2020-03-20, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Om vi kör lite betting här då.. antalet döda i morgon!?

Italien ca 750-800 döda
Spanien ca 300
Iran en bit över 200 döda (och de kör ändå med mörkertal)
Frankrike straks över 100
USA ca 45-50
UK ca 60
Nederländerna över 60, kanske 70..
Belgien ca 30 + -
Schweits ca 20
Tyskland omkring 25-26
Sverige ca 5 till
Norge 2

Tror UK har 300 och Sverige 30.
Citera
2020-03-20, 20:06
Medlem
Larasofts avatar
Jag undrar hur situationen hade varit om de som kommit hem från Italien hade rekommenderats att vara i 14 dagars karantän oavsett symtom. När det begav sig.
Citera
2020-03-20, 20:07
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det går inte att stoppa smittan utan bara försöka få den lite utbredd över tid så den inte får en topp som belastar vår urusla sjukvård på U-landsnivå.

Det går fortfarande att göra åtgärder men av någon jävla anledning så väljer staten att inte agera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Flockimmunitet är en flummig teori, ingen strategi. En strategi är välplanerad där man beaktar hur det påverkar olika aktörer. Tyvärr så är FHM helt fel ute om de tror att flockimmunitet kommer vara effektivt i längden. Möjligtvis ekonomiskt, men inte när det kommer till antalet smittade och antalet döda.
Flockimmunitet skulle innebära många döda britter, varpå britterna ändrade sin strategi.
Om man verkligen isolerar alla äldre och riskgrupper så kan man uppnå immunitet bland de andra som samtidigt håller igång samhället. Sen kommer ett vaccin.
Men jag vet inte vad man har för strategi just nu.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Alla håller inte med dig, bland annat den här univeristetsprofessorn i virologi.

Omni citat;

Belgisk expert: Våra skolor borde aldrig ha stängts
Det var ett dåligt beslut att till stor del stänga de belgiska skolorna för att hejda spridningen av det nya coronavirsuet. Det anser Marc Van Ranst, universitetsprofessor, virolog och en av cheferna på Belgiens motsvarighet till Folkhälsoinstitutet, skriver SvD.

– De borde inte ha stängts. Där valde politikerna att inte lyssna på vetenskapsmännen, säger Van Ranst i en intervju med Het Laatste Nieuws.

Hans kollega Steven Van Gucht håller med och motiverar bland annat åsikten med att barn och unga som smittas bidrar till att bygga upp en såkallad gruppimmunitet, och att de om de smittas nu är immuna nästa gång viruset slår till.

Det är inte osannolikt att media släpper fram fler kloka gubbar och kärringar i etern vad det lider.

Stå på Dig Tegnell.
Det är detta som kommer komma fram mer och mer allteftersom veckorna lider.

Vissa länder har ignorerat sina experter, precis som en majoritet på Flashback också skulle göra, det var lätt att ta det första steget men nu..

Är konsekvenserna dessa att det inte går att backa fast man märker att besluten var felaktiga.

Detta beror på att dessa ledare har velat visa sig starka och handlingskraftiga och deras agerande har naturligtvis till en början enat folket bra, på bekostnad av länder som följer sin beredskapsplan tyvärr.

Att dessa ledare skulle backa i efterhand skulle signalera en extrem osäkerhet så man kommer garanterat trycka gasen i botten på väg in i tegelvägggen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Uteserveringarna öppnade en vecka tidigare än vanligt i Göteborg. Är stolt över att folk valt och trotsa psykosen över detta och går ut och stödjer vår stad. Åt helvete med er som vill skicka tillbaka oss till stenåldern ekonomiskt.

Så vi blir rika om vi går hem till andra och dricker öl samt äter mat? Det är det du säger.
I så fall är din rekommendation att vi springer runt hos andra för att världen ska få en ekonomiskt uppsving. Att ingen har tänkt på den geniala metoden...särskilt konstigt att ingen har tänkt på det i dessa tider.

Nåja, det delas som bekant ut ett ekonomipris till Alfred Nobels minne i december. Vem vet, du kanske blir nominerad?
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loveitornot
Det som är bra är att läsa blogg och andra nyhets kanaler.Idag från en intervju av skynews visa det sig at 50/50 ligga på intensiv vård i Italien. De har 800 intensiv platser i jämförelse till 250 platser i HELA sverige efter utökning. De säger " om vi visste om detta hade vi stängt ner hela samhället. Dessa 50 % delas mellan de över 60 och UNDER 60 år gammal och även helt friska.Skadan är redan gjort i Sverige. Alla har varit och handlat/ bunkrat senaste veckan. Av dessa är en stor del nu smittade som inte hade tänkte på skydd.Allt finns att läsa och förstå.
250 IVA platser i Sverige? Vi har väl 500 ordinarie och sedan har vi möjlighet till utökning till närapå det dubbla..
Citera
2020-03-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag undrar hur situationen hade varit om de som kommit hem från Italien hade rekommenderats att vara i 14 dagars karantän oavsett symtom. När det begav sig.

Troligen bättre i dagsläget
Citera
2020-03-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, det är ju närmast självklart att de öppnar skolorna igen, man börjar inse vilken skada man åsamkar samhället och befolkningen när man fattar populistisk beslut istället för att lyssna på experter istället för "experter".

Det är näringslivets maktelit och sociopater som vill köra business as usual. De skiter i riskgrupper och även barn i riskgrupper. Pengarna före humanism och folket. Vi måste stänga skolorna. Slå ihop en klass i varje skola för barn till samhällsviktiga föräldrar. Förskoleklass till och med nian, som man gjorde förr i glesbygden. Funkade då, funkar nu.
Citera
2020-03-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Jag har skitsvårt att hänga med på detta, varför stänger hela världen ner utom sverige? Jag lider av en mild grad hypokondri så jag läser överallt om detta.

Det här verkar var ganska mycket värre än vad svenska medier vill få det att framstå
. Sedan fattar jag verkligen inte varför i helvete man inte stänger ner skidorterna och iaf de större städerna helt ett tag.

Jag får svårt att andas av detta
Inte hela världen. Däremot din del av världen + Kina/Sydkorea.

Ja, det är värre än vad svenska medier vill få det att framstå som. Av goda skäl.
Sverige gör inte detta för att "de" vill se till att ekonomin inte kraschar totalt, vilket den redan är på väg att göra. För UTAN EKONOMI = INGEN SJUKVÅRD.

Det fanns en tid då vi kunde ha stoppat smittan utan att ekonomin skulle riskera att krascha, men folk brydde sig inte då och regeringen gjorde inte det som krävdes. Det skulle ha varit lätt. Men det är för sent.

Får du svårt att andas är det inte mild hypokondri. Förövrigt: om du dör av Covid-19, så dör du genom att det blir svårare att svårare att andas eftersom dina lungor ger efter bit för bit, och om du återhämtar dig har du permanenta skador på lungorna, och skulle du dö sker det genom att du kvävs till döds, vid medvetande. Har du otur så ligger du paralyserad (det ökar dina överlevnadschanser men måste vara fruktansvärt plågsamt, psykiskt) när du kvävs till döds.... drunknar på land.

Varför skriver jag detta? För att du
1) Är ung och risken för ovanstående är väldigt låg för dig personligen.
2) För att du ska ta detta på allvar och se till att inte bli smittad så att du överlever.
Citera
2020-03-20, 20:10
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Hur ser det ut i större städer, är gatorna mer folktomma än förut? Jag märker ingen skillnad i min lilla stad, folk i alla åldrar trängs i affärerna. Såg idag några som använde handsprit direkt de kom ut från hissen, annars är allt som vanligt här.
Citera
2020-03-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
statistik är en svår konst med vilken den drivne kan bevisa det hen vill. Att jämföra äpplen och päron är en del av detta.

Jo, men vi hade stabsläge på SÖS redan INNAN Covid. Sjukvården har slimmats till max enligt någon jäkla just-in-time-filosofi. Cyniskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in