2020-03-20, 21:50
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Du har väldigt fel, det drabbar många yngre också såsom i Norge där riktigt unga i tjugoårsåldern ligger inne på intensiven nu och det utan underliggande sjukdom.. vänta tills om några veckor när det blir vanligt att folk rapporterar om andningsbesvär och inte är över 69

Det går inte att få strutsar att förstå. De har för liten hjärna..
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImperatorMartell
Inte hela världen. Däremot din del av världen + Kina/Sydkorea.

Ja, det är värre än vad svenska medier vill få det att framstå som. Av goda skäl.
Sverige gör inte detta för att "de" vill se till att ekonomin inte kraschar totalt, vilket den redan är på väg att göra. För UTAN EKONOMI = INGEN SJUKVÅRD.

Det fanns en tid då vi kunde ha stoppat smittan utan att ekonomin skulle riskera att krascha, men folk brydde sig inte då och regeringen gjorde inte det som krävdes. Det skulle ha varit lätt. Men det är för sent.

Får du svårt att andas är det inte mild hypokondri. Förövrigt: om du dör av Covid-19, så dör du genom att det blir svårare att svårare att andas eftersom dina lungor ger efter bit för bit, och om du återhämtar dig har du permanenta skador på lungorna, och skulle du dö sker det genom att du kvävs till döds, vid medvetande. Har du otur så ligger du paralyserad (det ökar dina överlevnadschanser men måste vara fruktansvärt plågsamt, psykiskt) när du kvävs till döds.... drunknar på land.

Varför skriver jag detta? För att du
1) Är ung och risken för ovanstående är väldigt låg för dig personligen.
2) För att du ska ta detta på allvar och se till att inte bli smittad så att du överlever.

Om det är så att man kvävs till döds, vid medvetande, så borde man väl få lindrande preparat t.ex morfin, lugnande, sömnmedel eller i värsta fall narkos. Att läkare bara skulle stå och titta på tror jag inte. I värsta fall kan man nog få en dos narkos så att man är helt borta sista stunden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Du har väldigt fel, det drabbar många yngre också såsom i Norge där riktigt unga i tjugoårsåldern ligger inne på intensiven nu och det utan underliggande sjukdom.. vänta tills om några veckor när det blir vanligt att folk rapporterar om andningsbesvär och inte är över 69

Vart kan vi läsa om de många yngre i Norge utan underliggande sjukdomar? Var?!

SJÄLVKLART kommer någon tiondels promille som drabbas av corona som ung att råka illa ut. Precis som i alla sjukdomar. Ingen hymlar med det.
Det här saknar fortfarande proportioner. Fullständigt. Det drabbar fortfarande i 99,9% äldre med underliggande sjukdomar.
Citera
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Hur många dödar vanlig influensa normalt i Italien då? Knappast bara 240. I Sverige alone dör över 1000 människor i influensa årligen.

Rätt siffra för döda i säsongsinfluensan 2019-2020 är 65 personer.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Exakt.
Hade det handlat om barn, unga, friska och framtidens stöttepelare hade jag förstått proportionerna. Då hade inga val funnits.
I bara Sverige dör nära 100 000 personer om året. Vem beklagar deras bortgång? Varför gör inte statsministern det som han gör med dem som dör nu?

Det här saknar motstycke, och som sagt, hur mycket ska jorden stå tillbaka i att människor över 70 med underliggande sjukdomar dör? Det är orimligt och det börjar bli riktigt jävla allvarligt. Om två veckor är som sagt inte dödsfallen intressant längre. Det kommer inte stå överst på löpsedlarna. Det kommer vara de ekonomiska tragedierna som kommer att förstöra många miljoner familjer världen över.

Jag hoppas och tror att ju längre lock-down pågår så kommer fler och fler att protestera.

Det här är ohållbart på längre sikt.

Italien kommer att öppna upp sig i April någongång.
Citera
2020-03-20, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det är bra. Skiten ska kollapsa. Moder jord har bestämt det. Om det inte blir Corona, blir det ett ännu värre virus. Se världen brinna.

Du har varken ett jobb, en familj eller en ambition av något av det förmodar jag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej det finns i vårdens arbetssätt att sortera ut patienter som inte kan tänkas vara betjänta av intubering. Ju närmare det kommer en själv, desto mer liv kommer det bli.

Tänk 300 unga + 3000 gamla (som inte behöver intensivvård, utan bara blivit försämrad av viruset), och sjukvården går på knäna. Beräkna den ekonomin, och alla som står utanför sjukhuset och skriker att ge min anhöriga vård. Du tror inte att folk kommer sitta stilla och tänka Jaja min son, han är 50 år, han har ändå levt ett bra liv, han kan de sortera bort?
Ja, självklart förstår jag det.

Men... det är inte anhöriga som bestämmer. Det är myndigheter (FHM? Socialstyrelsen?) och i slutändan Riksdag/Regering som kan avgöra något sådant.

OM vi måste prioritera eller se en massa unga friska människor dö, med alltifrån 40-100 år kvar att leva (dagens 20-åringar kan säkerligen bli betydligt äldre än 120 men whatever), kommer vi då välja att inte prioritera?

Majoriteten hade såklart föredragit en prioritering, oavsett hur grymt det verkar ... alltså, visst, alla har föräldrar, men de flesta har också antingen barn eller garanterat sig själva och sin framtid.

Hur är det moraliskt försvarbart att rädda en 85-åring som kanske har 3 år kvar att leva, bara för att h*n står före i kön, trots att det bakom honom står en 22-åring med 98 år kvar att leva?

Man räddar i det ena fallet 3 års liv och i det andra fallet 98 års liv. För att inte tala om effekterna för samhället!
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg tror jeg har forklaringen. De liker eventuelt å vise seg frem på fotografier? Se det fetade:

Du har nog rätt. Det beteendet gör att smittspridningen ökar som den gör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
En del underliggande sjukdomar (autoimmuna sjukdomar) kräver långa utredningar. Därför kan det vara så att de unga som ligger inne på intensiven har underliggande sjukdomar som de inte är medvetna om.

Jag kan meddela att andningsbesvär, räknas som mild sjukdom när det gäller Corona
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Ett av dom stora problemen med detta virus verkar vara att när det väl fått fäste i ett land och "rotat" sig så verkar det vara jävligt knepigt att "städa" bort det

Ja, det er sånn virus funker, så det er ikke så jævlig mystisk.

Virus bor inni mennesker og så blir de veldig mange og så hopper de inn i flere mennesker og så bor de der også, så det er ikke noe som bare forsvinner av seg selv som feks en storm, for det er jo et værfenomen som beveger seg raskt over landet.
Citera
2020-03-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Statsministern höll pressträff – för barnen

Varför stänger vi inte skolorna i Sverige frågar en unge. Löfven: Vi är beredda att stänga skolorna om det behövs, men vi är inte där än. Vilken bra statsminister vi har i Sverige. Man känner ju sig trygg. Och kom ihåg: Det är inte i skolor som smittan sprids" ( Vi såg det inte komma. )

Han får väl snart göra en pudel inför de kloke gossen. -Jag erkänner ... (mummel)...att jag har varit naivare än en femteklassare.
Citera
2020-03-20, 21:53
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Exakt.
Hade det handlat om barn, unga, friska och framtidens stöttepelare hade jag förstått proportionerna. Då hade inga val funnits.
I bara Sverige dör nära 100 000 personer om året. Vem beklagar deras bortgång? Varför gör inte statsministern det som han gör med dem som dör nu?

Det här saknar motstycke, och som sagt, hur mycket ska jorden stå tillbaka i att människor över 70 med underliggande sjukdomar dör? Det är orimligt och det börjar bli riktigt jävla allvarligt. Om två veckor är som sagt inte dödsfallen intressant längre. Det kommer inte stå överst på löpsedlarna. Det kommer vara de ekonomiska tragedierna som kommer att förstöra många miljoner familjer världen över.

Jo, det kommer de. Lombardiet stängde för drygt 2 veckor sedan. Vad är rubrikerna därifrån nu tycker du? Att multisjuka 70+-are dör och företagen har det svårt? Eller är det att ingen över 60 längre får respirator, att folk skickas iväg till andra delar av landet, militärkolonner med kistor för masskremering anorstädes och ständigt ökande dödstal? Vad ser du mest? Det är vad vi kommer se här också.

Därmed inte sagt att vi ska stänga ner allt. Det kan vi liksom inte. Även italienarna jobbar ännu. Men att fortsätta att bagatellisera detta, ännu, är helt sanlöst. Jag fattar om du har svårt att ta in det som händer, men ge fan i att bagatellisera. Sjukvården i Italien är redan i katastrof, och då har ändå i princip bara tre regioner drabbats i någon större skala. Bara en storstad. Försök fatta avd som håller på att hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in