2020-03-20, 14:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, hela logiken i ett sådant här attentat (och även om det vore ett mord av privata skäl, vilket inte verkar troligt) förutsätter att målet är att döda, och döda snabbt. Skjuter man en av landets absolut ledande politiker får man tusentals poliser med hög motivation efter sig - då är det sista man vill ha att offret kanske överlever och senare kan ge uppgifter till polisen/ peka ut den som stod där intill honom. Eller andra uppgifter om saker som hänt någon tid före mordet osv

Om GM mot förmodan inte hade lyckats avrätta Palme med ett skott hade han avlossat ännu ett, för att säkra saken.

Precis och med denna typ av ammunition så hade skottet lika gärna kunnat missa dessa vitala organ och gått rakt igenom kroppen utan större skada...
... varför chansa?

Fokuset efter första skottet blev istället att rikta vapnet mot Lisbeth och skjuta mot henne också.
(Om man nu inte är en vän av den omvända ordningen)
Citera
2020-03-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis och med denna typ av ammunition så hade skottet lika gärna kunnat missa dessa vitala organ och gått rakt igenom kroppen utan större skada...
... varför chansa?

Fokuset efter första skottet blev istället att rikta vapnet mot Lisbeth och skjuta mot henne också.
(Om man nu inte är en vän av den omvända ordningen)

Enligt vittnena närmast så stannade ju mördaren till och tog en kylig blick på Palme, som för att kontrollera att mannen var dödligt skadad och att uppdraget lyckats, innan han flydde. (Du kanske säger att man inte kan förvissa sig om en sådan sak visuellt på bara ett par sekunder, men det kan man nog, särskilt en yrkesman... )
Citera
2020-03-20, 14:41
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Då skulle NF befinna sig vid Sveavägen 44 i skottögonblicket, vilket också skulle förklara att han ser AB tydligt i porten!
Tja...
Nej, det är inte möjligt att se Björkman i den infällda porten från norr. Det är därför han säger Björkman "är halvvägs in i en port eller någon entre" och "lutar sig ut" (FUP 92) Det finns inget stöd för detta i Björkmans vittnesmål.
Citera
2020-03-20, 14:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Enligt vittnena närmast så stannade ju mördaren till och tog en kylig blick på Palme, som för att kontrollera att mannen var dödligt skadad och att uppdraget lyckats, innan han flydde. (Du kanske säger att man inte kan förvissa sig om en sådan sak visuellt på bara ett par sekunder, men det kan man nog, särskilt en yrkesman... )

Ja, det är precis vad jag säger.
Med tillägget att detta med "yrkesman" rimmar dåligt med val av vapen, ammunition samt skottet mot Lisbeth. Samt framförallt mot alla de risker han tog i att inte kunna "kontrollera mordplatsen".

Jag sträcker mig till en person med god eller viss vapenvana.

Enligt mitt sätt att se på det.
Misstänker att vi inte direkt är nära att nå samsyn kring detta och vidare diskussion är nog bara onödig... snart får vi svaret vilket KP har lovat oss..
Citera
2020-03-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasMountain
Just folk som drar snabba slutsatser är kanske det största problemet (och underhållningen…) med denna tråd. Det finns folk som har mer erfarenhet än jag av vapen och ballistik, men om jag skall tillåta mig komma några spekulationer:

1. Trafik etc dämpar/förvränger ljud, så vittnen på 20m+ kan tänkas missta ljudet initialt, även om jag av erfarenhet vet att man snarare skulle missta det för en dynamitstubbe än en smällare/avgasknall.
2. LB befinner sig max 2m från gm, troligen närmare. Om det är en odämpad .357 så kan den inte misstas för en smällare, inte ens för någon som aldrig hört en revolver. Bara chocken från ljudet torde få vem som helst att reagera med förskräckelse.
3. En icke erfaren skytt (även en delvis erfaren utan kåpor) blir själv chockad av det närmast paralyserande ljudet.

Så, spekulativa slutsatser:
1. Någon form av ljuddämpning har applicerats. Antingen ”riktig” ljuddämpare eller självkonstruerad. En lindad jacka eller liknande räcker, men man riskerar då tända eld på denna med mynningsflamman.
2. Detta är en erfaren skytt.
Allt naturligtvis förutsatt att det verkligen är en Magnum .357 som använts på mkt nära håll, men jag har inte hittat något annat än lösa spekulationer som indikerar annat vapen. Skottvinkeln neråt indikerar att skottet kommit på nära håll.

Här ser man när en S/W 357 provskjuts på SKL , man vill se hur mynningsflamman ser ut

Börja med att rulla ner till sidan 54, som ni ser är det ingen avgasknall eller påsksmällare det handlar om.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/ballistik-del-i.html
Citera
2020-03-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Här är lite resonemang om möjliga flyktvägar om mordet skett norr om Grand, på tal om att Rådmansgatans tunnelbanestation vore en mer trolig väg hem för Palme än Hötorgets tunnelbanestation eller att promenera hem till Gamla stan.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Nästan alla diskussioner här i tråden handlar om vad som hände söder om Grand och vid Tunnelgatan. Det är så klart viktigt för att förstå hur mordet faktiskt gick till, men om mördarens ursprungliga plan var att skjuta norrut är det nog där man kan hitta minst lika många svar på vilken typ av GM som personen var?

Vad säger det om att GM antagligen var beredd eller kanske rent av planerade att skjuta i närheten av Rådmansgatans tunnelbanestation? Talar det för en ensam GM eller en konspiration? Det samma om man granskar flyktvägarna norrut.

Vi lägger alla vår kraft på det som hänt söder om Grand. Men vad händer om vi vänder på det och istället fokuserar på vad som hade kunnat hända eller rent av var på väg att hända norr om Grand? Vilka teorier blir mest troliga då?

Jag har svårt att se vilken skillnad det gör.
Jag håller visserligen med om att det troliga ursprungsscenariot för GM är att knäppa Palme Norr om biografen Grand.
Den improvisation på stället som då blir konsekvensen av att LOP istället vankar iväg söderut kanske ytterligare undertryker att det handlar om ensam GM?
Jag är inte säker på att man kan dra denna slutsats..speciellt inte om man som jag huvudmisstänker CA för dådet.Man kan inte undgå att färgas lite av sin egna teori så att säga.

Det är lätt att konstatera att CA känner till förhållandena både norr om biografen Grand,men också att han är mycket väl förtrogen med vad som till slut blir den verkliga brottsplatsen.

Det är svårt att spekulera var någonstans som GM(tänkt som CA i detta specifika fall)tänkt sig slå till norr om bbiografen.Naturligtvis någon punkt mellan biografen och T banan såklart..men jag tror inte att ensam GM har en i förväg uttänkt punkt för brottet oavsett norr eller söder om Grand.

Det jag kan konstatera i spåret CA är att det finns en naturlig koppling mellan den verkliga brottsplatsen och individen CA själv.
Citera
2020-03-20, 14:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag har också länge haft bilden att det var en erfaren skytt, en yrkesman i fråga om vapen - både hans kyliga beteende utifrån vittnena, särskilt Morelius, och den metodiska perfektionen i skottet. Vilket ju utesluter Chrillan direkt.
Nu körsbärs-plockar du väl ändå lite från IM?
Han uppfattar också Dekorima-mannen som en knarklangare, därtill påtänd och orolig till sättet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-20 kl. 15:39. Anledning: grammatik!
Citera
2020-03-20, 14:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
"Det är inte så lätt att skjuta folk i huvudet och med säkerhet veta att de dör, som folk tror"

-Kari Ormstad, rättsläkare med koppling till Palmeutredningen, intervjuad av Borgnäs i hans första (och mycket bättre) bok om Palmemordet. Ormstad bedömer däremot skottbanan mot ryggen, lungorna och aorta som ett mycket effektivt skott, ett som med hög säkerhet såg till att offret snabbt förpassades bortom all möjlighet till återupplivande.
Kari Ormstad resonerar helt bakvänt utifrån resultatet. Klart det var ett bra ställe om man träffar ryggrad och aorta. Annars inte. Tanken är tramsig oavsett, för även en komplett novis på skjutvapen siktar såklart mitt i målet. I det här fallet blev det träff.

Jag avser ett nådaskott i huvudet på den liggande OP. Finns ingen som förklarat varför den tänkte yrkesmördaren inte gör så.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-20 kl. 15:41. Anledning: stavning, lade till ’även’!
Citera
2020-03-20, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag avser ett nådaskott i huvudet på den liggande OP. Finns ingen som förklarat varför den tänkte yrkesmördaren inte gör så.

Oavsett vilket system för laddning av vapnet som GM har så anser jag att det är mer rationellt att ha så många patroner som möjligt i vapnet för att bekämpa uppdykande "fientliga" beväpnade poliser.
Senast redigerad av Utredaren 2020-03-20 kl. 15:05.
Citera
2020-03-20, 15:13
Medlem
p.norths avatar
En person som kliver fram och avlossa 1-2 skott mot en annan bakifrån, ett påsittande samt att kunna ta personen på axeln i samma veva. Hölstra och försvinna som en kameleont.
Vad låter det som det vorre för en person som kan göra så?
Citera
2020-03-20, 15:16
Medlem
Metal piercing ammo.
Vad säger detta?

Man kan anta att ammunitionen har valts ut med en tanke bakom.GM har troligen inte bara rafsat åt sig första bästa kulor,utan han har gjort ett medvetet val här.

Antagandet jag gör utifrån detta är att GM misstänker att OP kanske bär skyddsväst.
Detta tyder inte på någon vidare kunskap här.OP bar aldrig skyddsväst,men det visste inte GM om.

Det motsäger en hel del konspirationsspår bara detta.
Citera
2020-03-20, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Här ser man när en S/W 357 provskjuts på SKL , man vill se hur mynningsflamman ser ut

Börja med att rulla ner till sidan 54, som ni ser är det ingen avgasknall eller påsksmällare det handlar om.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/ballistik-del-i.html

Precis så. Den smällen förknippas snarare med en dynamitgubbe än en avgasknall eller smällare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in