Citat:
Ursprungligen postat av
Matematik.D
Här är lite resonemang om möjliga flyktvägar om mordet skett norr om Grand, på tal om att Rådmansgatans tunnelbanestation vore en mer trolig väg hem för Palme än Hötorgets tunnelbanestation eller att promenera hem till Gamla stan.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Nästan alla diskussioner här i tråden handlar om vad som hände söder om Grand och vid Tunnelgatan. Det är så klart viktigt för att förstå hur mordet faktiskt gick till, men om mördarens ursprungliga plan var att skjuta norrut är det nog där man kan hitta minst lika många svar på vilken typ av GM som personen var?
Vad säger det om att GM antagligen var beredd eller kanske rent av planerade att skjuta i närheten av Rådmansgatans tunnelbanestation? Talar det för en ensam GM eller en konspiration? Det samma om man granskar flyktvägarna norrut.
Vi lägger alla vår kraft på det som hänt söder om Grand. Men vad händer om vi vänder på det och istället fokuserar på vad som hade kunnat hända eller rent av var på väg att hända norr om Grand? Vilka teorier blir mest troliga då?
Jag har svårt att se vilken skillnad det gör.
Jag håller visserligen med om att det troliga ursprungsscenariot för GM är att knäppa Palme Norr om biografen Grand.
Den improvisation på stället som då blir konsekvensen av att LOP istället vankar iväg söderut kanske ytterligare undertryker att det handlar om ensam GM?
Jag är inte säker på att man kan dra denna slutsats..speciellt inte om man som jag huvudmisstänker CA för dådet.Man kan inte undgå att färgas lite av sin egna teori så att säga.
Det är lätt att konstatera att CA känner till förhållandena både norr om biografen Grand,men också att han är mycket väl förtrogen med vad som till slut blir den verkliga brottsplatsen.
Det är svårt att spekulera var någonstans som GM(tänkt som CA i detta specifika fall)tänkt sig slå till norr om bbiografen.Naturligtvis någon punkt mellan biografen och T banan såklart..men jag tror inte att ensam GM har en i förväg uttänkt punkt för brottet oavsett norr eller söder om Grand.
Det jag kan konstatera i spåret CA är att det finns en naturlig koppling mellan den verkliga brottsplatsen och individen CA själv.