Citat:
De flaggar för kris. Vilket land gör inte det?
Det var inte min fråga dock. Vad de flaggar för.
Min fru är akutsjuksköterska på ett av landets största sjukhus, som du säkert läst om du läst mina tidigare inlägg, så din ”läkarvän” behöver du inte dra till med. Jag får daglig förstahandsinfo.
Det är allvarligt, i synnerhet i Sthlm. Dock inte i närheten av detsamma i övriga landet, där jag och frugan befinner oss.
Min fru har behandlat coronasmittade flera gånger denna veckan men har som du säger inte blivit testad själv. Hon uppvisar dock inga symptom på något och om så sker ska hon då i så fall bli testad. Huruvida det beror på bristen på test vet jag ej.
Skyddskläder är en bristvara dock. Helt riktigt.
Läkare ringer in till patienter på avdelningar för att inte ”slösa” på sjuksköterskors utrustning.
Orimligheten jag påtalat i konsekvenserna saknar fortfarande motstycke.
Hur mycket ska världen stå tillbaka för att i synnerhet 70+ ska klara sig?
I Sverige dör över 100 000 personer i alla åldrar av olika orsaker årligen. Många barn. Många tusen äldre i influensa.
Det var inte min fråga dock. Vad de flaggar för.
Min fru är akutsjuksköterska på ett av landets största sjukhus, som du säkert läst om du läst mina tidigare inlägg, så din ”läkarvän” behöver du inte dra till med. Jag får daglig förstahandsinfo.
Det är allvarligt, i synnerhet i Sthlm. Dock inte i närheten av detsamma i övriga landet, där jag och frugan befinner oss.
Min fru har behandlat coronasmittade flera gånger denna veckan men har som du säger inte blivit testad själv. Hon uppvisar dock inga symptom på något och om så sker ska hon då i så fall bli testad. Huruvida det beror på bristen på test vet jag ej.
Skyddskläder är en bristvara dock. Helt riktigt.
Läkare ringer in till patienter på avdelningar för att inte ”slösa” på sjuksköterskors utrustning.
Orimligheten jag påtalat i konsekvenserna saknar fortfarande motstycke.
Hur mycket ska världen stå tillbaka för att i synnerhet 70+ ska klara sig?
I Sverige dör över 100 000 personer i alla åldrar av olika orsaker årligen. Många barn. Många tusen äldre i influensa.
Då så, då vet du också vad som är på gång. Nu bor jag i en av våra stora städer och är där jag har kontakter. Och de uppgifter jag får gör gällande att läget är akut i våra två största städer redan nu, särskilt i Stockholm. Och det har som sagt knappt börjat.
Okej, då har ni några extra kit där då kanske. Det är gott om sjuk vårdpersonal hemma som inte får test då det är sådan brist. Har även rapporterats i media.
Nej, det är inte orimligt. Det orimliga var att beredskapen var så dålig och att responsen var så oerhört tafatt och långsam. Som jag sa, i Lombardiet handlar det inte längre om 70+, de får definitivt ingen respirator längre. Korridor och lugnande i bästa fall. Det är vad som sker när vi inte tar det på allvar och försöker leva på som vanligt. Vilket givetvis leder till dödsfall av annat i förlängningen också. Hade beredskapen varit bättre, som i Sydkorea, hade fler proaktiva åtgärder implementerats i tid, då hade vi haft en bättre chans. Just nu är Sverige ett av de länder jag tror kan komma att få det värst av alla.Många tusen äldre i influensa är att ta i, det är inte alltid det ens uppgår till 1000 på en säsong, extrema år typ det dubbla. Italien snittar ca 17000 döda i influensa per säsong, i hela landet. De dödssiffror vi ser därifrån nu kommer främst från tre regioner, eller ja främst en t o m. Men nästan alla är från tre. Där det alltså dött över 4000 på en månad. Och hälften av de som behövt intensivvård i Sverige hittills är under 65.