Citat:
Ursprungligen postat av
sanne
Nej det finns i vårdens arbetssätt att sortera ut patienter som inte kan tänkas vara betjänta av intubering. Ju närmare det kommer en själv, desto mer liv kommer det bli.
Tänk 300 unga + 3000 gamla (som inte behöver intensivvård, utan bara blivit försämrad av viruset), och sjukvården går på knäna. Beräkna den ekonomin, och alla som står utanför sjukhuset och skriker att ge min anhöriga vård. Du tror inte att folk kommer sitta stilla och tänka Jaja min son, han är 50 år, han har ändå levt ett bra liv, han kan de sortera bort?
Ja, självklart förstår jag det.
Men... det är inte anhöriga som bestämmer. Det är myndigheter (FHM? Socialstyrelsen?) och i slutändan Riksdag/Regering som kan avgöra något sådant.
OM vi måste prioritera eller se en massa unga friska människor dö, med alltifrån 40-100 år kvar att leva (dagens 20-åringar kan säkerligen bli betydligt äldre än 120 men whatever), kommer vi då välja att inte prioritera?
Majoriteten hade såklart föredragit en prioritering, oavsett hur grymt det verkar ... alltså, visst, alla har föräldrar, men de flesta har också antingen barn eller garanterat sig själva och sin framtid.
Hur är det moraliskt försvarbart att rädda en 85-åring som kanske har 3 år kvar att leva, bara för att h*n står före i kön, trots att det bakom honom står en 22-åring med 98 år kvar att leva?
Man räddar i det ena fallet 3 års liv och i det andra fallet 98 års liv. För att inte tala om effekterna för samhället!