Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Om det är så att man kvävs till döds, vid medvetande, så borde man väl få lindrande preparat t.ex morfin, lugnande, sömnmedel eller i värsta fall narkos. Att läkare bara skulle stå och titta på tror jag inte. I värsta fall kan man nog få en dos narkos så att man är helt borta sista stunden.
Det råkar vara olagligt. Men åtminstone när det gäller äldre som håller på att avlida, och en del cancerpatienter, så ignorerar läkare detta och ser till att döende som lider av kraftig ångest inte bara får ångestdämpande utan även en ordentlig dos morfin för att lindra ångesten. I sämsta fall lindras personens ångest. I bästa fall dör h*n (alltså om det handlar om obotlig sjukdom där bara lidande återstår). Eller så får patienter enorma doser opiater och blir tillsagda att äta så mycke de behöver för att inte känna ångest eller smärta, och meddelar att risk för överdos föreligger. Underförstått att patienten har valet att avsluta sitt liv smärtfritt och utan ångest. Om du drabbas obotlig cancer som åsamkar dig psykisk fysisk smärta bortom vårt förstånd så kommer du _I MINSTA FALL_ få sådana ordentliga doser morfin så att det inte bara tar bort din fysiska smärta utan även din psykiska. Cancer är ett underskattat sätt att dö på, tack vare den vård man får i livets slutskede.
Gällande Covid-19: I Italien så söver de ned patienterna, och rekommenderar det i kombination med paralysering. Att det inte förämrar överlevnadschanserna är för mig - som inte är anestesiolog men väl bevandrad inom ... jag tänker inte hänga ut mig själv men - lite svårt att förstå, men nu läste jag på och tydligen så har de använt sig av stimulerande preparat (t ex ungefär adrenalin så att du inte slutar andas) samtidigt som du sövs ned (när du ska paralyseras) med allt du kan tänka dig för att slippa smärta och ångest.
Det som oroar är väl att i USA har de redan brist på t ex propofol, som förvisso bör kunna ersättas med ketamin. I allt det här vansinnet så kommer nedstängningen av ekonomin förr eller senare leda till att de asiatiska länderna inte kan eller vill försörja resten av världen med mediciner.
Jag hoppas bara att du (eller jag - det är nog större sannolikhet) som ung prioriteras framför gamlingar om vi behöver intensivvårdas och det inte finns respiratorer åt alla..Annat vore vansinne.