2020-03-20, 17:11
Medlem
Experterna:detta kan du fortfarande göra trots krisen.
(Expressen)

Svar: Allt, om du är frisk.

Finns ingen stor smittrisk på t.ex. restaurang. Alla kan fortsätta shoppa obehindrat. Klassrum är också ställen där smittrisken är låg. Besök hos vänner o bekanta är helt ok, liksom besök hos frisörer och liknande.
Citera
2020-03-20, 17:12
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Nej folkimmunitet kommer att vara vår räddning
Helt riktigt.

Detta är inte ens en farlig säsongsinfluensa om man får tro statistiken

Varför har vi inte stängt ner hela världen under tidigare värre influensor?
Citat:
Olle Lönnaeus: Tusen svenskar dog i influensa – ingen krävde att samhället skulle stängas

Folkhälsomyndighetens rapport över säsongen 2017-2018 visar att den vintern dog 1012 svenskar av influensa.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-20/tusen-svenskar-dog-i-influensa-ingen-kravde-att-samhallet
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Lägg den i en frys.

Läst coronaviruset klarar -20 till +40 grader C, så vad är poängen att lägga en ansiktsmask där?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
En amerikansk ONG med erfarenhet från verksamhet i krigshärjade områden och ebolabekämpning har ryckt ut till Italiens hjälp och efter samråd med myndigheterna smackat upp ett fältsjukhus i Cremona.

I norra Italien har en 48-årig kvinna dött i hemmet. Vet inte mer, men att hon dog i hemmet kan tyda på att hon inte tillhörde nån riskgrupp (eller några av de mer risk-riskgrupperna).

På RAI meddelas att de som ”flydde” från Milano har smittat folk i södra Italien. Kommer olägligt, resurser finns men man har ännu inte hunnit riktig fått dem i ordning.
Trevlig helg svenska skidturister ... ... var rädda om alla andra!
Citera
2020-03-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag är inte heller någon ekonomisk expert och det förstår nog många. Men man kommer långt med sunt förnuft. Kommer folk att sluta resa efter detta? Kommer folk att sluta köpa fordon? etc etc. Det är ju inte så att ett land har blivit utkonkurrerad och förlorar arbetstillfällen pga av det. Jag är ganska övertygad om att det går snabbt uppåt då detta släpper.

Pågår detta länge pga av handlingsförlamning hos politiker eller att viruset förändras till det värre så kan ju din ekonomiska domedag naturligtvis komma.

Men just nu, se det som ekonomisk paus liksom en del ser detta virus som en förkylning. Vi sitter i samma båt som övriga Europa och USA.

Kul att reta dom som tidigt inte brydde sig, det var inte förvånande att det skulle bli en tuff ekonomisk åktur och varför skulle jag ha fel nu då jag tror det snabbt vänder uppåt till hösten?
Sverige har reagerat jättebra i stödavseende till företag. Företag i Sverige har möjlighet att korttidspermittera arbetare som får jobba 40 % av sin normala arbetstid men lönesänkning blir bara 7,5 %. Staten går in med tre delar av lön, upp till 44 000 kronor. Fantastiskt och ni ska veta att det inte är så många andra länder som har erbjudit samma stöd. Parterna på arbetsmarknaden har fått de flesta avtal på plats och det vi kan se nu är att företag som har först varslat om uppsägning drar tillbaka sina varsel och går över till korttidspermittering. Men tyvärr så är det företag som även varslar och säger upp folk och det är inte roligt. Sverige kommer förmodligen att nå sin topp i denna våg till efter påsken för att smittan sedan ska plana ut. Till sen höst kommer vi förmodligen att se en andra våg men då har det förmodligen någorlunda effektiva antivirala läkemedel (om inte vaccin som det jobbas febrilt på just nu i många länder) kommit ut på marknaden och då har vi en annan situation än nu. Och bättre beredskap. Men vi kan nog vara överens att vissa sektorer (framförallt rese- och besöksnäring) kommer att vara hårt drabbade ett tag efter att det har planat ut...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Absolut, men det är mer än bara spridningen av Covid-19 som man har att göra med här, näringslivet. Som jag påpekat tidigare så är företagen i Åre kritiskt beroende av skidåkningen i Åre, stora veckor som påsken exempelvis är direkt avgörande för många utav företagen. Jag säger inte att en stängning inte är att överväga, jag anser däremot att man bör se över hur man kan minska strömmen av människor innan något annat beslut tas. Spridningen i Åre kommer inte gå att stoppa, den finns redan.. Spridningen utifrån Åre är något att se över.

Som det ser ut nu så klarar sjukvården att hålla sig uppe, det är påsken som är den lösa pusselbiten.

Ja det är veckorna kring påsk som det kulminerar. Klart att en stängning slår hårt mot turistindustrin. Sätter en slant på att staten i nästa vecka kommer fram till ett skidstopp. Har man ju också bäddat för nu genom att berätta att det blir möten med regionerna. Och så väntas sjukvården i Stockholm få ökat tryck nu i helgen.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Dagens Campbell tog upp en intressant sak. Han menade att i USA har man, relativt andra länder, sett flera unga som som blivit allvarligt krönta. Sedan spekulerade han att diet-skillnader i USA skulle kunna vara förklaringen. Jag tyckte det lät långsökt. Jag tänker att om det finns en sådan ålderskillnad att svaret snarare ligger någonstans i USA:s usla sjukvårdssystem... det kryllar väl av gamla och svaga som inte söker vård av kostnadsskäl. Jo, jag känner till att USA så ska akutsjukvård vara relativt kostnadsfri men jag skulle ändå söka svaret i skillnad i sjukvårdssystemen.

https://www.youtube.com/watch?v=He0TYPm3Prg, idag

Om kosten inverkar så är det väl möjligen så att människor som äter en dålig sådan, t.ex. mycket skräpmat är överlag svagare och därmed drabbas hårdare.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Haha
Är du på riktigt?
Du menar att hemligheten med leukemi hade aldrig avslöjats utan Corona?
Seriöst, var snäll och undvik göra bort dig mer.
Det år du som gör bort dig. Gång på gång.

Jqg brukar försöka att inte upprepa mig, men ok. NEJ, ingen visste att fotbollskillen hade leukemi.
DET FRAMKOM EEFTER att han blev sjuk i covid-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hur ska det ekonomiska kaoset stoppas?

Dra inte ut på skiten...låt smittan dra över landet och ha sin gång. Alt så tvingar vi in riskgrupper i karantän under hot. Jag skiter i om 50000 främst sjuklingar och 40-talister dör. Det som nu sker är värre.. Dvs vi kommer fortfarande få skiten och vi är tillbaka i "fattig-Sverige" på riktigt under resten av århundradet.
Senast redigerad av Knasen2k 2020-03-20 kl. 17:17.
Citera
2020-03-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
30 döda i Nederländerna i dag, dom hade 18 döda i går. Tycker det är mycket på de lilla landet

Varför är det så konstigt? Nederländerna har nästan dubbelt så många invånare som Sverige och är mer tätbefolkat än Indien.
Citera
2020-03-20, 17:15
Medlem
Svenskarna är fan helt obrydda, alla lever på som vanligt, står handsprit hos alla företag men sen används dom inte.
Folk trängs i Ica kön och planerar påskresa.
Om ni trodde att den här veckan har varit Hysteri så vänta 2-3v till och ni ska få se PANIK.
Den hamstring som folk gjort nu är inte nått mot när vården kollapsar och grannarna drunknar av sina lungskador.

Pensionärer åker runt som vanligt och handlar och lämnar in bilar på verkstäder.
Är själv i bilbranschen och även om vi på Facebook skriver att vi bryr oss och använder handskar och skyddskläder / skyddsutrustning som sittskydd o plast så kan jag meddela att på vårat företag är det bara JAG som använder vinylhandskar i varenda bil jag går igenom, ingen av de övriga bryr sig, det är ren marknadsföring, hinner tvätta händerna mellan varven, sen sprita på det tills handskarna byts igen, om och om igen minst 30ggr dag.
Folk snorar när dom lämnar in bilarna och när man köper lunch så möter man 5-10pers som snorar, harklar eller hostar.

De unga kommer inte ta detta på allvar förrän sjukvården kablar ut att det ligger avlidna 20-30åringar på bårhusen, därför borde de kunna offentliggöra ålder etc på de som drabbats.
Citera
2020-03-20, 17:15
Avslutad
Aftonbladet ljuger i sin rubrik på förstasidan där de skriver ett citat: ”Hatet är ovärdigt”. Klickar man sig in på artikeln finns inte ordet hat någonstans. Det Carlsson sa angående Tegnell på presskonferensen var följande:

”Samtidigt har det heller aldrig varit en sådan våg av kritik mot enskilda medarbetare, framförallt statsepidemiolog Anders Tegnell: han har fått utstå kritik som om det var en liten firma...”

”Statsepidemiologen har en väldigt viktig roll. Men jag tycker att det är ovärdigt det han blivit utsatt för”.

Bryter inte Aftonbladet mot någon etablerad journalistisk regel här? Nån med bättre koll än jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in