,032
New deaths: 627
% of deaths: 8.57%
Serious & Critical: 2,655
Recovered: 5,129

Hur tycker du att man ska beräkna dödligheten från dom här siffrorna?

Finns det något sätt att räkna så att det blir 1-2%?

Om man tar Deaths / (Deaths+Recovered) så blir det 44%.

Om man tar Deaths / Cases så blir det 8,5%.

Båda är missvisande IMO. Alla har inte fått en chans att tillfriskna ännu. Dom som just insjuknat kan ju vara döda inom två veckor. 44% borde vara för mycket och 8,5% borde vara för lite.

WHO angav dödligheten till 3,4% i slutet av februari, i huvudsak baserat på data från Kina.

Källor:
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Lätt. Du lägger på en nolla på "cases" för att få en bild närmare verkligheten.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det håller på att bli trasigt kan jag säga......
Hur vet du det? Källa?

Ser att du mest sitter här och deppar så skulle vilja upplysa dig om att vattnet i Venedig är numera helt kristall klart och att det simmar delfiner vid kajerna i Italien
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Nej var inte bitter. se bara till att vara ur vägen för de korthus som kommer att falla. Det är inte bara ett korthus som rasar snart. Det här blir inte vackert.

Jag håller mig ur vägen. Långt ur vägen.. Men jag blir rädd när jag ser hur många det är som kommer att dö för att de helt saknar överlevnadsinstinkt.. och en regering som bryr sig om sitt folk.

Konsekvenserna blir oöverskådliga..
Citera
2020-03-20, 23:43
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Bland människor över 60 tror jag också att fetma är mer utbrett. Däremot är jag inte säker på att färre etniska svenskar mellan 12-30 är feta än icke-etniska svenskar som tillhör samma åldersgrupp.

Fast unga invandrar tjejer brukar vara ganska så runda. Men det är ju många svenska med, så det jämnar nog ut sig. Men tror invandrare kan bli de stora förlorarna i längden. Dom har ju som många gånger påpekats av media sämre hälsa än den typiska svensken. är ligt, hur ofta ser man ett äldre invandrar par ute på promenad jämfört med ett svenskt par?
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Vad är det som gör det svårt för dig att tro siffrorna från Ryssland? Beror det på hur aftonbladets raportering kring Ryssland brukar se ut?

Jag har mycket mer tillit till nationen i öst än våran egen bananrepublik
Sverige är en potatismonarki. Men i övrigt sympatiserar jag med ditt inlägg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Nu är det såååå känsligt i Sverige att prata om etnicitet. Men borde inte om man räknar till procent mer invandrare bli svårt sjuka jämfört med den etniska svensken?? Tycker jag ser mer överviktiga kvinnor av afrikanskt,arabiskt och latinskt utseende jämfört med svensk i åldern 60 och upp?

Ser ALDRIG nån invandrarkvinna motionera när jag är ute och joggar, men alltid svensk gamla par. Många invandrare röker också som som fan.

I slutändan spelar det ingen roll vilken etnicitet du är ifrån eller vad inte. Har för mig att den vita folket blir mer smittsam än människor från tex. Afrika, Mellan Östen, Asian. Varför? Den oändliga, snabbmat, som de vita människorna förde sig själva för enbart njutningsändamål, under många decennier, har definitivt haft en påverkan på hur väl ditt kroppstillstånd är, strukturen hos dig. Dina gener.

Människor från tex. Afrika, Mellanöstern, stannar och äter samma mat dagligen. Medan Européerna/ Amerikanerna/Australierna älskar verkligen, verkligen, McDonald's, vilket skadar dina gener. Vilket gör att du har en bra, men sämre, immunförsvar än människor från tex. Afrika och Mellanöstern.

You are what you eat.

https://www.foxnews.com/health/nutrigenomics-harnessing-the-power-of-food-to-change-your-genes
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Nu är det såååå känsligt i Sverige att prata om etnicitet. Men borde inte om man räknar till procent mer invandrare bli svårt sjuka jämfört med den etniska svensken?? Tycker jag ser mer överviktiga kvinnor av afrikanskt,arabiskt och latinskt utseende jämfört med svensk i åldern 60 och upp?

Ser ALDRIG nån invandrarkvinna motionera när jag är ute och joggar, men alltid svensk gamla par. Många invandrare röker också som som fan.

Förvisso men hur mycket har den gruppen kontakt med överklass från Täby och Danderyd? Det var, som vi alla vet, den överklass som till största delen drog in smittan i Sverige.

Visst kommer den utländska gruppen också att smittas men jag misstänker att de inte ligger först i kedjan än så länge. Den gruppen består visserligen av en stor del iranier som säkerligen har varit i Iran och dragit hit smitta men kanske inte lika stor grupp som överklassgruppen.

Däremot kan man fundera på hur många iranskor som arbetar på äldreboenden? Bland överklassgruppen är det nog ett fåtal som arbetar på äldreboenden.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Hur är det moraliskt försvarbart att rädda en 85-åring som kanske har 3 år kvar att leva, bara för att h*n står före i kön, trots att det bakom honom står en 22-åring med 98 år kvar att leva?

Man räddar i det ena fallet 3 års liv och i det andra fallet 98 års liv. För att inte tala om effekterna för samhället!
Kanske för att 85-aringen levt ett långt och stävsamt liv och betalat in massor av skatt under bortåt 70 år? Nog vore det brutalt att alldeles på slutet strunta i att ge åldrigen den vård och omsorg som behövs.

Fast det är klart, småbarn är gulligare. (Antar du menade en 2-åring.) Är det gullighet som avgör?

Helst ska man inte behöva välja.
Citera
2020-03-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tycker att tråden kanske borde fokusera på vad som händer i Stockholm. Vi har 100 IVA-platser, 40 var fyllda idag med Corona-patienter fram till idag, och nu strömmar det in 20-30 per dygn de kommande dagarna.

Notera att detta är till en redan överfull sjukvård där dessa 100 IVA-platser var mer eller mindre redan fyllda.

På Aktuellt ikväll klockan 21 så frågade de: När tror ni att ni i Stockholm behöver börja sortera ut patienter, och välja vilka som får vård och vilka som lämnas att dö? Svaret: Denna helg

Förstår ni? Vi är inte ens i början av detta, och 2-3 veckor efter Italiens kollaps minst. Men redan börja sortera ut patienter att dö, denna helg!

Skulle du jätte gärna kunna länka till dit. Vill se på!
Citera
2020-03-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hoppas dom pumpar övriga fulla med Remdesivir åtminstone. Helst lite annat också, som Klorokinfosfat och Lopinavir. Men det är bara Remdesivir som fått godkänt här i Sverige mot Covid19...

Jag har kommit fram till att en blandning av ozon, vitamin c och Gammeldansk is dashit. Frisk direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in