Agnes Wold:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experterna-detta-kan-du-fortfarande-gora-trots-krisen/
"– Om man inte är riskgrupp är det klart att man kan leva som vanligt. Det viktigaste är att de som har symptom inte – inte! – får träffa folk utan symptom. Det är regel 1, 2, 3, 4 och 5, säger Agnes Wold.
– Lite avstånd tycker jag man kan hålla, det är väl viktigt att man tänker lite extra. Men man ska inte sluta leva. Man ska bara inte träffa folk om man har symptom, då får man vara hemma isolerad tills man är frisk, och sen två dagar till."
Om de som har symptom inte får träffa folk utan symptom, utan ska vara isolerade, hur tänker hon då att man ska göra om man bor tillsammans med någon?
Många människor i Sverige bor tillsammans med andra människor. Och nu menar jag inte bara människor som tillhör riskgrupper, utan alla människor i Sverige. Vart ska man flytta och isolera sig om man har symptom?
Och Johan Giesecke i samma artikel:
"Att gå till på kafé, till frisören eller gå och handla, det är inga konstigheter att fortsätta med den typen av aktiviteter?
– Nej, det tycker jag man ska fortsätta göra. Definitivt. De enda som inte ska göra det är de som är gamla och sjuka. De ska inte röra sig för mycket ute i samhället."
Hur ska de gamla och sjuka få hjälp med att tex handla, om deras anhöriga inte kan bo kvar hos dem och inte har någon annanstans att bo?
Och varför är det så viktigt att människor fortsätter gå på kafé och till frisören mm i ett sånt här läge?
Låt människor med symptom isolera sig i dessa lokaler istället, för att undvika smittspridning.