2020-03-20, 22:58
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är t.o.m. värre än så. I Italien nekas alla över 60 tillträde på akuten.

Det verkar som skidåkning och afterski är viktigare i Sverige än tramset ovan?

Än så länge ja...än så länge
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rsahemlig
Haha, va? Går inte att dra den slutsatsen.

Lol, hur vill du då tolka medeltal och meridiansiffror?

Optimistiskt, för just din åldersgrupp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag tror att Sverige kommer bli ett av de länder som kommer att ha en större andel avlidna i åldern 30-60år därför att vi ligger efter när det gäller antalet IVA och när det flödar över här hemma så beror det delvis på den slappa hanteringen av restriktioner från FHM.

Jag hoppas att jag har helt fel.

Nu kan jag inte garantera att jag läst rätt, men vad jag förstod, så är det extremt få fall som klarar sig ur respirator. I Italien var de förvånade att det knappt gick att rädda någon.
Alltså, hamnar man där, är det med största sannolikhet över.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag tror även att den sk medelhavsdieten är en riskfaktor som kan medföra en för tidig död.

Världens mest hälsosamma länder i rankad ordning:

Spanien.
Italien.
Island.
Japan.
Schweiz.
Sverige.
Australien.
Singapore.

Tror du är ute och cyklar nu va?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det beror ju egentligen på vad man ”mäter” i och hur. Smittade, tillfrisknade eller döda och dessa i relation till varandra?

Kollar just nu med ett halvt öga på ett TG Speciale, extrainsatt nyhetsmagasin. Det är inte bara dramatiska bilder man visar, det är intervjuer, reportage etc i programmen.
När man ser på deras program så förstår man samtidigt hur långt bort vi i Sverige är från dom, typ som en katastrof på en annan kontinent: det där händer där, inte här.
Det är krig därnere!

Det finns rent utav en del knäppskallar här som raljerar kring improduktiva multisjuka 85-åringar och bortslängda miljarder på 70-åringar. Tror inte ens nazisterna resonerade så (judefrågan var nåt helt annat). Även om jag har mina rötter inom vänstern, så tycker jag att det rationella tänkandet av äldre som förbrukade (sett i 5-årsplanens perspektiv) och klara för anstaltsförvaring andas kommunism.

Snart kommer du att bli varse om arbetslöshetssiffror på 20-40 % i västliga ekonomier.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vd-n-for-tredje-ap-fonden-inte-skadat-nagot-liknande-sedan-efterkrigstiden

Då blir nog tonen en annan.
Fast du verkar aningslös i dagsläget.
Citera
2020-03-20, 22:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Svenska staten tycker inte att vi tål sanningen. i början försökte man ljuga ihop en historia att COVID-19 bara var en influensa, sedan körde man med spåret att bara gamla dör som ändå skall dö.

Tycker att Kinesiska sjukan allt mer liknar spanska sjukan som härjade för exakt 100 år sedan.

På något sätt får jag det inte riktigt att gå ihop.

Budskapet är att dom som dör är multisjuka över 80.

Samtidigt införs mer eller mindre utegångsförbud i stora delar av Världen.

Stockholm ska isoleras från resten av Sverige.

Besluten om åtgärder tyder IMO på att dom som beslutar vet mer än vad dom berättar för oss.

Citera
2020-03-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vi håller redan på..Frugan har kört 70 timmars veckor som sjuksköterska,, Själv med byalaget med stöd till folket i byn..Frakt av varor..telefonsamtal till vården åt de gamla mm mm

Så de fega skitarna som sitter bakom gardinen med sina bunkrade skithusrullar bör ut och slita lite också..Ni är förmodligen redan smittade men ännu inte insjuknat..Smittan är ute i samhället på allvar och det går inte gömma sig bort från verkligheten..
Hahaha ja precis, Dessa högljudda som tror sig vara alfa men beter sig som beta.

OT men skönt att skriva av sig . .. . .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Den förpassades lika snabbt som budskapet att smittan inte sprider sig internt i landet, bara kommer med resenärer
samt att karantän och stänga ner landet, inte har någon effekt alls, tvärtom är det skadligt.

FHM har varit en katastrof sen dag 1, eländet måste läggas ner.
Tänk vad många biljoner svensk ekonomi hade sparat PÅ TEST OCH KARANTÄN AV ALLA INRESANDE. Nu ryker halva sveriges BNP under 6-12 mån i bästa fall.

Glöm inte att sätta alla i karantän som åker buss, spårvagn och tunnelbana.

Eller som suttit på en restaurang eller stått och pratat med någon.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Strategi?
Varför det var viktigt att följa beredskapsplanen istället för att krascha samhället på kort tid, skälen är garanterat inte ekonomiska, även om ett så normalt liv som möjligt kan hålla rädslan och paniken nere.
Citera
2020-03-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Stämmer siffrorna som vi får?
Hälften av de svårt sjuka i Sverige är under 65.

Hälften av de svårt sjuka i Frankrike är under 60.

Varför har det upprepats flera gånger att det är bara multisjuka över 80 som behöver oroa sig?
Är det för att lugna oroliga?
Nu är väl IOFS gränsen i varningarna sänkt till 70.

Varför talar man i Sverige om dödlighet på mellan 1 och 2 procent, när WHO säger 3,4%?

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Är det inte ganska svårt att beräkna dödligheten på ett så här tidigt stadium?

När pandemin är över så är det väl döda / (döda+tillfrisknade) som gäller?

Hur räknar man nu? döda / insjuknade?

Om det är så man räknar så blir det ju väldigt fel, i synnerhet om man är nära exponentiell tillväxt, med, som det är i en del länder, 30-60% ökning per dag. Om inkubationstiden är 4-14 dagar och mediantiden från insjuknande till död, för dom som dör, är 14 dagar?

Jag vet inte den senare uppgiften, men har fått intrycket att dom som dör oftast gör det efter en period av intensivvård.

Får vi rätt uppgifter, eller tål vi inte sanningen?

Vi tål sanningen.
Verkar som våra myndigheter inte gör det.

Sista stycket "major recommendations" avseende hur länderna ska agera var jobbigt att läsa. Vi har inte följt dessa rekommendationer.
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
På vilket sätt för det saker och ting värre för att man följer en väl genomtänkt plan menar du?
Tycker du Coronaviruset agerar så annorlunda än man kunnat förutse eller varför ska man fatta panikbeslut i all hast?

Visst att varje situation är unik och att viruset smittar ovanligt snabbt, men givet vad vi vet är. strategin given i mina, och förhoppningsvis de flestas ögon.

Vi ska se till att så få som möjligt inom riskgrupperna blir smittade då det är dessa som kommer kräva intensivvårdplatser i stor skala.

Om för många Svenssons blir smittade tynger det samhället och givetvis också vården, därför måste man fokusera masstesterna här, vi har sett hur fel det kan gå annars, i Italien.
Att försöka prata med dig är som att prata med ett barn.
Gör du dig dum med flit? Jag undrar verkligen på riktigt.
Sista jag skriver till dig nu sen slösar jag inte bort en sekund till på dig. Det finns ingen väl genomtänkt plan. Och det finns inte heller några masstester, och sist men inte minst så finns det ingenting som talar för att ni kommer kunna smitta så få som möjligt inom riskgrupperna.
Kan inte vara lätt att va så korkad som du. Eller så är det just vad det är höhö hakuna matta öhhh....
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
På något sätt får jag det inte riktigt att gå ihop.

Budskapet är att dom som dör är multisjuka över 80.

Samtidigt införs mer eller mindre utegångsförbud i stora delar av Världen.

Stockholm ska isoleras från resten av Sverige.

Besluten om åtgärder tyder IMO på att dom som beslutar vet mer än vad dom berättar för oss.

Dom vill inte "skapa panik".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in