2020-03-20, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Sentinelrapporten är ute nu

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Tack!

Bara att spänna fast säkerhetsbältet.
Citera
2020-03-20, 16:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Det där med att bunkra och att det skulle vara själviskt är ju så fel. Jag bunkrade för två veckor sedan för händelsen att jag skulle bli sjuk. Nu har jag blivit det, med vad vet jag inte och det är ovidkommande. Men jag kan inte gå och handla och jag klarar mig bra bara för att jag bunkrat. Jag skulle sega att det är en osjälvisk handling att bunkra. Då sprider vi inga smittor om vi bli sjuka och hem beställningen sparas för de som inte kan tyda vart saker är på väg.

Det är det själviskt att ha åkt utomlands speciellt i mars men också i feb och jan), då sprider man smitta men att bunkra för att undvika att sprida smitta, hur kan det vara själviskt?

Och fattar jag inte varför sjukvården inte började bunkar redan i januari, det var ju ganska uppenbart vart som skulle komma att ske.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag kom att tänka på en sak som jag inte sett någon ta upp. Här i Sverige var det många som var oerhört kritiska till att melodifestivalen genomfördes med publik. Det var en tillställning med 20000-30000 besökare om jag minns rätt? Det var såklart dumt och så. Men jag funderar på hur många fotbollsmatcher som hanns med att spelas i t ex Milano och Madrid på arenor som har kapacitet att ta emot över 80000 åskådare innan utbrottet upptäcktes? Visst det är utomhus och så men med den mängden folk samlade på ett ställe så blir det rena folkhav när folk anländer och lämnar arenan.

Kan detta göra att vi kommer undan lite lindrigare eller var dom tillräckligt snabba med att stänga ned ligorna?

Dom hade också två repetitioner med publik så sammanlagt ca. 75000 personer såg spektaklet.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Dum tanke kanske? Men kan corona effekter på globalismen? Skall allt tillverkas i kina? Finns det samhällsnyttiga vinster med att det finns lokal tillverkning av typ andningsskydd!

Som sagt, dum tanke, när coronan är bortblåst så är det business as usual. Köp där det är billigast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flida
Det är svårt att hitta information om antalet inlagda och antalet döda i svenska medier.
Varför har inte Sverige som Norge där man ser i tabell antalet smittade, inlagda och döda av coronaviruset.
I Norge är 131 stycken inlagda på sjukhus nu och 7 stycken har dött pga coronaviruset, det ser man direkt när man går in på www.vg.no
Hur många är inlagda i Sverige pga coronaviruset?

I linker i sitatet under finner du noen tabeller og statistikker og annen informasjon.

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Citat:

COVID-19 i svensk intensivvård
Svenska Intensivvårdsregistret får data inrapporterat om de fall av Covid-19 som hamnar på svenska intensivvårdsavdelningar. Hur snabbt SIR får data beror på lokala rutiner för rapportering och lokala it-system. Fler patienter kan därför ligga på svenska intensivvårdsavdelningar utan att finnas med i denna rapport.

Antalet patienter skiljer sig från antalet vårdtillfällen eftersom en del patienter överflyttats från en intensivvårdsavdelning till en annan. Åldersspannet mellan den yngsta och den äldsta som lagts in på intensivvårdsavdelning p.g.a. Covid-19 är stort. I nuläget är majoriteten män.

Vi planerar publicera dagliga uppdateringar av tabellen. Diagrammen nedan visar data i realtid från utdataportalen.

Antal vårdtillfällen: 57
Antal patienter 50
Ålder 65,5 (27-84) medel (min-max)
Kön kvinna 8/50 (18,6%)
Dagar från insjuknande till IVA-vård 7,5 (0,5-24) medel (min-max)

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/

Citat:
Totalt 16 personer har alltså avlidit i Sverige efter att ha insjuknat i covid-19. Av den information som lämnats av regionerna själva går att utläsa att:

5 personer avlidit i Region Stockholm
5 personer avlidit i Region Sörmland
1 person avlidit i Västra Götalandsregionen
1 person avlidit i Region Skåne
1 person avlidit i Region Östergötland
Var de övriga tre dödsfallen inträffat är inte klarlagt i nuläget. Regionerna väljer själva när de redovisar dödsfallen och det kan förekomma viss eftersläpning i redovisningen.

”Uppgifter om 16 dödsfall totalt stämmer. Vi informerar i nuläget inte om vilka regioner de fördelas över, det är regionerna själva som bestämmer om de ska gå ut med den informationen eller inte.”, säger Sara Rörbecker, pressekreterare vid Folkhälsomyndigheten i ett skriftligt svar til SVT Nyheter
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fem-nya-dodsfall-totalt-16-personer-doda-till-foljd-av-coronaviruset-i-sverige

Man kan finne mer informasjon og statistikker gjennom linkene over.
Senast redigerad av POlROT 2020-03-20 kl. 17:05.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
om man räknar med att man går ut 1-2 ggr per vecka 30 min/gång, så kan man använda masken flera gånger.
Jag tycker att du ska kolla upp det...
Citera
2020-03-20, 16:48
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Var har de olika dödsfallen skett i Sverige? Hittar ingen statistik poå det.
Citera
2020-03-20, 16:48
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Fox News skriver att Irans hälsominister säger att det dör en person var tioende minut i Iran utav coronaviruset.
Kan det verkligen stämma.
Johan Ronge, Expressen, skrev om det.

Well, Iran hade 149 nya dödsfall idag. På ett dygn går det 1 440 minuter. Dela med 10 och du får 144.
Citera
2020-03-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Tack!

Bara att spänna fast säkerhetsbältet.

6 av 207 med influensaliknande symptom som har Covid-19. 2,9 %. Extrapolerat till 500 000 - 1 miljon med förkylningssymptom så är det 15000-30000 smittande i Sverige.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Jag är ingen expert på ekonomi men jag vet det går snabbt neråt och vääääldigt långsamt uppåt.
Du har inte frågat dig vad som händer i det här landet om statens pengar inte räcker till? Hur många arbetslösa behövs det för att skapa en sån situation? Vad hittar socialbidragstagare på om pengarna sinar? Vad händer med gamlingar när deras pension inte räcker till?

Det som är "utmaningar" för dig är lidande och död för andra...
Hur undviks det på bästa sätt, tror du?
Då baserat på realia om corona efter det vi vet idag (om du hängt med i tråden).

Sverige är ingen isolerad ö. Tvärtom kommer vi att behöva ta all hänsyn till vår omvärlds ageranden.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Ökar dödsrisken ju högre dos virus en person exponeras av? I så fall, varför ligger personer som packade sillar på intensiven i Italien? Vädras det? Kan aldrig vara bra att stängas in så där med en massa sjuka när immunförsvaret kämpar.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Singapore, Japan och Sydkorea.

Tänkt tanken nån gång, att det vore bra om ett virus var farligare för dem med låg IQ? Att barnafödande är lågt bland dem med hög IQ men högt hos dem med låg IQ brukar ju anses vara ett problem. Men kanske vilket dödligt virus som helst ökar IQ, mtp att östasiater med IQ 107 klarar sig medan med liberalism och vad som följer på den utspätt vikingablod falerar. Smarta inser proaktivitet och att stoppa smittsamma dödliga virus lönar sig.

Östasien kanske blir en coronafri världsdel som håller sig isolerad från sin dumma omgivning med snitt-IQ 70-100. Dock reduceras låg-IQ-världen inte mycket, minus max 2-5 % av populationen. Hm, Kina får väl experimentera mer med fladdermus-soppa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in