2020-03-20, 22:27
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
De flaggar för kris. Vilket land gör inte det?
Det var inte min fråga dock. Vad de flaggar för.

Min fru är akutsjuksköterska på ett av landets största sjukhus, som du säkert läst om du läst mina tidigare inlägg, så din ”läkarvän” behöver du inte dra till med. Jag får daglig förstahandsinfo.
Det är allvarligt, i synnerhet i Sthlm. Dock inte i närheten av detsamma i övriga landet, där jag och frugan befinner oss.
Min fru har behandlat coronasmittade flera gånger denna veckan men har som du säger inte blivit testad själv. Hon uppvisar dock inga symptom på något och om så sker ska hon då i så fall bli testad. Huruvida det beror på bristen på test vet jag ej.
Skyddskläder är en bristvara dock. Helt riktigt.
Läkare ringer in till patienter på avdelningar för att inte ”slösa” på sjuksköterskors utrustning.

Orimligheten jag påtalat i konsekvenserna saknar fortfarande motstycke.
Hur mycket ska världen stå tillbaka för att i synnerhet 70+ ska klara sig?
I Sverige dör över 100 000 personer i alla åldrar av olika orsaker årligen. Många barn. Många tusen äldre i influensa.

Då så, då vet du också vad som är på gång. Nu bor jag i en av våra stora städer och är där jag har kontakter. Och de uppgifter jag får gör gällande att läget är akut i våra två största städer redan nu, särskilt i Stockholm. Och det har som sagt knappt börjat.
Okej, då har ni några extra kit där då kanske. Det är gott om sjuk vårdpersonal hemma som inte får test då det är sådan brist. Har även rapporterats i media.

Nej, det är inte orimligt. Det orimliga var att beredskapen var så dålig och att responsen var så oerhört tafatt och långsam. Som jag sa, i Lombardiet handlar det inte längre om 70+, de får definitivt ingen respirator längre. Korridor och lugnande i bästa fall. Det är vad som sker när vi inte tar det på allvar och försöker leva på som vanligt. Vilket givetvis leder till dödsfall av annat i förlängningen också. Hade beredskapen varit bättre, som i Sydkorea, hade fler proaktiva åtgärder implementerats i tid, då hade vi haft en bättre chans. Just nu är Sverige ett av de länder jag tror kan komma att få det värst av alla.Många tusen äldre i influensa är att ta i, det är inte alltid det ens uppgår till 1000 på en säsong, extrema år typ det dubbla. Italien snittar ca 17000 döda i influensa per säsong, i hela landet. De dödssiffror vi ser därifrån nu kommer främst från tre regioner, eller ja främst en t o m. Men nästan alla är från tre. Där det alltså dött över 4000 på en månad. Och hälften av de som behövt intensivvård i Sverige hittills är under 65.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag har försökt förklara det för någon i mitt tidigare inlägg. Bra att du också poängterar det.

Dödsantalet är egentligen helt irrelevant i sammanhanget då det här bara är första vågen än så länge. Vänta bara tills våg 2 och eventuellt 3 kommer, vilket kommer garanterat att inträffa. Har vi otur kommer då risken att insjunkna även för alla yngre vara detsamma som de äldre, och säkert även dödligheten högre.

För övrigt, det man med all säkerhet kan göra är att man kan jämföra dödligheten med spanska sjukan som låg på 2.5 %, men ni som tonar ned detta katastrofala virus är så dumma att ni inte kan tänka längre än näsan räcker.

Det dog 647 människor under ETT dygn i Italien igår. Ett dygn. Folk dör som flugor, 16 % av alla som är på intensiven i USA är mellan 20-50 år. Folk dör som flugor att det inte ens finns plats längre i krematorierna och likbilar åker konstant fram och tillbaka i landet.

En ny depression tillsammans med hyperinflation är bara grädde på moset.

Idioter, det är inte bara "en förkylning". Folk drabbas av en sån svår lunginflammation som gör att deras lungor kollapsar.

Detta är bara början och det kommer att eskalera ännu mer inom de närmsta månaderna, vänta bara. Det här är riktigt, riktigt illa men folk är som dumma får. Dags att vakna upp till verkligheten.
Senast redigerad av testingxrat3d 2020-03-20 kl. 22:31.
Citera
Medlem
Kan hela mänskligheten gå under av detta tro?
Citera
2020-03-20, 22:28
Medlem
Rookie81s avatar
Läste just en lista på yrken i samhällsviktiga funktioner som måste uppfyllas vid kris. Jag hade svårt att nämna ett yrke som INTE innefattades i den listan. Hmmm...har vi också här svårt när man ska "ställa grupper mot varandra"? Känns i min mening som en särtypiskt kvinnlig egenskap. Inte ens i tider av kris vill man trampa någon på tårna.

Vi behöver en gråhårig 60+ gubbe med rejäl pondus som ger order och pekar med hela handen. Det ser just nu ut som en fotbollsträning för sjuåringar där 40-åriga kvinnor delat in truppen i djurnamn, typ vargen och björnen, för att 1-5 kan få de i grupp 5 att känna sig mindre värda.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Vad är det för en godtycklig siffra? Är de 61-64 med underliggande sjukdomar eller 15-35 med god hälsa?

Här är media bara till besvär med sina vinklade nyheter.

Det spelar ingen roll. Om det är osannolikt statistiskt att folk under 65 år sällan behöver intesivvård och sällan dör så är det anmärkningsvärt att hälften är just under 65.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinterfjord
Priset på mat bör gå upp snart. Alla restaurangmåltider kommer att ätas hemma, kanske alla skolmåltider. Matbutikerna kommer att bli kroniskt tomma medans restaruang/skol-grossisterna går i konkurs då det inte kommer fler ordrar. Samtidigt kommer folk att få pengar insatta på kontot, ekvationen går inte ihop. Detta innebär att AT och hans chef får rätt om skolstängningar för att hålla grossisterna levande, men genom att de är var dumma i huvet från början. Men det är en ickefråga eftersom ingen kommer att skicka barnen till skolan om folk blir sjuka av det.

Brist på jordbruksvaror från lock-down länder kommer att göda inflationen. Samma krig om import/export-ordrar som det är med munskydd nu kommer att hända med jordbruksprodukterna snart eftersom Europa inte har börjat skörda än. Exportförbuden sprider sig till fler varor.

Kan hända. Men för att det ska hända krävs det att dagens läge urartar och pågår länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinterfjord
Priset på mat bör gå upp snart. Alla restaurangmåltider kommer att ätas hemma, kanske alla skolmåltider. Matbutikerna kommer att bli kroniskt tomma medans restaruang/skol-grossisterna går i konkurs då det inte kommer fler ordrar.

Var tror du maten i skolarna och på restaurantarne kommer från?

Det er trolig samme ställe, om de säljs i affären eller på restauranten er samma sak for grossisten og bönderna.

Varutransport är inte i lock-down, och kommer trolig aldri bli det, risken er nästen noll för smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Regeringen har själva gått ut med att anledningen till att de inte testar alla är på grund av att det råder brist på testkit.

Men det är ju en sanning med modifikation.
Att de inte testar alla som är misstänkta fall, ja.
Att de inte testar dem som direkt arbetar med smittade och misstänkt smittade har de inte sagt något om vad jag vet.
Citera
2020-03-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Nej jag var i Lidingö. Tror att jag blev smittad av en gammal dam.
Underbart. Pandemin startade inte i Wuhan på en djurmarknad, utan aven gammal dam på Lidingö. Stoppa pressarna!!!’
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Jag tror att jag är den första som har blivit smittad av Corona viruset.

I höstas, början av November drabbades jag av kraftig influensa. Hostade i flera veckor. Hade först feber. Sen hosta hela tiden.

Läkaren sa att det var virus.

Idag är jag frisk. Har inte sedan dess blivit sjuk. Så jag är immun.

Kommer förmodligen inom ett år test som kollar förekomsten av antikroppar som kan indikera om du gått igenom coronan (gissar många är väldigt intresserad av veta). Tvivlar dock skarpt att så är fallet, finns rätt många virus där ute. Såvida du inte var i wuhan i anslutnin till det så är det nog rätt uteslutet.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Att det går å skrive samma sak på norsk, er öppenbart, men det ville vært langt mer upopulært.
Mens andre land stenger ned, og ofrer økonomien for å redde liv, så er svenske politikere, media og mange på dette forumet, mer opptatt av økonomi enn liv.

Det finnes usympatiske idioter i alle land, men Sverige ser ut til å ha langt flere av de, selv om det givetvis ikke gjelder alle.
Sveriges styrning gör vad man tror är bäst för landet i dessa tider, andra länder likadant.

Förhållandena kan skilja något men vad som är bäst får vi invänta facit på.

I min mening är det mesta som behövs göras gjort, allteftersom tiden förflyter tar vi till fler åtgärder som anses gynnade.
Citera
2020-03-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
De som ligger på mage har inte så många dagar kvar tyvärr, 1-7 dar skulle jag säga. De man ser som sitter upp är rätt hårt medtagna redan, de som är flippar måste vara ännu värre gångna, de rör sig knappt.

Vad som slår mig mest från liveleak filmen och den snällare som tv kanalerna kör är hur mänskliga och ensamma alla är. Lätt att se ett nummer som växer, men alla har släktingar som hänger utanför förtvivlade, och där inne dör de sakta en efter en i öde sängar bortselekterade i triage.

Sjukvården ser inte ut att kunna göra så mycket, handlar om palliativ vård bara, förmodligen varför alla där är så mentalt förstörda.

Vad är det för film ni pratar om?

Fö. Nån som hört nåt mer om viruset i Iltaien om det skulle vara ”elakare” än i Kina. Finns ju många lyxlirare runt Como sjön, hann de fly tro? Även Garda sjön undras hur det går där (lombardiet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in