2020-03-20, 21:59
Avslutad
Tjena! Jag har ett par frågor som jag vill ställa angående a-traktorer. Det är så att sonen har fyllt 15 och han vill absolut ha en a traktor. Då tänkte jag att det blir perfekt eftersom jag har en helt fungerande volvo 740 som bara står. Han vill att den ska se ut så lik ut som en vanlig volvo 740 som möjligt. Därför undrar jag hur man på bästa lagliga sätt kan göra om en volvo 740 till en a traktor för att den ska bli så lik orginalet som möjligt.Jag är inte så kunnig men jag kan definitivt lägga både tid och pengar på den.

*Måste bilen vara kapad?
*måste man ha en såndär låda baktill?
*kan bilen vara helt okapad med en vanlig fungerande bagagelucka?
*hur gör man för att hastigheten ska spärras?
*måste man sänka varvtalet på bilen eller får de gå som en vanlig bil?
*hur funkar växlarna?
*får baksätet användas eller måste man ha en mellanvägg?
*vad behövs i övrigt för att en bilen ska kunna transformeras till en atraktor?
*Några papper man måste skriva under?
*övrigt

tack på förhand
mvh Oscar!
Citera
2020-03-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezema
Tjena! Jag har ett par frågor som jag vill ställa angående a-traktorer. Det är så att sonen har fyllt 15 och han vill absolut ha en a traktor. Då tänkte jag att det blir perfekt eftersom jag har en helt fungerande volvo 740 som bara står. Han vill att den ska se ut så lik ut som en vanlig volvo 740 som möjligt. Därför undrar jag hur man på bästa lagliga sätt kan göra om en volvo 740 till en a traktor för att den ska bli så lik orginalet som möjligt.Jag är inte så kunnig men jag kan definitivt lägga både tid och pengar på den.

*Måste bilen vara kapad?
*hur funkar växlarna?
*övrigt

tack på förhand
mvh Oscar!
Finns kanske lite att läsa på denna länk: https://www.bilprovningen.se/vara-tjanster/registreringsbesiktning/a-traktor.html
Citera
2020-03-20, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Little-bone
Finns kanske lite att läsa på denna länk: https://www.bilprovningen.se/vara-tjanster/registreringsbesiktning/a-traktor.html

det verkar vara informativt men det svarar inte riktigt på alla mina frågor :/

Tack för svaret!
Mvh Oscar!
Citera
2020-03-21, 00:27
Medlem
Angående utväxlingen säger lagen:
- Hastigheten får var högst 30 km/h
- Vid 2/3 av det varvtal där motorn ger högst effekt får hastigheten vara max 10 km/h. Har du en B230F i 740:n är maxeffekten 116 hk vid 5600 rpm. Med andra ord säger lagen att motorn ska varva ca 3700 varv i 10 km/h, vilket självfallet är helt orimligt om man vill ha någon form av komfort. En del kör såhär, men absolut inget att rekommendera, vare sig för motorn, bränsleekonomin eller sin egen psykologiska hälsa.

Det många gör är att man behåller den främre växellådan, och monterar en extra, bakre växellåda (oftast Volvo M40) som är spärrad till 1:a och 4:e växeln. Då uppfyller man varvtalskraven med 1:an i på den bakre växellådan. På 4:an är utväxlingen 1:1, dvs oförändrad. Självfallet går det mer än 30 km/h. Detta fixar man med en elektronisk hastighetsregulator som bryter tändningen vid 30 km/h. Sedan är det bara att köra som en vanlig bil, den bakre lådan ligger konstant i 4:an och den främre använder du som vanligt. Dock blir ju 4:an och 5:an ganska meningslösa.

Finns färdiga "byggsatser" för att få det hyfsat bra med dubbla lådor, dock behöver du ju själv ordna en M40 samt kortad kardan.

Sen tycker jag du bör fundera en extra gång innan ni sätter vinkelslipen i en 740 förutsatt att den är i fint skick, fina exemplar börjar stiga i värde och om några år kan de säkerligen vara värda ganska mycket pengar.
Citera
2020-03-21, 01:12
Medlem
Kloges avatar
Är viktfördelningen minst 60% på drivhjulen behövs inget flak. Då har man helt enkelt hällt i cement i skuffen för att öka vikten på bakhjulen
Citera
2020-03-21, 01:15
Medlem
Kloges avatar
Som tidigare nämnts, en fin 740 börjar bli ovanliga. Här är en v70 atraktor istället

https://www.blocket.se/annons/blekinge/volvo_v70_fas_2_a_traktor/88973202
Citera
2020-03-21, 01:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Angående utväxlingen säger lagen:
- Hastigheten får var högst 30 km/h
- Vid 2/3 av det varvtal där motorn ger högst effekt får hastigheten vara max 10 km/h. Har du en B230F i 740:n är maxeffekten 116 hk vid 5600 rpm. Med andra ord säger lagen att motorn ska varva ca 3700 varv i 10 km/h, vilket självfallet är helt orimligt om man vill ha någon form av komfort. En del kör såhär, men absolut inget att rekommendera, vare sig för motorn, bränsleekonomin eller sin egen psykologiska hälsa.

Det många gör är att man behåller den främre växellådan, och monterar en extra, bakre växellåda (oftast Volvo M40) som är spärrad till 1:a och 4:e växeln. Då uppfyller man varvtalskraven med 1:an i på den bakre växellådan. På 4:an är utväxlingen 1:1, dvs oförändrad. Självfallet går det mer än 30 km/h. Detta fixar man med en elektronisk hastighetsregulator som bryter tändningen vid 30 km/h. Sedan är det bara att köra som en vanlig bil, den bakre lådan ligger konstant i 4:an och den främre använder du som vanligt. Dock blir ju 4:an och 5:an ganska meningslösa.

Finns färdiga "byggsatser" för att få det hyfsat bra med dubbla lådor, dock behöver du ju själv ordna en M40 samt kortad kardan.

Sen tycker jag du bör fundera en extra gång innan ni sätter vinkelslipen i en 740 förutsatt att den är i fint skick, fina exemplar börjar stiga i värde och om några år kan de säkerligen vara värda ganska mycket pengar.

Så om jag förståt rätt krävs det bara för att den ska bli laglig att den kör 30mkh med hjälp utav en elektronisk hastighets reglator? Men för komfortens skull så borde man ha dubbla lådor. Det är alltså MÖJLIGT att köra med EN låda? Det där med att den borde vara helt okpad. Går det att slippa göra en låda och förstöra orginallooken genom attt fördela vikten rätt?

Mvh Oscar
Citera
2020-03-21, 01:54
Medlem
Kloges avatar
Nej den måste göra max 10km/h på 2/3 av maxvarv, därav dubbla lådor. Men som länken jag skickade tidigare så kan man få dispens med automatlåda så då behövs inte en extra växellåda.

Ja 60% vikt på drivhjulen
Citera
2020-03-21, 15:36
Medlem
Citat:
Så om jag förståt rätt krävs det bara för att den ska bli laglig att den kör 30mkh med hjälp utav en elektronisk hastighets reglator? Men för komfortens skull så borde man ha dubbla lådor. Det är alltså MÖJLIGT att köra med EN låda? Det där med att den borde vara helt okpad. Går det att slippa göra en låda och förstöra orginallooken genom attt fördela vikten rätt?

Mvh Oscar

Som sagt måste du du ha dubbla lådor för att uppfylla kravet om varvtal på lägsta växeln. Jag är inte helt säker på hur viktfördelningen är på en 740, men de är ju kända för att vara lätta i baken. En 940 TURBO har 54/46 i jämförelse.

Med betong i skuffen kommer den bli låg bak, men det går ju att kompensera genom att byta till lämpliga fjädrar, alternativt montera nivåregleringsdämpare (fanns som tillval, går fortfarande att köpa nya. Har det på min S90, fungerar prima när man drar släp eller lastar tungt).
Citera
2020-03-21, 18:51
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:

*Måste bilen vara kapad?
*hur funkar växlarna?
*övrigt

tack på förhand
mvh Oscar!

Den måste vara kapad i hytten för att inte kunna transportera mer än 2 personer. Går inte heller att ta bort sätet bak eftersom du inte får ha lastutrymme i den för gods. Utan kupén måste kapas. Sedan måste där till en balja bak.

Sedan måste massa papper fyllas i på besiktningen, samt att man ofta går igenom själva ombyggnationen. Sedan måste du ha lite intyg från Volvo där låda och motoreffekt är specad. Bättre du köper en befintlig bil. Du kommer inte kunna köra runt med en "vanlig" 740. Den kommer se ut som en traktor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in