2020-03-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Som jag tydligt skrev utgick exemplet från att man mätte vinkeln mellan linan och stolpen och det är inte en rät vinkel, men ändå lyckas du medvetet missförstå
Vinkeln mellan linan och stolpen i exemplet förändras inte för att stolpen förflyttas från en platt yta till en sfär eller en grop det är positionen där linan träffar marken som förändras...
Varför förändras inte vinkeln?
Citera
2020-03-20, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det är vårdagsjämning. Ut och mät plattskallar!
Vad ska vi mäta?
Citera
2020-03-20, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Som sagt, jag diskuterar inte våra observationer av Polaris på en sfärisk jord.
Jag diskuterar hur observationen fungerar på en platt jord.

Och eftersom jag (och vetenskapen) inte kan förklara observationen på en platt jord så har vi ett evidens för att jorden inte är platt.

Vill du inte förklara varför du anser att detta inte är ett bevis så slipper du såklart. Förstår bara inte varför du fortsätter tjafsa om det när du uppenbarligen inte vill diskutera själva sakfrågan. Det blir liksom inte ett ogiltigt bevis bara för att du tramsar.
Vad är det som inte går att förklara?
Citera
2020-03-20, 16:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Höjde över horisonten i förhållande till avståndet från nordpolen.
Det blir två olika resultat om jorden är platt eller sfärisk.
Det som stämmer med observation är enligt den sfäriska modellen.
Citera
2020-03-20, 16:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad ska vi mäta?
Att solens skenbara rörelse är en spikrakt linje från öst till väst.
Om solen cirkulerar över en plan yta skulle den alltid röra sig i en båge.
Citera
2020-03-20, 16:53
Medlem
Citat:

Nu håller du på att tramsar igen.
Du vet mycket väl vad vi pratar om och jorden blir inte platt bara för att du spelar dum.

Det går inte att förklara polstjärnans höjd över horisonten om jorden är platt.
Citera
2020-03-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Om jorden är platt kan det inte vara några problem med att mäta vinkeln mot en TV-satellit från flera punkter och eftersom det blir för invecklat för dig att relatera till både en platt och en sfärisk modell så gör jag det enklare för dig.

I slutet av detta inlägg är en fråga i fet text. Svara endast på den och utgå enbart från platt jord.
Förklara inte vad som är fel med globjordsmodellen. Bekymra dig inte om sfäriska trianglar, rätvinkliga trianglar, beräkning av höjd osv.

Fokusera enbart på en platt jord och vinkeln till en TV-sändare i skyn i förhållande till lodlinjen:
Rikta en parabol mot en och samma TV-sändare i skyn från Kiruna, Östersund och Malmö.
Alla tre paraboler är riktade nu mot samma punkt i skyn och avståndet mellan orterna är känt.
Mät vinkeln mellan lodlinjen och parabolen på vardera ort (använd lodlinjen eftersom den inte påverkas inte av att marken eventuellt lutar just på mätplatsen)
Om jorden är platt är det inte några som helst problem att rita en modell med skalenliga avstånd mellan orterna och från varje ort dra en linje upp mot skyn enligt uppmätt vinkel och de tre linjerna kommer mötas i en gemensam punkt.
När man gör denna mätning i verkligheten och sedan ritar upp vinklarna på en platt modell så möts dock de tre linjerna i inte en gemensam punkt.

Varför stämmer observationer av verkligheten inte mot den platta modellen?
Det fetade: vilka observationer? Satellitens påstådda höjd baseras på påståendet att jorden är rund.
Återigen: globjorden påstår att jorden är rund och använder påståendet att jorden är rund som bevis för att jorden är rund.
I detta fall säger du att har observerat satelliten på en viss höjd med hjälp av triangulering, du nämner dock inte att i din observation ingår ett antagande att jorden är rund.

I ditt bevis om att jorden är rund ingår det att anta att jorden är rund. Du får ursäkta mig men det är efterblivet!
Citera
2020-03-20, 17:51
Medlem
Citat:
Det fetade: vilka observationer? Satellitens påstådda höjd baseras på påståendet att jorden är rund.
Återigen: globjorden påstår att jorden är rund och använder påståendet att jorden är rund som bevis för att jorden är rund.
I detta fall säger du att har observerat satelliten på en viss höjd med hjälp av triangulering, du nämner dock inte att i din observation ingår ett antagande att jorden är rund.

I ditt bevis om att jorden är rund ingår det att anta att jorden är rund. Du får ursäkta mig men det är efterblivet!

Nej inte alls.
Observationer av geostationära satelliter görs villkorslöst - observationerna som sådana är helt oberoende av om jorden är rund, platt eller fyrkantig.

När man väl har gjort observationerna så kollar man om de stämmer med den uppställda hypotesen att jorden är platt. Och då visar det sig att observationerna inte fungerar om jorden är platt - observationerna visar att din uppställda hypotes är felaktig.

Citat:

Inte alls, höjden och jordens form är helt ointressant. Trianguleringen visar att jorden omöjligen kan vara platt.
Citera
2020-03-20, 17:57
Medlem
Citat:
Varför förändras inte vinkeln?
För att man i toppen av stolpen sätter linan i samma vinkel i förhållande till den lodräta stolpens i bpda fallen...

Så här skrev jag:
Citat:
Denna gång får stolpen först stå på en helt plan yta och från toppen drar du linor till avstånden 15, 30 och 45 meter ut från stolpens fot.
Från toppen av stolpen (där linorna möts) mäter du vinkeln mellan stolpen och vardera lina.
Därefter placerar du stolpen på toppen av Globen, sträcker ut linorna och fäster dom på Globens yta så det i toppen av stolpen är samma vinkel mellan stolpen och vardera lina som du nyss mätte upp.

Kom ihåg att du enbart använt vinkeln mellan stolpe och lina. Inga vinkelmäningar på krökta ytor har gjorts.

Mät nu avståndet från varje linas infästning på Globens yta och fram till stolpens fot.
Dessa avstånd kommer vara längre än 15, 30 respektive 45 m.

Svara på frågan:
Bevisar exemplet att Globens yta inte kan vara platt?
Citera
2020-03-20, 19:00
Medlem
Citat:
Det fetade: vilka observationer?
De observationer jag beskriver i exemplet...

Citat:
Satellitens påstådda höjd baseras på påståendet att jorden är rund.
Jag skriver ingenting satellitens höjd... läs innan du svarar!
Att tv-sändare finns i skyn och att man kan mäta vinkeln till dom kan inte ens du förneka.
Det har ingen betydelse om tv-sändaren skulle hänga i en ballong på hög höjd, förutsatt att den på något vis kunde hålla sig kvar på en fast position i skyn, eller om den sitter monterad i en geostationär satellit långt upp i rymden.
Det du inte förstår är att när man applicerar de i verkligheten uppmätta vinklarna på en modell av en platt jord så fungerar inte observationerna från verkligheten, dvs siktlinjerna möts inte i en gemensam punkt.
Observationerna bekräftar att jorden inte kan vara platt.
När man istället applicerar de uppmätta vinklarna på en sfärisk yta med en specifik radie stämmer observationerna, dvs siktlinjerna möts i en gemensam punkt.
Observationerna bekräftar att jordytan är sfärisk.
Dock bevisar detta exempel inte att jorden är rund. Förstår du skillnaden?

Citat:
Nej!
Återigen: Jag säger inget om att satelliten är på en viss höjd och gör inget antagandet om jordens form.
När man sedan testar observationerna mot hypotesen att jordytan är platt så stämmer inte observationerna från verkligheten vilket bevisar att jorden inte är platt.
När man testar observationerna mot hypotesen att jordytan är sfärisk så stämmer observationerna från verkligheten vilket bevisar att jordytan är sfärisk. Dock bevisar det inte att jorden är rund.

Citat:
Exemplet bevisar inte att jorden är rund och observationerna går göra helt utan antagande om jordens form (det går även bra anta att jorden är platt) men, experimentet bevisar otvetydigt att jord inte är platt.

Snälla boldogg. Försök att åtminstone lära dig vad det är du ifrågasätter. Det är omöjligt diskutera när du inte förstår skillnaden mellan observationer på en platt och en sfärisk yta.
Citera
2020-03-20, 19:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Men jäsus. Det tog ett tag men du har tydligen förträngt överkörningen. Vill du verkligen ta det ett varv till?
Citera
2020-03-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nu håller du på att tramsar igen.
Du vet mycket väl vad vi pratar om och jorden blir inte platt bara för att du spelar dum.

Det går inte att förklara polstjärnans höjd över horisonten om jorden är platt.
Hur vet du Polstjärnans höjd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in