Helvete vad jag hatar Corona.. bjuden till en liten hemmafest med typ 6 pers. Jag tvekar om jag ska gå eller inte, jag är ung frisk och inga underliggande sjukdomar vad jag vet men har blivit oehört paranoid.
Gå dit i mask. Sitt i ett hörn och avsluta alla försök till konversation med en hostning.
Jag var i min stads jätteshoppningcenter idag, det är inte Stockholm men ändå ett mycket stort shoppningcenter, helt i klass med de större i Sverige.
Det var total fredagskommers. Parkeringsplatsen var fylld som varje fredag, man fick köra runt för att hitta en plats. Inne var det packat med folk som handlade, och stod och pratade med varandra i grupper på några decimeters håll. Folk med kundvagnar som trängde sig förbi varandra.
Så såg det ut i ett av Sveriges större gallerior i mellansverige, fredagen den 20:e mars 2020 vid 17-tiden. Totalt noll tanke på social distancing, skulle tro att extremt få av dessa tusentals kunder hade en tanke på Corona.
Jag skriver detta, lite som en samtidsspaning, om tråden i framtiden kommer att bli föremål för rätt mycket studier om hur Sverige reagerade och betedde sig strax före den stora Corona-pandemin 2020.
Giant Squid
Det här kan snarare bli föremål hur världen överreagerade som vanligt, samt för att balansera upp industrin.
Dr.Birx sa precis att man ser en oroväckande trend från Italien att mortaliteten bland män är dubbelt så hög som för kvinnor. Hur ser det ut i de andra länderna? (Typ om 10 av 100 smittade kvinnor dör, så drar 20 av 100 män på sig träfracken).
Detta från Vita Husets presskonferens
Kanske jämnar ut kurvan då, eftersom vi har ett överflöd på manliga flyktingar.
Helvete vad jag hatar Corona.. bjuden till en liten hemmafest med typ 6 pers. Jag tvekar om jag ska gå eller inte, jag är ung frisk och inga underliggande sjukdomar vad jag vet men har blivit oehört paranoid.
Om du är under 30 så kan du vara lugn, bara du håller social distans till dina äldre släktingar.
Our Father who art in heaven
hallowed be thy name.
Thy kingdom come.
Thy will be done on earth as it is in heaven.
Give us this day our daily bread,
and forgive us our trespasses,
as we forgive those who trespass against us,
and lead us not into temptation,
but deliver us from evil.
For thine is the kingdom and the power, and the glory, forever and ever.
Det ska tydligen hållas en presskonferens om en halvtimme. Ska skolorna stängas nu eller ska regeringen påminna oss om att använda tvål när vi tvättar händerna?
I Sverige är allt sådant här hemligstämplat. Svaret blir alltid, "det lämnar vi inte ut" och "det skulle kunna äventyra stabiliten om vi lämnar ut sådan information" om någon frågar:
- Hur många intensivvårdsplatser har vi totalt?
- Hur många extra platser kan byggas ut?
- Hur många munskydd ingick i leveransen XXX?
- Hur många munskydd förbrukas per dag normalt i sjukvården i Sverige?
- Hur många personer ligger på intensivvård i Corona nu?
- Hur länge har den yngsta personen vårdats och hur gammal är denne?
Vad förbannad man blir på Ski Star och alla djävlar i svenska fjällen som rycker på axlarna åt detta och kör på som vanligt.
Ryktet säger, OBS RYKTE, att det åker folk söderifrån som sitter i "karantän" från jobbet och istället drar till fjällen och skor sig iom inget sjukintyg behövs.
Till alla er, OBS OM RYKTET STÄMMER, hoppas ni blir sjuka så in i hel**** och att respiratorn stängs av!
Till Ski Star har jag bara en hälsning, dra åt hel**** era pengakåta djävlar.
Vad säger ni andra, överreagerar jag? Tycker det är ofattbart helt enkelt, alla måste ta sitt ansvar.
Du överreagerar icke, du använder dig av sunt förnuft
64 inrapporterade coronavirusfall på IVA.
vet fortfarande inte om man räknar bort de som dött...
Det var iallafall 53 i förmiddags. Så tio nya på intensiven i Corona.
Vad dillar du om?
Att dom ska vara hemma för att våra myndigheter släpper ett virus löst i sverige.
Att det är gamlingarna som nu måste ta ansvar för att överleva medans dom står och snackar flockimmunitet?
Stockholm har drygt 600 bekräftade fall, av 1600 i hela Sverige. Lite konstigt att inte in och utresor stoppas. Och skidanläggningarna måste släckas ner, så enkelt är det. Antingen släckas ner eller så stoppar man in och utresorna från Stockholm.