Citat:
Ursprungligen postat av
ArganaS
Jag har skitsvårt att hänga med på detta, varför stänger hela världen ner utom sverige? Jag lider av en mild grad hypokondri så jag läser överallt om detta.
Det här verkar var ganska mycket värre än vad svenska medier vill få det att framstå. Sedan fattar jag verkligen inte varför i helvete man inte stänger ner skidorterna och iaf de större städerna helt ett tag.
Jag får svårt att andas av detta
Inte hela världen. Däremot din del av världen + Kina/Sydkorea.
Ja, det är värre än vad svenska medier vill få det att framstå som. Av goda skäl.
Sverige gör inte detta för att "de" vill se till att ekonomin inte kraschar totalt, vilket den redan är på väg att göra. För
UTAN EKONOMI = INGEN SJUKVÅRD.
Det fanns en tid då vi kunde ha stoppat smittan utan att ekonomin skulle riskera att krascha, men folk brydde sig inte då och regeringen gjorde inte det som krävdes. Det skulle ha varit lätt. Men det är för sent.
Får du svårt att andas är det inte mild hypokondri. Förövrigt: om du dör av Covid-19, så dör du genom att det blir svårare att svårare att andas eftersom dina lungor ger efter bit för bit, och om du återhämtar dig har du permanenta skador på lungorna, och skulle du dö sker det genom att du kvävs till döds, vid medvetande. Har du otur så ligger du paralyserad (det ökar dina överlevnadschanser men måste vara fruktansvärt plågsamt, psykiskt) när du kvävs till döds.... drunknar på land.
Varför skriver jag detta? För att du
1) Är ung och risken för ovanstående är väldigt låg för dig personligen.
2) För att du ska ta detta på allvar och se till att inte bli smittad så att du överlever.