2020-03-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Vad hände med inhyrda?

Jag är mest insatt i tjänstemannasidan, vet ej hur det är med inhyrda i produktion. På tjänstemannasidan ryker inhyrda konsulter i princip direkt, avtalen avslutas.
Citera
2020-03-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jävlar!! Till 30/6 alltså. Tre månader på lågfart i så fall. Det här är värre än jag trodde.

Tack för den prognosen iaf. De som gör prognoserna i de största svenska företagen har sällan fel.... tyvärr, kan man säga i det här fallet. Nu vet vi hur landet (och världen) ligger under våren och sommaren.

Varsågod. Det är ingen prognos, det är information som gick ut till de anställda idag. Men det är också beroende på vilken avdelning man jobbar på.

OBS: 30/6 på Volvo Cars, Volvo Group är permitteringen preliminärt 6 veckor (första veckan i maj) - men det kommer så klart förlängas om så behövs (alternativt att man börjar varsla).
Senast redigerad av Pardans 2020-03-20 kl. 22:45.
Citera
2020-03-20, 22:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hade det varit på grund av att man själv misskött sin ekonomi hade det varit som du säger. Men nu står den enskilde helt hjälplös eftersom hypokondriker har hypat ihjäl ett jävla influensavirus och stängt ner hela jävla ekonomin. Då ska inte folk gå från hus och hem, samhället ska gå ihop för att hjälpa alla.

Det finns så gott som ingen i landet som kan köpa sig ett hus utan att låna pengar.
Du resenerar helt ologiskt. För det första är Corona ingen hype, det är grym verklighet. Och för det andra, när ska folk lärsa sig förstå och hantera risker? Är det alltid vi som skött oss och inte tagit lån, utan varit sparsamma, skött våra jobb och våra företag som ska betala för er lyxkonsumenter? Jag har redan gjort det en gång på 90-talet. Det får vara nog nu!
Citera
2020-03-20, 22:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Det som sker nu ur ekonomisk synvinkel är en djupgående efterfrågekris med följande negativ spiral. Det kommer ju innebära att alla värden går ner, inklusive bostäder. Det kommer att ställa många som köpt dyrt med belånade medel i en situation där de får lämna sina bostäder, men ha kvar en del lån att betala.

Den motor som drivit upp alla värden i samhället kommer att gå i en mycket lägre takt. Det leder till att den ekonomiska tillväxten kommer att gå mycket långsammare framöver. Det som tappats i värde under de senaste veckorna kommer inte att återtas förrän om fem år, i bästa fall.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-20 kl. 22:48.
Citera
2020-03-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pardans
Läget på Volvo Cars:
70% skall jobba 60% med 94% lön. 30% skall jobba 100%. Permitteringen beräknas pågå till 30/6.

På Volvo Group har jag hört av vänner att förhandlingarna inte klara än, men att alla permitteras med 92,5 % lön - inte bestämt än om man ska jobba 0, 20, 40 eller 60 % av ordinarie tid. Inte bestämt än hur länge permitteringen pågår, minst 6 veckor vad mina vänner tror.

Vart har du fått uppgifterna på VCC ifrån?

Den procentuella fördelningen lär också skilja mellan tjänstemän och golvet. Det skiljer sig redan från 26/3 ju.
Från 26/3 är 100% borta från produktion, medan 60% är igång hos tjänstemän.
Citera
2020-03-20, 23:01
Medlem
Rookie81s avatar
När dammet har lagt sig ska ni se att den som utbildat sig i "Mångfald och intersektionalitet" formligen håvar in stålarna.
Citera
2020-03-20, 23:02
Medlem
Denna tråd är riktigt, riktigt mörk. Jisses vad skraj man blir när man läser vad alla tror ska hända!

Är det verkligen så allvarligt? Om två-fem månader har vi säkert ett vaccin. Eller så kommer säkert viruset att avta i intensitet. Kan inte de flesta företagen hålla ut till, t.ex, sista maj i år?

Säg att vi är i "lock down" hela april och hela maj, vad är det som säger att vi inte bara kan hoppa på banan igen och fortsätta som innan? Visst fick vissa glasstånd och smårestauranger stänga ner (men tillsvidare avlönas av staten, så de fortsätter ju att existera) under tiden, men med de massiva stödpaketen borde väl den svenska ekonomin klara sig ett bra tag?

Börsens svängningar är bara osäkerhet och hysteri och behöver inte reflektera ekonomin i stort, just nu i detta läge.
Citera
2020-03-20, 23:02
Medlem
Citat:
Varsågod. Det är ingen prognos, det är information som gick ut till de anställda idag. Men det är också beroende på vilken avdelning man jobbar på.

OBS: 30/6 på Volvo Cars, Volvo Group är permitteringen preliminärt 6 veckor (första veckan i maj) - men det kommer så klart förlängas om så behövs (alternativt att man börjar varsla).

Ok, prognos var fel ord att använda, men de som fattar de här besluten baserar det på något. Deras experter ser framför sig att fordonsindustrin går på ungefär halvfart fram till semestern tolkar jag det som.
Citera
2020-03-20, 23:04
Medlem
-Lock-up snarast innan det blir anarki.
Citera
2020-03-20, 23:09
Medlem
Citat:

Citat:
Ok, prognos var fel ord att använda, men de som fattar de här besluten baserar det på något. Deras experter ser framför sig att fordonsindustrin går på ungefär halvfart fram till semestern tolkar jag det som.

Jag jobbar nära VCC och har familjemedlemmar hyfsat högt upp på tjänstemannasidan på VCC.
Denna infon har inte nått någon av dem idag.

Skiljer det sig så mellan avdelningar?
Mail till anställda från självaste Samuelsson gick ut, med infon som nått media. Men inget mer.

Jag är tveksam om man bestämt att produktion ska ligga nere så länge. Som läget är nu kan det närapå skilja sig från vecka till vecka. Börjar Europa visa någon som helst positivitet och tillbakagång till normalitet kommande veckor kommer man knappast att köra på lågvarv till 30/6. Varje dag utan full produktion kostar många miljoner.
Det kommer såklart ta tid innan man kör på högvarv med treskift igen, men att man som det är nu har en bestämd plan för produktionen tre månader är inte troligt. Det kan lika gärna vara helt nedstängt i tre månader som det kan köras i bra takt om 1,5.
Senast redigerad av M.J.A 2020-03-20 kl. 23:12.
Citera
2020-03-20, 23:09
Medlem
Citat:

Inte meningen att racka ner på ditt ordval med "prognos", ber om ursäkt för det och jag förstår nu vad du menade med det. Ja, det är nog ett korrekt antagande; att fordonsindustrin kommer gå på ca halvfart till semestern. Även om Kina börjar öppna upp och leverera komponenter, så är många företag i Sverige (Europa) stängda plus att det tar ett tag att få hit komponenterna från Kina...
Citera
2020-03-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Ändå är det inte riktigt knivigt än. Om Sverige inför lock down, stänger skolorna etc. som många andra länder gör blir det än mer svettigt. Som det är nu bör väl svenska företag snarare ha en konkurrensfördel eftersom vårt samhälle inte är nedsläckt på samma sätt som övriga Europa.

Vi kommer släcka ner skolorna här i Sverige med, när dödstalen närmar sig flera hundra och övergår i tusental. Paniken kommer slå till, och skolorna kommer stänga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in