2020-03-20, 22:55
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Känns inte som det är uppdaterat alls för sverige. O nya fall och 11 döda. Det är väl 16 döda nu sammalagt?
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
De flesta som dör är gamla och sjuka. Detta har de tryckt på. De har naturligtvis tonat ner det stora antalet i arbetsför ålder som hamnar på intensiven (och eventuellt får livslånga men). Man kan inte prata om sånt när målet är flockimmunitet.

Jag tror att Sverige kommer bli ett av de länder som kommer att ha en större andel avlidna i åldern 30-60år därför att vi ligger efter när det gäller antalet IVA och när det flödar över här hemma så beror det delvis på den slappa hanteringen av restriktioner från FHM.

Jag hoppas att jag har helt fel.
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Många verkar inte fatta att Kinesiska sjukan kommer att ta liv bland unga som gamla. Alltid intressant att träffa på en Flashbackare som dig Solo som fattar problematiken.

Tack, jag försöker vara realist. I en helt surealisstisk omvärld.
Citera
2020-03-20, 22:56
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
"Före detta statsepidemiologen: Vaccin det enda som kan stoppa smittan"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fore-detta-statsepidemiologen-vaccin-det-enda-som-kan-stoppa-smittan/

Flockimmunitet verkar vara ett historiskt ämne efter några dagar på högkanten.

Den förpassades lika snabbt som budskapet att smittan inte sprider sig internt i landet, bara kommer med resenärer
samt att karantän och stänga ner landet, inte har någon effekt alls, tvärtom är det skadligt.

FHM har varit en katastrof sen dag 1, eländet måste läggas ner.
Tänk vad många biljoner svensk ekonomi hade sparat PÅ TEST OCH KARANTÄN AV ALLA INRESANDE. Nu ryker halva sveriges BNP under 6-12 mån i bästa fall.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Japp. Det är många olyckliga faktorer som gjort Italien så extremt utsatt:

- Det hela började där. De hade ingen chans att reagera innan det var för sent.
- Viruset spred sig bland gamla och vårdpersonal.
- Italien har en av världens äldsta befolkning.
- Italienare röker i genomsnitt mer än de flesta i Europa.
- Den italienska kulturen är intim med kindpussar osv.
- Gamla lever tillsammans med yngre och inte på ålderdomshem.

osv osv osv
Jag tror även att den sk medelhavsdieten är en riskfaktor som kan medföra en för tidig död.
Citat:
Medelhavsdieten är en modern[1] diet typisk för länder vid Medelhavet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Medelhavsdiet
Citera
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Känns inte som det är uppdaterat alls för sverige. O nya fall och 11 döda. Det är väl 16 döda nu sammalagt?

17 döda just nu.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiemus
Alla som är intellektuellt inkapabla att kolla på simpel matte, det är ju ni som nu har förlorat på aktier, men framförallt fonder. Fattar inte hur ni kan fortsätta med era skitprognoser. Ni har ju haft fel gång på gång sedan januari och kallat detta för förkylning, pekat på influensans dödssiffror som kommer va ett skämt jämfört med detta i slutänden och sagt att Covid19 inte ens kommer att komma till Sverige osv. Men fakta visar att ni gång på gång har fel, alltså trollar ni bara och söker reaktioner eller är ni helt efterblivna?

För övrigt, jag är varken höger eller vänster, så kom inte med nå politiska jävla anklagelser. Detta handlar om människoliv, inte politik.

Dom är många. Och attackerar dig om du har någon teori eller fakta som låter farlig.
Vet inte om dom är betalda av staten eller tegnell men dom sitter dag ut och dag in och förkastar uppenbar fakta att Sverige misslyckats totalt..
Citera
Medlem
Buskalles avatar
Jag håller med om att högre krav på intelligens borde gälla för våra makthavare men problemet är tyvärr att det är mycket svårt att hitta de som har både hög iq i kombination med social förmåga rätta mig om jag har fel i detta ! Även om det står en massa negativa saker om tex Stefan löven så besitter han en mycket god förmåga att interagera med andra människor personligen tycker jag att Steffe är den sämsta statsministern i mannaminne men han är social även fast han är helt urblåst i sitt tänkande och hans debattförmåga är helt under all kritik. Jag har personligen jobbat med en del som förmodligen har riktigt hög iq men de har ändå fått gå pga av samarbetssvårigheter många är de stunder då jag mått riktigt illa av att ha dömt ut dem och de har fått foten men som jag sa förut så är det ofta omöjligt att samarbeta med dessa iq monster .

Bara några tankar hoppas ni har överseende :-)
mvh Buskalle
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
I Italien är det en hyfsad exponentiell ökning 400 i går 630 idag , ytterligare ett dygn 800- 900...

När planar det ut?

Kinesiska experter dömer ut Italiens åtgärder
Kinesiska experter på smittspridning är förfärade över vad de bevittnat under sitt besök i Italien.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-20/kinesiska-experter-domer-ut-italiens-atgarder

På en presskonferens i Milano i Lombardiet, landets värst utsatta region med över 2 500 döda, verkade Yang Huichuan närmast chockad över vad han sett.
– De allmänna kommunikationerna är fortfarande i gång, mycket folk rör sig på gatorna och på hotellen förekommer middagar och fester. Dessutom, i detta område där viruset slagits hårdast bär folk inte munskydd, sade han enligt den spanska tidningen El País korrespondent.

Edit: ju bra om Kina fattar att vi inte har så många munskydd i Europa för att produktionen ligger i Kina ...
Jo, kineserna sa tidigt så när de kom dit för stt hjälpa till, att Italien måste göra mer.
Italien är dock ingen diktatur och landet är avsevärt mindre till ytan än Kina och folk lever trängre.

Men jag förstår din poäng.
Citera
2020-03-20, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Sade det innan Sandelin, att allt är en bluff. Bara skojade såklart... ett litet infall... Men... det är något som inte stämmer i allt detta, vet inte vad... men det är en mycket påtaglig gut feeling man haft hela tiden...

Vem skulle vinna på denna absurda panik i västvärlden?

Så... Fick inget redigt svar i bruset, vad tror de mer begåvade i tråden?
Citera
Medlem
Av vilken anledning skulle FHM vilja mörka varför de inte testar vårdspersnal mm i Stockholm? För mig är det svårt att förstå vad skälet kan vara.

Om de öppet går ut med att det finns endast ett begränsat antal testkit, så är det ju mer förståligt varför de inte tester. Och det är väl så att förtroendet mot myndigheten inte skadas alltför mycket av det egentligen, då dessa kit köps in frrån utlandet.

Jag tror det finns andra anledninge de inte vill berätta. Kanske vill de att läkare och sjuksköterskor ska bli sjuka och skaffa immunitet. De vill inte testa personal för det kan leda till orolighet på avdelningen, eller att en midnre personalstyrka då folk kommer stanna hemma istället.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kollar just nu med ett halvt öga på ett TG Speciale, extrainsatt nyhetsmagasin. Det är inte bara dramatiska bilder man visar, det är intervjuer, reportage etc i programmen.
När man ser på deras program så förstår man samtidigt hur långt bort vi i Sverige är från dom, typ som en katastrof på en annan kontinent: det där händer där, inte här.
Det är krig därnere!

Jag sitter också och kollar på det (om det är det på Rai1 du menar), även om det laggar lite.

Jag vet, rätt markant skillnad i rapporteringen, trots att rubrikerna ändå är rätt feta här också.

Macron sa att "vi är i krig" åtminstone fyra gånger i sitt tal för nån dag sen:
Vi är i krig, ett hälsokrig naturligtvis. Vi kämpar inte mot en armé eller en annan nation, men fienden är där, osynlig, svårfångad och framåt. Och det kräver vår allmänna mobilisering. Vi är i krig. Alla regerings- och parlamentariska åtgärder måste nu fokuseras på att bekämpa epidemin, dag och natt. Ingenting ska avleda oss från det.
Sen Merkel i Tyskland:
Detta är på allvar. Ta det på allvar, ni också. Sedan tyska återföreningen, nej, sedan andra världskriget har det inte funnits någon utmaning för vårt land vid vilken vår gemensamma solidaritet varit så viktig.
Man vet att tyskarna tar det seriöst när det är den största utmaningen sen andra världskriget.

Kan också tilläggas att man i italiensk och nu också fransk TV alltid (åtminstone i princip alltid) observerar säkerhetsavståndet på minst en meter mellan alla som deltar i programmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in