2020-03-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
En yrkesmördare hade även sprungit från platsen snabbare. Att mördaren dröjde sig kvar tycker jag tyder på att han blev tagen av stundens allvar, något som är mer förenligt med en amatör.

Nu tror jag att du har rätt, men man kan även vända på resonemanget och säga att en yrkesmördare med en snabb blick ser att han lyckats med sitt dagsverke.
Citera
2020-03-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Metal piercing ammo.
Vad säger detta?

Man kan anta att ammunitionen har valts ut med en tanke bakom.GM har troligen inte bara rafsat åt sig första bästa kulor,utan han har gjort ett medvetet val här.

Antagandet jag gör utifrån detta är att GM misstänker att OP kanske bär skyddsväst.
Detta tyder inte på någon vidare kunskap här.OP bar aldrig skyddsväst,men det visste inte GM om.

Det motsäger en hel del konspirationsspår bara detta.

Att vapnet inte är hans personliga spårbara vapen utan tilldelat tillsammans med ammunition som inte går att spåra.

Edit: En tanke jag framfört tidigare är att Grandmannen är en backup som inte skulle agera skytt men på grund av omständigheterna blev GM. Den som skulle vara skytt kan ha varit beväpnad med en ljuddämpad pistol. Vid en eventuell urdragningsstrid mot polis 1986 har det nog ingen betydelse om det var em .357 eller 9 mm med eller utan ljuddämpare.
Senast redigerad av Utredaren 2020-03-20 kl. 16:14.
Citera
2020-03-20, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Metal piercing ammo.
Vad säger detta?

Man kan anta att ammunitionen har valts ut med en tanke bakom.GM har troligen inte bara rafsat åt sig första bästa kulor,utan han har gjort ett medvetet val här.

Antagandet jag gör utifrån detta är att GM misstänker att OP kanske bär skyddsväst.
Detta tyder inte på någon vidare kunskap här.OP bar aldrig skyddsväst,men det visste inte GM om.

Det motsäger en hel del konspirationsspår bara detta.

Skytten har inte nödvändigtvis valt ammunitionen själv, eller för just detta specifika tillfälle.
Citera
2020-03-20, 15:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
En person som kliver fram och avlossa 1-2 skott mot en annan bakifrån, ett påsittande samt att kunna ta personen på axeln i samma veva. Hölstra och försvinna som en kameleont.
Vad låter det som det vorre för en person som kan göra så?

Ditt inlägg är ett ypperligt exempel detta med att välja valda delar av information som passar åt ett visst håll.

Självfallet blir svaret på din fråga en professionell gärningsman!

Men saknas det inte lite information här?
Citera
2020-03-20, 16:04
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Han uppfattar också Dekorima-mannen som en knarklangare, därtill påtänd och orolig till sättet.

När berättar han detta för första gången?
Citera
2020-03-20, 16:35
Medlem
p.norths avatar
I stora drag, en sammanfattning enligt vittnena.
Vilka informations bitar är det som saknas anser du?
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ditt inlägg är ett ypperligt exempel detta med att välja valda delar av information som passar åt ett visst håll.

Självfallet blir svaret på din fråga en professionell gärningsman!

Men saknas det inte lite information här?
Citera
2020-03-20, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
En yrkesmördare hade även sprungit från platsen snabbare. Att mördaren dröjde sig kvar tycker jag tyder på att han blev tagen av stundens allvar, något som är mer förenligt med en amatör.
Att mördaren dröjt sig kvar är en myt som uppstod senare. De initiala vittnesmålen tyder på att han kastade en hastig blick innan han avlägsnade sig. Sen utvecklades vittnesmålen mot ett längre kvardröjande baserat på medieuppgifter, framför allt efter gripandet av CP
Citera
2020-03-20, 17:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Yrkesmördare eller amatör. Det finns ett stort spann däremellan. GM klarade i alla fall av att utföra de väsentliga delarna: Invänta rätt tillfälle, agera när tillfället gavs, träffa rakt i ryggen, fly. Han förhastade sig inte. Han tvekade inte.

Man kan tolka hans beteende efter skotten på olika sätt. Kanske blev han lite paralyserad, kanske ville han se hur väl han träffat. Om han dröjde sig kvar dvs.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-03-20 kl. 17:18.
Citera
2020-03-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Yrkesmördare eller amatör. Det finns ett stort spann däremellan. GM klarade i alla fall av att utföra de väsentliga delarna: Invänta rätt tillfälle, agera när tillfället gavs, fly. Han förhastade sig inte. Han tvekade inte.

Man kan tolka hans beteende efter skotten på olika sätt. Kanske blev han lite paralyserad, kanske ville han se hur väl han träffat.

Dessutom fanns där högst troligtvis åtminstone ett visst mått av planering,såtillvida om man tror att GMs första observation av OP sker senast cirka 21.10

Det blir över två timmar tills det att skotten faller.Här fallerar CP spåret en hel del..för mig så blir det psykologiskt fel.Vi vet ju via fakta att CP kunde bli mycket våldsam,men det är i sekundens hetta så att säga.Jag utgår ifrån att CP kyler ned sig betydligt i ett tidspann över åtminstone två timmar.
Jag tror att det var som CP faktiskt sa..han var en dråpare,men inte en mördare.
Citera
2020-03-20, 17:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
När berättar han detta för första gången?
Detta beskrivs i ett referat av en intervju med Gunnar Wall i ”Mordgåtan Olof Palme” (2018?, j-a e-bok).

IM har iofs gett andra beskrivningar också, t.ex. att mördaren ”var iskall” (hittar inte källan nu). Som så ofta kan man välja och vraka vilka delar man skall tro på.
Citera
2020-03-20, 17:54
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Detta beskrivs i ett referat av en intervju med Gunnar Wall i ”Mordgåtan Olof Palme” (2018?, j-a e-bok).

IM har iofs gett andra beskrivningar också, t.ex. att mördaren ”var iskall” (hittar inte källan nu). Som så ofta kan man välja och vraka vilka delar man skall tro på.

Då utgår jag från att du förstår att det aktuella påståendet saknar värde.
Citera
2020-03-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Yrkesmördare eller amatör. Det finns ett stort spann däremellan. GM klarade i alla fall av att utföra de väsentliga delarna: Invänta rätt tillfälle, agera när tillfället gavs, träffa rakt i ryggen, fly. Han förhastade sig inte. Han tvekade inte.

Man kan tolka hans beteende efter skotten på olika sätt. Kanske blev han lite paralyserad, kanske ville han se hur väl han träffat. Om han dröjde sig kvar dvs.

Han kanske njöt över sitationen och det han uträttat, därför gich han runt OP innan han halvsprang
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in