2020-03-20, 22:30
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Nja jag hörde annorlunda idag på TV - det var brist på personal som kunde utföra och analysera tester
Tror lantbruksuniversitet eller något liknande skulle skifta om från djurtester till Coronatester nu för att lösa det
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Peak (eller picco på italienska) är ”toppen”, dvs när allt kulminerar och vänder. Sen behöver det väl inte röra sig om en enskild dag, utan torde vara en en period i det här sammanhanget.

Jag följer RAI (har 1 och 2, vill ha mer), och det är mycket om det typ hela dagarna (och in på natten). De har många program där man kan slänga in det och även ha det som tema (och plocka in annat emellanåt). Har väl droppat ett och annat därifrån.
Jag tycker de gör det jäkligt bra! De ställer också frågor som vår media inte gör ...
Italien har ju fortfarande accelererande siffror per dag. Både i antal smittade och döda. Detta är mycket oroväckande.

Om det blir ökande siffror i antalet smittade per dag i två veckor tills peaken kommer, enligt spådomen från denna Angelo Borrelli, så lär det bli ökande siffror i antalet döda per dag i tre veckor tills den peaken kommer.

Denna Borrelli kanske bara killgissar precis som Tegnell...

Bra att du har tillgång till info direkt från centrum av denna kris.
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-20 kl. 22:33.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nej precis, viruset fruktar inte oro. Det är alltid bäst att behålla lugnet i nödsituationer.

Kollade lite bilder från Latinamerika, där är man redan ordentligt skraja och munskydd verkar i princip obligatoriskt.

Tror Amerika kommer drabbas mycket hårt med flyktingströmmar och eventuellt inbördeskrig till följd.
Jo, men man ska inte förringa ett hot, och man måste ta människors rädsla på allvar.

Det sista låter dramatiskt.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Dette er oversikten fordelt på alder:

0-24 år: 2 pasienter
25-49: 9 pasienter
50-75: 18 pasienter
Over 75: 5 pasienter
26 av de innlagte pasientene med corona-smitte var menn, mens åtte pasienter var kvinner. 16 pasienter var koblet til respirator, viser tallene fra tirsdag.
vg.no

Visar den vilken ålder det är på de i respirator?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Den hade kommit ändå, luftslottet vi lever i är bortom allt sund förnuft. Jag är 650 000 back på 3 jävla veckor. VAKNA.

Om du talar börsen vilket jag antar du gör inte är i behov av pengarna imorgon är det ju inget att skrika över.
Värre är det med de miljontals familjer som har räkningar betala, som kräver en lön.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Extremt fel, ljug och fakenews av CityBangBang alltså.

Vilka de 16 till respirator är eller något om underliggande sjukdomar finns inte alltså.

Jag kan inte se att det finns några fake news, men det beror ju på vilka du tycker är yngre förstås!?
Citera
2020-03-20, 22:31
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
För det har du gjort..?
Jag har en uppfattning, ja.
Och jag är inte bekymrad över att Sverige gjort några större tavlor, ni inväntar vi stormen.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Efter en kraftig ökning av COVID-19-fall i Italien satte premiärminister Giuseppe Conte hela landet i LOCKDOWN förra veckan och begränsade resor, fritid, arbete, kyrktrafik och andra aspekter av livet för sina 60 miljoner medborgare

Frankrikes LOCKDOWN, meddelades denna måndag, det kan vara den största karantänen utanför Kina (landets befolkning är cirka 67 miljoner). Nästan hälften av Kinas befolkning - cirka 780 miljoner människor - befann sig under någon slags ssocial begränsning när det var som värst.

Den spanska regeringen beordrade sina 47 miljoner invånare att stanna i sina hem i minst 15 dagar, även om den perioden kunde förlängas, enligt The Washington Post. Ordern gör det möjligt för människor att lämna sina hem för arbete, banken, medicinska möten och köpa nödvändigheter.

Barer, restauranger och hotell är stängda över hela landet.

"Vi har bara ett mål, som är att besegra coronaviruset," sade den spanska premiärministern Pedro Sánchez i ett nationellt tal. "Vi är alla i samma lag."

Belgien är i LOCKDOWN från onsdag till och med minst 5 april

Invånarnas resor kommer att begränsas till "väsentliga" besök i stormarknader, apotek och banker eller i nödsituationer, sade premiärminister Sophie Wilmes vid en nyhetsmöte tisdag. Många butiker hade redan stängts som en isoleringsåtgärd.

Belgiens Brussels Airport avbryter också flyg från nästa lördag 21 mars till och med 19 april

Sverige tycker inte än att vi borde stänga skidfesten i Åre och om inte barer och krogar följer FHM råd så ska de ta tag i det minsann, nåväl jag tror att senast onsdag kommer grundskolor och dagis stänga när man har kartlagt behoven av barnpassning för arbetare inom kritiska samhällsfunktioner.

Det borde ta max 3 dagar att få en någorlunda koll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om det är så att man kvävs till döds, vid medvetande, så borde man väl få lindrande preparat t.ex morfin, lugnande, sömnmedel eller i värsta fall narkos. Att läkare bara skulle stå och titta på tror jag inte. I värsta fall kan man nog få en dos narkos så att man är helt borta sista stunden.

Det råkar vara olagligt. Men åtminstone när det gäller äldre som håller på att avlida, och en del cancerpatienter, så ignorerar läkare detta och ser till att döende som lider av kraftig ångest inte bara får ångestdämpande utan även en ordentlig dos morfin för att lindra ångesten. I sämsta fall lindras personens ångest. I bästa fall dör h*n (alltså om det handlar om obotlig sjukdom där bara lidande återstår). Eller så får patienter enorma doser opiater och blir tillsagda att äta så mycke de behöver för att inte känna ångest eller smärta, och meddelar att risk för överdos föreligger. Underförstått att patienten har valet att avsluta sitt liv smärtfritt och utan ångest. Om du drabbas obotlig cancer som åsamkar dig psykisk fysisk smärta bortom vårt förstånd så kommer du _I MINSTA FALL_ få sådana ordentliga doser morfin så att det inte bara tar bort din fysiska smärta utan även din psykiska. Cancer är ett underskattat sätt att dö på, tack vare den vård man får i livets slutskede.

Gällande Covid-19:
I Italien så söver de ned patienterna, och rekommenderar det i kombination med paralysering. Att det inte förämrar överlevnadschanserna är för mig - som inte är anestesiolog men väl bevandrad inom ... jag tänker inte hänga ut mig själv men - lite svårt att förstå, men nu läste jag på och tydligen så har de använt sig av stimulerande preparat (t ex ungefär adrenalin så att du inte slutar andas) samtidigt som du sövs ned (när du ska paralyseras) med allt du kan tänka dig för att slippa smärta och ångest.

Det som oroar är väl att i USA har de redan brist på t ex propofol, som förvisso bör kunna ersättas med ketamin. I allt det här vansinnet så kommer nedstängningen av ekonomin förr eller senare leda till att de asiatiska länderna inte kan eller vill försörja resten av världen med mediciner.

Jag hoppas bara att du (eller jag - det är nog större sannolikhet) som ung prioriteras framför gamlingar om vi behöver intensivvårdas och det inte finns respiratorer åt alla..Annat vore vansinne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Men det är ju en sanning med modifikation.
Att de inte testar alla som är misstänkta fall, ja.
Att de inte testar dem som direkt arbetar med smittade och misstänkt smittade har de inte sagt något om vad jag vet.
Det har mumlats om det. Inget klart besked, är det brist eller ej. Om inte - varför masstestas inte personal?
Citera
2020-03-20, 22:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Rekord i döda i Italien detta dygn - Sverige har nått till 16 sammanlagt. Finns det några siffror på hur många det är i hela världen som dör varje dygn? Om så hur många dog detta dygn? Till sist hur många i hela världen har hittills dött av detta C19?
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-03-20, 22:32
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
https://www.worldometers.info/
Tack så mycket vilken bra sida - FB är en guldgruva! Fast jag hittade (än så länge) ingen dag för dag rapport angående dödsfall i olika länder och i hela världen vilket var lite synd - kanske kommer eller så var det jag som var för snabb hit och tacka dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in