2020-03-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Hahaha... Ja! Vem hade kunnat ana något annat. Men skistar har väl fått in några miljoner i dagskassan. Alltid något

Vill inte ens veta hur många som smittades på Mello-finalen. Tiotusentals i arenan.
Vem går på afterski nu? Tog för givet att dessa stängts nu. Skidåkning okej med rejäla avstånd i kön, men afterski usch! Se på Ischgl vad som hände..
Citera
2020-03-20, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Det jobbiga är att ekonomin inte bara ”kommer tillbaka”. Ja, kanske om hela världen öppnar sina gränser på måndag och sätter igång som vanligt. Men det kommer inte hända.

Ju längre tid som går, desto större skada sker på ekonomin - men desto fler kan vi rädda från död nu. Men desto färre kan vi rädda från död sen, av självmord och psykisk ohälsa.

Tror hela världens befolkning får tugga i sig väldigt snart att detta är livet, och för många slutar det med ett virus. Och iom att man insett det också återgå till det hyfsat normala. Om vi vill ha ett samhälle som ska likna det vi har idag vill säga.

Alternativet är att fortsätta som idag. Stänga ner. Då får staten ta ett enormt ansvar och så kan vi rädda många fler. Om det är ett alternativ, som faktiskt finns, så skulle jag gärna lyssna.

Det finns naturligtvis bara ett alternativ om vi vill slippa misär på stor skala: öppna upp samhället. Lev som vanligt och isolera riskgrupperna. Punkt slut.
Citera
2020-03-20, 17:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Det stora problemet är att ingen vet och osäkerhet samt stillestånd är det sämsta som finns för en marknadsekonomi.

Världens ledare är en samling oduglingar som inte har en aning om vad de ska göra. Vissa slår till med storsläggan och stänger allt medan andra försöker ta det successivt. Världsekonomin sitter dock ihop så det är omöjligt, speciellt för ett litet land, att komma undan.

Att företag går omkull är en sak, men när branscher dör är det katastrof. Det finns ingen beredskap för detta och grunden är att hela världen nedmonterat sin sjukvård så att den saknar kapacitet.

Om staten tror att den kan pumpa in pengar för att rädda företag samtidigt som de inte har en aning om hur länge eller hur mycket så tror de fel. Det saknas respiratorer i vården, men det minsta ekonomin behöver är statliga respiratorer.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-20 kl. 17:39.
Citera
2020-03-20, 17:37
Medlem
CassandraCs avatar
Kommer bostadsmarknaden få mer normala priser nu när överbelånade svennebanan får ta sitt pick och pack och sälja pga arbetsbrist?

Man kan ju alltid hoppas, det känns som detta är bra för vår ekonomi för denna bubbla skulle spruckit förr eller senare och det är bättre att den spricker nu än om 10 år? Ni som överbelånat och lever över era tillgångar, karma!
Citera
2020-03-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tycker inte du att det är lite skumt att alla globalister som WHO och EU exempelvis jobbat övertid för att få lilla Sverige att stänga ner förskolor? Jag är allt annat än en sosse men jag är imponerad och stolt över våra ledare över att de står emot trycket och lyssnar på våra folkhälsoexperter. Om inte annat så håller vi på och besegrar globalisering nu.

Våra ledare du menar Stefan Löfven som påstår invandringen är lönsam på sikt?!
Citera
2020-03-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Ajdå, det kan inte kännas roligt att sitta med så hög belåning, men finns ju faktiskt dom som har det ännu värre

Det beror väl lite på storleken på lånet. 65% belåning på 500k är ingen stor risk.
Citera
2020-03-20, 17:41
Medlem
DonPapacito38s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Du liksom de flesta tomtar som ylar om kommunister hela tiden klagade inte när svenskt näringsliv tyckte svenska barn skulle lära sig kinesiska, flyttade all tillverkning till en kommunistdiktatur som dessa ärkekapitalister dessutom hyllade som ett ekonomiskt under med billiga slavar och utan jobbiga miljöregler.

Nation, gränser och demokrati är mest hinder för giriga globalt verksamma kapitalister och inget svenskt vänsterparti styr över multinationella företag och internationell handel.

De starka ledarna sitter i megabolag och stämmer nationer i domstol om de sätter sin egen befolkning först och hindrar deras vinstjakt.
Det är precis där du har problemet globalister och lakajer som utnyttjar folk till eget syfte . Och hur vet du att jag inte vet emot detta? Du har samma situation i Bangladesh där det sitter en stackars pojke och syr ett par jeans eller kläder osv och sen ska dom ut på marknaden för Halva priset. Det är ett skämt. Precis därför är jag emot all invandring. Som bara handlar om att berika banker och lån tagning . Det är en ekonomiskt fråga ifrån början till slut . Men jag tycker att folkets kraft och röst är viktigare än era vänster liberala idiotier som springer dessa ärende åt globalisterna. Du är medveten om att du är göder ekonomin för barn arbete och annat va? Sen var jag självklart inte positiv till det exemplet du kom med.
Citera
2020-03-20, 17:42
Medlem
Citat:
Instämmer.

90-talisterna, 00-talisterna. Främst tjejer. Sönder-curlade. Som anser att mens-konst ska finansieras via skattesedeln, vill importera 2 miljoner lågutbildade afghaner, samt att klimatet skall räddas med plastpåsar för 8 spänn styck. De kommer vakna till. Iaf till viss del.

Klimatet och invandring kommer inte stå högst på önskelistorna numera; när de vänsterblivna tvingas från hus och hem.

Ja detta kommer att rädda unga tjejer ifrån sig själva. Det är en empatiblandad skadeglädje jag känner och jag hoppas innerligt att detta kommer föra över kvinnor åt höger. Jag vill minnas (har ingen källa) att när kvinnor väl yter åsikt så gör de det kraftigare än män. Vänstern är inte särskilt populär i ungern och polen iaf.
Citera
2020-03-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om staten tror att den kan pumpa in pengar för att rädda företag samtidigt som de inte har en aning om hur länge eller hur mycket så tror de fel. Det saknas respiratorer i vården, men det minsta ekonomin behöver är statliga respiratorer.

Det är företag som ber staten om hjälp. Statens uppgift är inte att ta hand om kapitalister.

https://www.di.se/nyheter/jacob-wallenberg-sas-overlevnad-pa-spel/
Citera
2020-03-20, 17:46
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ja.

Dumt av mig att ställa frågan här... hittade svaret på fackets sida.. ursäkta min lathet
Citera
2020-03-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Våra ledare du menar Stefan Löfven som påstår invandringen är lönsam på sikt?!

Löfven är springpojke till Wallenberg. Företag vill ha billig arbetkraft .
Citera
2020-03-20, 17:56
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Löfven är springpojke till Wallenberg. Företag vill ha billig arbetkraft .
...och nya låntagare... gärna störiga sådana, som ska hålla vårat fokus borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in