2020-03-20, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Tänk om du hade varit den allsmäktiga, då hade vi inte behövt att bry oss om den övriga expertisen i resten av VÄRLDEN.
Är det inte dags att du taggar ner?

Taggar ner i vad?

Det är just expertisen i resten av världen som flaggar för en mer eller mindre humanitär katastrof. Inte pga viruset, utan pga de ekonomiska tragedierna miljontals familjer drabbas av.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Efter en kraftig ökning av COVID-19-fall i Italien satte premiärminister Giuseppe Conte hela landet i LOCKDOWN förra veckan och begränsade resor, fritid, arbete, kyrktrafik och andra aspekter av livet för sina 60 miljoner medborgare

Frankrikes LOCKDOWN, meddelades denna måndag, det kan vara den största karantänen utanför Kina (landets befolkning är cirka 67 miljoner). Nästan hälften av Kinas befolkning - cirka 780 miljoner människor - befann sig under någon slags ssocial begränsning när det var som värst.

Den spanska regeringen beordrade sina 47 miljoner invånare att stanna i sina hem i minst 15 dagar, även om den perioden kunde förlängas, enligt The Washington Post. Ordern gör det möjligt för människor att lämna sina hem för arbete, banken, medicinska möten och köpa nödvändigheter.

Barer, restauranger och hotell är stängda över hela landet.

"Vi har bara ett mål, som är att besegra coronaviruset," sade den spanska premiärministern Pedro Sánchez i ett nationellt tal. "Vi är alla i samma lag."

Belgien är i LOCKDOWN från onsdag till och med minst 5 april

Invånarnas resor kommer att begränsas till "väsentliga" besök i stormarknader, apotek och banker eller i nödsituationer, sade premiärminister Sophie Wilmes vid en nyhetsmöte tisdag. Många butiker hade redan stängts som en isoleringsåtgärd.

Belgiens Brussels Airport avbryter också flyg från nästa lördag 21 mars till och med 19 april
Citera
Medlem
knasen79s avatar
Det var visserligen Kinesiska matmarknader som låg bakom spridningen av viruset, men samhällskollapsen kan vi tacka äldre vita rökande män för.

Dags nu att politikerna tillsammans med intelligentian tar sitt förnuft till fånga och låter det naturliga urvalet ha sin gång istället för att offra friska framtida generationer.
Citera
2020-03-20, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tro mig, kolla på spanska sjukan. LOCKDOWN är enda sättet. Det är för såna här händelser du betalar skatt. Stanna hemma, staten tar hand om dig. Allt löser sig.. Men STANNA HEMMA!

Men glöm inte att skaffa en pistol och en kalashnikov innan du barrikaderar dig.

När du kommer ut igen så har nedstängningen av samhället skapat en brutal massarbetslöshet (20-40 %) och i spåren av denna en fasansfull kriminalitet.

Då är det inte ett litet ofarligt virus som hotar dig - utan rånmördare.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Att man låter svenska turister åka till Åre på After Ski, kan det vara att man tycker det är positivt att unga friska får det här viruset och blir sjuka så flockimmuniteten kan uppnås lite effektivare?

Det är ju inte direkt några riskgrupper som är med i sådana konstellationer.

Ja väldigt positivt att de smittas och sedan tar med sig smittan till sina respektive län i Sverige, helt underbart..
Citera
Medlem
solo-112s avatar
I Sverige är alla så söndercurlade så de tror inte att någonting ont kan hända dem.

Det blir ett tufft uppvaknande till en ny verklighet, för dem som pga. skills, får en ny chans.

På något sätt är den här Pandemin ändå både symtomatisk och reflekterande..

Min dotter sa, " men jag vill ju bara gå och köpa godis, -" dem är väl inte smittade.."

En generation som levt i bomull...

Jag skäms..
Citera
Medlem
När stänger Västtrafik, Öresundståg, SJ och MTRX osv ned? Kommer det att ske?
Citera
2020-03-20, 22:21
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vad vill den gamle egentligen, vilken värld vill han se? Om han fick bestämma?

Jag tror inte han är intreserad av hur den ser ut, tror snarare drivkraften är att han vill äga den.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ska vi gissa på bankjudarna? Löfven hostade ju upp 500 miljarder till dem förra veckan och samma visa över hela västvärlden.

Hörde också att svenska staten vädjar att bankerna skall använda gåvan rätt, ni måste ta samhällsansvar med den gåva svenska staten gett er...

ja du... Det...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Sverige har 2,2 intensivvårdsplatser på 1000 invånare. Tyskland har 8,8 intensivvårdsplatser på 1000 invånare. Och dessutom en förövrigt bättre krisberedskap.
Ja det förklarar ju en del!
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImperatorMartell
Ja, självklart förstår jag det.

Hur är det moraliskt försvarbart att rädda en 85-åring som kanske har 3 år kvar att leva, bara för att h*n står före i kön, trots att det bakom honom står en 22-åring med 98 år kvar att leva?

Man räddar i det ena fallet 3 års liv och i det andra fallet 98 års liv. För att inte tala om effekterna för samhället!

Men sluta fjolla. Det är väl ingen som tagit skada av att gå arbetslös ett tag. Speciellt inte en person under 30 år. När det här är över kommer samhället att skrika efter arbetskraft. Det bevisar bara att du levt i en skyddad verkstad och aldrig varit arbetslös eller riskerat otrygghet eller dålig ekonomi. Det kanske är dags att växa upp nu. Ingen under 40 år i Sverige har upplevt en riktig lågkonjunktur. Det är nog unikt för hela världen men här har man kunnat glida runt på räkmacka de senaste 20 åren utan avbrott. Fantastiskt.
Citera
Medlem
Jag tror att jag är den första som har blivit smittad av Corona viruset.

I höstas, början av November drabbades jag av kraftig influensa. Hostade i flera veckor. Hade först feber. Sen hosta hela tiden.

Läkaren sa att det var virus.

Idag är jag frisk. Har inte sedan dess blivit sjuk. Så jag är immun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in