2020-03-20, 16:39
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Fox News skriver att Irans hälsominister säger att det dör en person var tioende minut i Iran utav coronaviruset.
Kan det verkligen stämma.
Johan Ronge, Expressen, skrev om det.
1440 minuter på ett dygn, dela det med 10 så blir det 144. Stämmer rätt bra med Irans siffror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imber
Jag är så less på alla dessa människor, särskillt i storstäderna som ska jobba hemifrån just nu som ist har dragit upp till Sveriges skidorter. De flesta av dessa orter har en äldre befolkning samt en sjukvård som verkligen inte klarar av detta. Att folk inte tänker längre än sin egen näsa är ett under MEN just därför borde FHM stänga dessa anläggningar och rädda de äldre i byarna.
Och de yngre på dessa orter ska bli arbetslösa då tänker du? Tror du det gynnar de äldre där om skattebasen krymper?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det är svåra avvägningar. Tokdårarna i tråden ville stänga gränserna för sex veckor sedan. Så enkelt för vissa.

Men som Giesecke säger, om alla är hemma två veckor så är allt över. Men svåra avvägningar som sagt. Men när jag ser bilderna från fjällen så mår jag illa. Trodde inte att folk var så picka, även om jag påminns om det dagligen.

Jag håller helt med om att skidanläggningarna och folket som går på after ski är oansvariga och där bör regeringen kliva in och stänga ner för säsongen.
Absolut.
Citera
2020-03-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Så länge folk kan hålla sig i backarna och inte gå på afterski eller på restauranger ser jag inga större problem med att folk åker dit faktiskt.

Sen är det väldigt få äldre som visats ute bland turisterna. Skulle säga att risken är större att någon frisk får med sig smittan hem än att den sprids bland lokalbefolkningen i Åre.

Nu är det ju inte bara Åre som är en skidort i Sverige du har bla Sälen och Idre också vilka bägge två ligger mycket närmare tex Sthlm, i båda av dessa beblandar sig turisterna duktigt med lokal befolkningen. De flesta hyr stugor och i och med det handlar i samma matvarubutiker, äter på samma pizzeria mm som lokalbefolkningen.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Stämmer säkert då hamnar vi på 144 pers per dygn vilket är ungefär vad vi har för siffror idag som kommer ut från Iran.
Jag tycker att det låter helt otroligt.
Jag läste det i Expressen. Johan Ronge visade Fox News och hälsoministerns uttalande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Ser på cdon nu att det finns munskydd. Kan man lita på att köpa därifrån? 3M™ Skyddsmask med ventil, är det engångsmasker?

köpte precis 1, den billigaste. ffp3 med filter, skyddar mot viruset, men det är en gångs mask, dock kan man använda den flera gånger då man inte smutsar ner den pga man inte arbetar med asbest eller liknande.

jag hoppas att det är 3m som tillverkar de, och inte någon kinesisk leverantör.

företaget som säljer masker verkar vara i mobil skal och tillbehörs branschen, de verkar tjäna en del på det. Det är svenskar som ligger bakom försäljningen, så jag hoppas att de inte är giriga och erbjuder kinesiskt tillverkade masker.
Citera
Avslutad
Jag kom att tänka på en sak som jag inte sett någon ta upp. Här i Sverige var det många som var oerhört kritiska till att melodifestivalen genomfördes med publik. Det var en tillställning med 20000-30000 besökare om jag minns rätt? Det var såklart dumt och så. Men jag funderar på hur många fotbollsmatcher som hanns med att spelas i t ex Milano och Madrid på arenor som har kapacitet att ta emot över 80000 åskådare innan utbrottet upptäcktes? Visst det är utomhus och så men med den mängden folk samlade på ett ställe så blir det rena folkhav när folk anländer och lämnar arenan.

Kan detta göra att vi kommer undan lite lindrigare eller var dom tillräckligt snabba med att stänga ned ligorna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Sverige kommer vara lika frisk som en östersjötorsk pga. av "den bra taktiken"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd0RnL/larmet-om-ostersjons-torskar-zombiefiskar-fulla-med-mask

Skidorterna bör stängas ned anser jag.
I övrigt vette fan.
Citera
Medlem
Israels drag i kampen mot corona- säkerhetstjänsten kan få övervaka mobiltelefoner
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sakerhetstjansten-i-israel-kan-fa-overvaka-mobiltelefoner-i-kampen-mot-coronaviruset

Storebror ser dig!
Kanske något för Sverige ...
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Fox News skriver att Irans hälsominister säger att det dör en person var tioende minut i Iran utav coronaviruset.
Kan det verkligen stämma.
Johan Ronge, Expressen, skrev om det.

Sades igår, och stämmer garanterat. Är nog fler än så också. Det låter mer när man säger det så, men 6X24 ger "bara" 144 dödsfall/dygn.
Citera
2020-03-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Kärringen har helt rätt. Ska vi rasera hela samhället och bli som zomalia eller valfritt annat shithole-country för att spara 20000 åldringar och andra sjuklingar. De e fan inte värt det. Kör på som vanligt och låt skiten blåsa över, läget är som det är. De flesta kommer få skiten ändå. Rasar samhället kommer alla överlevande leva i ett jävla helvete resten av sina liv.

Vi som är under 40 år har inget att förlora på det här 😈 ja förutom att vi kommer vara sjuka några veckor och kanske få permanenta skador på lungorna och att 5 % av oss dör.

Det är dags för fas 4 snart när man vet att 60% av alla i landet är på väg att bli smittade här och nu är det dags för karantän i 8-12 veckor och tid för att slicka såren. Sen var det viruset borta ur landet...och vi kommer ha stora konkurrentfördelar emot andra länder. Som kommer fortsätta brottas med det i flera år för de gick för tidigt in i karantän.

Anders Tegnell är ett geni och har troligtvis 170 i IQ....
Citera
2020-03-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Nej men kurvan ska ju tryckas ner.Och det gör man inte med 500 pers och öppna liftar.

Liftarna och backarna är inte ett problem, här har Skistar gjort fantastiska åtgärder. Problemet är den trånga byn och dess aktiviteter.

Idre och Sälen står nog högst upp på lista med störst chans till spridning, främst pga avståndet till Stockholm.
Senast redigerad av karlenn 2020-03-20 kl. 16:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in