2020-03-20, 19:44
Medlem
Ratis avatar
Har verkligen EU inga befogenheter att ta Sverige i örat i en sån här situation? Kanske till och med tvångsförvalta hela landet åt oss.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Färre dödsfall och allvarligt svårt sjuka i slutändan naturligtvis. Länderna som greps av panik blir hårt straffade om några veckor.

Bullshit. Du vet inte vad fan du pratar om. Att stänga skolor, stänga gränser, begränsa eventemang till 10 personer har effekt om du bryr dig om att minska antalet smittade och antalet dödsfall. Vilken idiot som helst fattar detta. De lögner du sprider är bullshit av den värsta sorten.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja. Om två-tre veckor börjar skogsarbetarsäsongen i södra halvan av Sverige. Då kommer det komma tusentals skogsplantörer och röjare från öststaterna. Och efter det säsongsarbetarna inom trädgårdsnäringarna.
Varför kan inte arbetslösa migranter som redan finns i Sveirge göra dessa jobb i stället för att gå på bidrag? Snabbutbildning vore möjligt. Skulle ju också vara bra för folkhälsan, då smittrisken blir mindre, då de redan finns i landet.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Från 44 till 177?

Nej?

Det steg till 177 varav 33 dödsfall idag. Viss skillnad.

40 dödsfall idag skriver dom på Daily mail. Men ja, jag missförstod rubriken å det grövsta.
Citera
2020-03-20, 19:45
Medlem
iwannabeurdogs avatar
Tydligen så tycker Erik på SVT att det katolska kyrkan har att säga är viktigt....

Citat:
Katolska kyrkan har garanterat syndernas förlåtelse - under särskilda förutsättningar - för alla som smittats av det nya coronaviruset, rapporterar nyhetsbyrån AFP.
Det nya dekretet från Vatikanen inkluderar även sjukvårdspersonal samt de som som ber för dessas välmående.

SVT · Erik Wikén
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Jimmie Åkesson uttalade sig redan för en vecka sen att man borde stänga alla skolorna och vidhåller vid det. https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/jimmie-akesson-man-borde-stanga-skolorna-i-sverige/

Han är politiker och ingen smittskyddsexpert. Kommer inte ge något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Tar emot för dem att inte låta folket göra som de vill, inkräktar på individens frihet och många människor kan bli kränkta.

Jättebebisarna borde inte åka skidor i Åre, men ingen vågar säga detta till jättebebisarna, istället svamlat fhm om att MAN BORDE FRÅGA SIG OM MAN VERKLIGEN SKA RESA TILL ÅRE
Jättebebisarna frågar sig, och svarar sig: ja jag vill åka skidor i Åre, jag känner mig frisk och är värd en semester!
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har verkligen EU inga befogenheter att ta Sverige i örat i en sån här situation? Kanske till och med tvångsförvalta hela landet åt oss.
EU kan inte göra ett skit. EU är historiens största papperstiger. Som snart säckar ihop, bör tilläggas.
Citera
2020-03-20, 19:46
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Ja vår regering samt hälsomyndigheten bevisar verkligen att de som arbetar är slammet som ingen annan vill ha!!
Deras vision om hur vi klarar av detta är rent skamligt!!
Det absolut i särklass bästa sättet att mota tjuren i grind, är att just mota tjuren i grind.
Stäng ner Sverige i 3-4 veckor.
Endast livsuppehållande funktioner är igång. Larvet de styrande säger om att ex.vis sjukvårdspersonal mm "också behöver barnvakt" är inte sant.
Oftast arbetar inte båda föräldrarna inom sjukvården. Att mobilisera hjälp med barnen kan inte vara en knepig ekvation.
Nu går ungar (även till smittade) till skolan. -"känner de sej dåliga, ska de stanna hemma"..
Har man blivit smittad märker man det ibland efter någon vecka. Vissa barn kanske knappt får symtom..
De kan smitta många personer innan de själva blir sjuka..
Nä varför ska Sverige alltid utmärka sej som korkade..???
Dina uttalanden är ju löjeväckande. Vad tror du 2-3 veckor skulle kunna påverka. För dig beredd på att stänga ner 2-3 månader när det väl sker.

Kina börjar få sitt under kontroll och öppna upp så smått men minsta lilla snedsteg så är det tillbaka till fullständig karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati

Du vill alltså att EU skall ta över nationen Sverige?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror Norge kom igång ganska nyligen med sitt stora testande. Vi får väl avvakta ett par dagar. Men redan idag var en intressant dag - norge rapporterade 0 döda och sverige 5.

Men det bygger ju förstås på att norge följer upp de som testar positivt med effektiv isolering. Jag hoppas Norge även har resurser till smittspårning.

Jaha, jag tyckte att jag läste här tidigare idag att Norge kom igång tidigare än Sverige, och av den anledningen är Norge bäst i klassen och Tegnell en idiot, men jag kan såklart minnas fel.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror Norge kom igång ganska nyligen med sitt stora testande. Vi får väl avvakta ett par dagar. Men redan idag var en intressant dag - norge rapporterade 0 döda och sverige 5.

Men det bygger ju förstås på att norge följer upp de som testar positivt med effektiv isolering. Jag hoppas Norge även har resurser till smittspårning.

Jaha, jag tyckte att jag läste här tidigare idag att Norge kom igång tidigare än Sverige, och av den anledningen är Norge bäst i klassen och Tegnell en idiot, men jag kan såklart minnas fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in