2020-03-20, 17:19
Medlem
Grollarens avatar
Är det någon som vet var man kan hitta italiens och Sveriges dag för dag med döda från död nr 1?
Vad jag minns så skulle vi ha 17 döda i dag om vi följer italien... tyvärr ser jag att vi nästan på pricken gör det.

Någon?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hur ska dom kunna veta det? Känner dom till utvecklingen? Vill dom ha tidsplaner och känner sig tryggare med det så gärna för mig.
Ja, det går att göra tidsplaner, varför skulle man inte kunna det?

Tidsplaner byggda på antaganden görs kontinuerligt inom näringslivet. Det är det enda sättet för att kunna planera en verksamhet. Budget är en slags planering, sen så får man göra revideringar under resans gång.
Alla fakta i tillvaron är inte kända.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det är därför hela världen stängs ner, utom Sverige.

Influensa har en dödlighet på 0,1%, COVID-19 har dödlighet minst 10 gånger högre, i Italien nu förmodligen närmare 100 gånger högre.

Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Hatar att säga det, men man måste trots allt fråga sig: Är DI, med sitt samhällsekonomiska perspektiv, verkligen en vettig källa i just den här frågan?

Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Vi riskerar längre fram att hamna i en fullständigt okontrollerbar och kaotisk situation och nå upp till liknande siffror som i Lombardiet i Italien som ligger på 400-500 döda om dagen. Det är just den spridningen och dödligheten vi måste stoppa. För vi är på god väg dit.
Olle Lönnaeus: Tusen svenskar dog i influensa – ingen krävde att samhället skulle stängas

Folkhälsomyndighetens rapport över säsongen 2017-2018 visar att den vintern dog 1012 svenskar av influensa.
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-20/tusen-svenskar-dog-i-influensa-ingen-kravde-att-samhallet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Ja det är veckorna kring påsk som det kulminerar. Klart att en stängning slår hårt mot turistindustrin. Sätter en slant på att staten i nästa vecka kommer fram till ett skidstopp. Har man ju också bäddat för nu genom att berätta att det blir möten med regionerna. Och så väntas sjukvården i Stockholm få ökat tryck nu i helgen.

Jag skulle nästan våga sätta emot att man kommer göra allt för att undvika stängning. Jag gissar på att man skapar ytterligare begränsningar inom afterski och diskoteken. Veckorna innan påsk är inte intressant uppe i Åre för stunden, gissningsvis avvaktar man med ett sådant beslut för att se hur situationen utvecklar sig.
Citera
2020-03-20, 17:20
Medlem
BonerBatmans avatar
För några dagar sedan var det knappt någon ute på stan. Nu verkar det som att det börjar gå tillbaka till normalt. Folk verkar ha insett att detta bara är en lite flunsa som inte kommer göra någon större skada. Några pratade om en Corona fest andra om vilket lådvin som de köpt på sig till helgen
Citera
2020-03-20, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fayyee
Är jag den ända som tycker det är bra att gammlingar ryker? dom är en kostnad för oss svenska skattebetalare

vi borde låta viruset härja fritt då det bara är dom som dör

Ja, du är nog den "ända" som många av oss undrar över. Vi "gammlingar" kan oftast stava och har dessutom under hela vårt liv betalat en massa skatt alldeles i onödan till många kunskapsresistenta barns och ungdomars uppenbara totala obildning.
Citera
2020-03-20, 17:21
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
För några dagar sedan var det knappt någon ute på stan. Nu verkar det som att det börjar gå tillbaka till normalt. Folk verkar ha insett att detta bara är en lite flunsa som inte kommer göra någon större skada. Några pratade om en Corona fest andra om vilket lådvin som de köpt på sig till helgen

Jo, det kommer gå riktigt åt helvete här tyvärr. Folk fattar inte.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
En lektion i exponentiell tillväxt för ett folk av matematiska analfabeter…

Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Och fler blir det. Fina grejer exponentialfunktioner...

Det vore väl lämpligt då att förklara för folket hur det fungerar -varför kurvorna ser ut som de gör blir brantare, (R0), fördubbling på X dagar, varför förloppet är exponentiellt ...

... och hur/vad åtgärderna nu som social distancing gör för skillnad ...

.. det är ju inte en kunskap man föds med direkt -vare sig kunskap om smittspridning eller exponentiella funktioner.

Vems ansvar är det att förklara hur det fungerar/utbildning -WHO har väl sagt att det är viktigt att utbilda folket och ha dem med sig, eller nåt liknande -har jag för mig.

Här t ex är en lättförståelig bild -men om den stämmer vet jag inte -men det vet ju t ex FHM https://www.instagram.com/p/B92Ke0ppMGX/
Citera
Medlem
TeleporteraTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag är benägen att hålla med dig när man ser hur människor beter sig idag. Har pratat med en del vänner som är hostiga (kan vara förkylning) och jag påpekar att de skall hålla sig isolerade, får till svar - ja, det är jag har bara varit på Ica och apoteket

Men man måste väl kunna handla fast man är sjuk ? Eller ska alla bara isolera sig hemma o svälta ihjäl?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så låter det i alla inlägg när rapporter kommer om att människor under 70 har dött - H*n måste haft underliggande sjukdom.
Denna killes cancer var alldeles i början.

Jävla sopa. Folk kommer dö i detta, bara att gilla läget. Ingen kommer slippa undan, de flesta kommer klara sig bra så vad grinar du om?
Citera
2020-03-20, 17:22
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Dra inte ut på skiten...låt smittan dra över landet och ha sin gång. Alt så tvingar vi in riskgrupper i karantän under hot. Jag skiter i om 50000 främst sjuklingar och 40-talister dör. Det som nu sker är värre.. Dvs vi kommer fortfarande få skiten och vi är tillbaka i "fattig-Sverige" på riktigt under resten av århundrandet.

Om du tvingar in dem i karantän då dör dom ju inte!
Men vad gör alla andra då, 50-talister och uppåt hur ska de återgå till det normala.
Vem beordrar dem att köpa resan bo på hotell handla onödiga saker gå på fotboll. TRo du de gör som chefen säger??

Svårast att lösa är hur du får viruset att återgå till det normala. Det kommer att angripa alla "normalister" och smitta värre än någonsin.
Citera
2020-03-20, 17:23
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Olle Lönnaeus: Tusen svenskar dog i influensa – ingen krävde att samhället skulle stängas

Folkhälsomyndighetens rapport över säsongen 2017-2018 visar att den vintern dog 1012 svenskar av influensa.
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-20/tusen-svenskar-dog-i-influensa-ingen-kravde-att-samhallet
Okay, vad bra!
Då har vi ditt ord på att coronan inte är farlig.
Hur kommer det sig att folk under stora lidanden dör runt omkring i världen?

Folk har tidigare i tråden påvisat den stora skillnaden i frekvens för dödsfallen i ”vanlig” influensa och coronan.
Dra upp till fjällen och åk skidor, så får vi det lite lugnare här i tråden.
Och du, glöm inte after skin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in