2020-03-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Take it easy. Kalifornien är först. Sen följer resten av USA. Sen resten av världen. Till slut de enda som inte tar beslut är dumma svenskar. Men du kanske gillar dumma människor vad vet jag.

Jag tror inte världen kan stänga ner helt och hållet.
Det vore dumt ur andra aspekter än Corona.

Stäng skidorterna nu, det köper jag rakt av.
Citera
2020-03-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Typiskt invandrare från balkanländerna. De klagar jämt och ständigt på hur skit allting är i Sverige.
Man blir lätt less på det faktiskt. Man blir sugen att säga: "Men åk tillbaka till Bosnien då".

Nja, nu är vi allt lite väl kritiska och drar för många över en kam. Bland 30-åringar från Jugoslavien är 81 % sysselsatta. Jag garanterar dig att arbetslösheten bland kroater (och kanske serber) är i princip på en etnisk svensk nivå. Hade vi tagit emot invandrare baserat på ras och inget annat så hade invandringen inte varit ett problem. Eller ja, man hade fått inse att planekonomier faktiskt är bättre på en sak: att bygga bostäder åt folk, och så hade staten fått pröjsa för tillräckligt med nya bostäder.
Citera
2020-03-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
I teorin skulle det kunna hända. Man kan ju alltid smörja in katten med handsprit en gång om dan.
Eller dammsuga den om påsen har HEPA-filter.
Citera
2020-03-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
köpte precis 1, den billigaste. ffp3 med filter, skyddar mot viruset, men det är en gångs mask, dock kan man använda den flera gånger då man inte smutsar ner den pga man inte arbetar med asbest eller liknande.

jag hoppas att det är 3m som tillverkar de, och inte någon kinesisk leverantör.

företaget som säljer masker verkar vara i mobil skal och tillbehörs branschen, de verkar tjäna en del på det. Det är svenskar som ligger bakom försäljningen, så jag hoppas att de inte är giriga och erbjuder kinesiskt tillverkade masker.
Jag är tveksam om du kan använda den flera gånger. Jag tänker naturligtvis på ditt bästa...
Citera
2020-03-20, 16:45
Medlem
Sentinelrapporten är ute nu

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Vi som är under 40 år har inget att förlora på det här 😈 ja förutom att vi kommer vara sjuka några veckor och kanske få permanenta skador på lungorna och att 5 % av oss dör.

Det är dags för fas 4 snart när man vet att 60% av alla i landet är på väg att bli smittade här och nu är det dags för karantän i 8-12 veckor och tid för att slicka såren. Sen var det viruset borta ur landet...och vi kommer ha stora konkurrentfördelar emot andra länder. Som kommer fortsätta brottas med det i flera år för de gick för tidigt in i karantän.

Anders Tegnell är ett geni och har troligtvis 170 i IQ....
Citera
Medlem
välkommenti bups avatar
The shocking centre of the COVID-19 crisis

https://www.youtube.com/watch?v=_J60fQr0GWo&feature=emb_title
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Idag har Sverige fått 190 nya fall och 5 har dött. nu börjar det likna hur det såg ut i Italien för någon vecka sedan.
En herre tidigare i tråden visade en enkel tabell som räknade från första dödsdatum, och tydligen är vi redan värre ute än Italien, i förhållande till:
a) när den första personen dog, och
b) per capita.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag är tveksam om du kan använda den flera gånger. Jag tänker naturligtvis på ditt bästa...

om man räknar med att man går ut 1-2 ggr per vecka 30 min/gång, så kan man använda masken flera gånger.
Citera
2020-03-20, 16:46
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vi har helt gett upp i Sverige eller?
Var förbi Brommaplan(Stockholm)nyss- det är precis som en vanlig fredag. Fullt med folk i alla åldrar, knökandes på tunnelbanan och i affärerna.
Helt otroligt. Gud(eller något&#128514skyddar verkligen detta naivt, dåraktiga folk. Vi borde dö i drivor så som vi lever på. Ofattbart. Mirakulöst.
Det är otroligt många i Sverige som inte tar detta på allvar. I min stad är allt precis som vanligt också. Var och handlade idag, och butiken var proppfull med folk, som helt ogenerat gick och plockade potatis och lök med bara händerna (givetvis klämdes och kändes det på varorna).

Svenskar har tyvärr rätt stort förtroende för myndigheter. Säger myndigheterna att det inte är någon fara, litar svensken också på att det inte är någon fara. En myndighet kan ju inte ljuga eller göra en missbedömning.

Trots att en fjolla som Tegnell gång på gång visat sig ha käpprätt åt helvete fel i sina bedömningar, fortsätter svenskarna att lyssna på honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och de yngre på dessa orter ska bli arbetslösa då tänker du? Tror du det gynnar de äldre där om skattebasen krymper?

Stora delar av Sverige är lindrigt drabbat för tillfället. Nu åker folk från alla städer till Åre och med lite tur så snabbar vi därmed på samhällspridningen över hela landet och inte bara storstäderna.

Ingen fara säger en del jag träffar inga äldre. Den lilla detaljen att dom träffar folk som jobbar inom vård och äldreomsorg istället och förser dom med smittan verkar helt gå dom över huvudet.

Jag önskar att man skulle kunna få fram ett test som kan spåra smitt ledet efter varje dödsfall. Undrar hur många skidåkare som är mass mördare om ett par veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag tror att det är som i hajen filmen, att politiker påverkas av affärsidkare som sagt att de förlorar massor med pengar om skidorterna stängs ner.

har också tänkt på filmen Hajen, där man som tittare blir så frustrerad över borgmästaren som absolut måste ha stranden öppen trots att hajen uppenbarligen ger sig på och dödar badgäster. Det är ju det deras community lever av, alla turister, men alla fattar ju att hajen till sist kommer skrämma slag på turisterna och då blir stranden tom likafulllt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in