Citat:
Ursprungligen postat av
ImperatorMartell
Nej. Många vill stoppa viruset till vilket pris som helst.
Jag vill det som är bäst för nationen och Europa.
Hade de som dött primärt varit unga, arbetsföra människor eller särskilt unga, fertila kvinnor (är viktigare att skydda än alla andra grupper, förutom barn), så hade jag svarat "väldigt mycket".
Men: vad gör det oss, som folk, om ja, säg några hundra tusen, för att ta i, gamlingar dog (eftersom vi skulle sätta in resurserna på alla, men först och främst yngre)? Vi kommer förr eller senare behöva prioritera men något säger mig att vi inte kommer göra det utan att "allas lika värde" kommer gälla och att man kommer ge äldre samma förutsättningar som yngre att få vård. Vad tror ni?
Det fanns en tid då vi kunde ha stoppat skiten utan enorma samhällelliga kostnader. Den tiden är förbi. Låt smittan härja fritt och gör en ny budget med mångfaldigade resurser till sjukvården. Bygg nya, enkla sjukhus som bara tar emot Covid-19-patienter. Köp respiratorer. Syrgas.
Och låt samhället tuffa på.
Det hade varit bäst för landet i längden.
Nej det finns i vårdens arbetssätt att sortera ut patienter som inte kan tänkas vara betjänta av intubering. Ju närmare det kommer en själv, desto mer liv kommer det bli.
Tänk 300 unga + 3000 gamla (som inte behöver intensivvård, utan bara blivit försämrad av viruset), och sjukvården går på knäna. Beräkna den ekonomin, och alla som står utanför sjukhuset och skriker att
ge min anhöriga vård. Du tror inte att folk kommer sitta stilla och tänka
Jaja min son, han är 50 år, han har ändå levt ett bra liv, han kan de sortera bort?